شناسهٔ خبر: 25694999 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کمترین عوارض بارداری در چند سالگی است؟

باشگاه خبرنگاران جوان : کارشناس مامایی سن مناسب برای بارداری خانم‌ها را در محدوده سنی ۲۰ تا ۳۲ سالگی دانست وگفت: در این سنین عوارض بارداری بسیار کمتر است و عموماً مادر و نوزاد دچار مشکل خاصی نخواهند شد.

صاحب‌خبر -

مرضیه صدری در مورد عواملی که امروزه باعث افزایش نازایی، سقط جنین، زایمان‌های زودهنگام و مشکلاتی که در حین بارداری مادران را تهدید می‌کند، چنین بیان کرد: افزایش سن ازدواج و همچنین تمایل نداشتن زوج‌های جوان برای فرزنددار شدن در اوایل زندگی مشترک مهم‌ترین عوامل افزایش نازایی و سقط است؛ عامل دیگر که جزو عوامل محیطی به حساب می‌آید مصرف مواد مخدر، سیگار، قلیان و مشروبات الکلی است که باعث مشکل ناباروری برای مردان و زنان می‌شود.

وی از عوامل دیگر نازایی را سبک زندگی افراد در جامعه امروزی ذکر کردکه تحرک کافی و همچنین تغذیه سالمی ندارند، این‌ها باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود که این مسأله در خانم‌ها باعث قاعدگی‌های نامنظم، کاهش باروری و حتی افزایش سقط می‌شود؛ عامل دیگر شغل برخی از مردان است که با مواد شیمیایی یا فلزات سنگین کار می‌کنند و مورد آخر امواج بسیار زیادی است که انسان امروزی را در بر گرفته است.

به بیان این کارشناس مامایی، زمانی نازایی مطرح می‌شود که یک زوج به مدت یک‌سال با وجود هیچ‌گونه جلوگیری موفق به فرزندآوری نشوند؛ در این زمان زوج باید برای بررسی علت به پزشک مراجعه کنند.

صدری با تأکید بر این موضوع که سن مهم‌ترین عامل در مشکلات باروری به حساب می‌آید، مطرح کرد: زوج‌های جوان با این بهانه که ما فقط یک فرزند می‌خواهیم و برای داشتن یک فرزند زمان کافی داریم، فرزنددار شدن را به تأخیر می‌اندازند که این مسأله مشکل‌ساز است.

وی خاطرنشان کرد: روش‌های درمان نازایی بسیار پیشرفت داشته است و اکثر نازایی‌ها قابل درمان هستند ولی اگر عامل سن حل شود، زوجین می‌توانند بدون متحمل شدن هزینه‌های زیاد، دوره طولانی درمان و اضطراب ‌هایی که در این مدت به خانواده وارد می‌شود، به راحتی باردار شوند و لذت شیرین پدر و مادر شدن را بچشند.

به گفته این کارشناس مامایی محدوده سنی ۲۰ تا ۳۲ سالگی زمان خوبی برای بارداری خانم‌ها است، در این سنین عوارض بارداری بسیار کمتر است و عموماً مادر و نوزاد دچار مشکل خاصی نخواهند شد.

وی در ادامه به خانم‌های جوان توصیه کرد: از خدماتی که در مراکز بهداشت، واحدهای مشاوره و مطب‌های خصوصی وجود دارد، استفاده کنند، این خدمات شامل مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره برای تنظیم خانواده و مشاوره قبل از بارداری می‌شود.

صدری با اشاره به اهمیت مشاوره قبل از بارداری متذکر شد: با انجام مشاوره قبل از بارداری، زوجین اطلاعات کاملی درباره وضعیت خود به دست می‌آورند، در این مشاوره بیماری‌های زمینه‌ای از جمله تیروئید و کم خونی، داروهایی که مصرف می‌کنند و مسائل ژنتیکی بررسی می‌شود و این اطمینان را به زوجین می‌دهد که اگر می‌خواهند در فرزنددار شدن تأخیر بیندازند با مشکل روبرو نخواهند شد.

این کارشناس مامایی معتقد است در مشاوره قبل از بارداری پزشک با بررسی وضعیت زوجین وطبیعی بودن آن‌ها اجازه بارداری را می‌دهد؛ وقتی زوجین با سلامت کامل و یا کنترل بیماری‌ اقدام به بارداری کنند، بارداری و زایمان سالم‌تری خواهند داشت و از مشکلاتی نظیر دیابت بارداری، فشار خون، سقط، مسمومیت‌های حاملگی و زایمان‌های زودهنگام تا حد امکان جلوگیری می‌شود.

 

نظر شما