شناسهٔ خبر: 25694220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تربیت اجتماعی؛ شاخصه رشد و سواد اجتماعی جامعه

گروه اجتماعی تربیت اجتماعی به عنوان مهم ترین شاخصه رشد و سواد اجتماعی افراد یک جامعه مطرح است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، در  سلسله نشست‌های چهل‌چراغ که به همت مرکز تخصصی خانواده وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، راضیه ایزدی و محمدرضا عابدی به تبیین میان‌برهای تربیتی در زندگی می‌پردازند.
تربیت یعنی ایجاد زمینه برای شکوفا شدن استعدادها، نه شکوفا کردن استعدادها و با این تعریف، تربیت‌کننده نقشی مانند نقش یک باغبان دارد.
تربیت جسمی، شناختی، اجتماعی، هیجانی، اخلاقی، فرهنگی و معنوی، ابعاد مختلف تربیت هستند که یک فرد می‌تواند همه یا تنها بخشی از این ابعاد را دارا باشد.
آگاهی، مشارکت، مدارا و اعتماد، ملاک‌های مختلف تربیت اجتماعی هستند. زمانی که انسان وارد یک محیط می‌شود، آگاهی به دو شکل خود را نشان می‌دهد؛ نخست اینکه فرد نسبت به اتفاقاتی که در آن محیط می‌افتد آگاه است و دوم اینکه، فرد نسبت به هیجانات انسان‌های حاضر در آن محیط آگاهی دارد و حال و هوای آنها را درک می‌کند.
مشارکت، دومین ملاک برای تربیت اجتماعی است. افرادی که تربیت اجتماعی شده‌‌اند، در جمع‌های مختلف خود را کنار نمی‌کشند و در فعالیت آن جمع شرکت می‌کنند.مدارا یعنی تحمل پریشانی‌هایی که در محیط‌های اجتماعی وجود دارد و زود واکنش نشان ندادن به آنها است.
اعتماد چهارمین ملاک تربیت اجتماعی است. در زندگی شهری امروزی و برعکس زمان قدیم، سطح اعتماد افراد به یکدیگر بسیار پایین است و هر چه اعتماد کمتر باشد، تربیت اجتماعی هم کم است.
دکتر محمدرضا عابدی و دکتر راضیه ایزدی از اساتید روانشناسی و مشاوره در این نشست ها به ایراد سخنانی پرداخته و مطالبی را پیرامون مسئله تربیت اجتماعی به عنوان مهم ترین شاخصه رشد و سواد اجتماعی افراد یک جامعه مطرح کردند. محمدرضا عابدی با بیان اینکه تربیت اجتماعی از چهار رکن آگاهی، مشارکت، مدارا و اعتماد تشکیل شده است، اظهار کرد: افرادی که از تربیت اجتماعی برخوردارند، در ابتدا نسبت به موضوعی که در جایگاه قضاوت و رفتار درباره آن قرار می گیرند، آگاهی دارند. آنها همه جوانب کار را در نظر می گیرند و پیش از آنکه آگاهی شان نسبت به موضوع کامل شود هیچ عکس العملی نشان نمی دهند.
وی ادامه داد: چنین افرادی از مولفه مشارکت نیز برخوردارند، یعنی می توانند شرایطی را فراهم کنند که مسئله به جای حرکت به سمت بحران، به سمت آرامش حرکت کند. همچنین می توانند از طریق مدارا با مصائب به وجود آمده، از شدت یافتن مشکلات و مصائب پیشگیری کنند و در نهایت با برخورداری از مولفه اعتماد به حل موضوع کمک کنند.
راضیه ایزدی نیز گفت: نخستین پیشنهاد و میان بُر ما برای افرادی که به مرحله تربیت اجتماعی دست یافته اند، «تبسم» است، به این معنا که فرد بحران به وجود آمده را با لبخندی مثبت و از سر آرامش مدیریت کند.
عابدی با تاکید بر اینکه تربیت اجتماعی یکی از مهمترین مولفه ها در ازدواج و زندگی مشترک است، گفت: تربیت اجتماعی مولفه گفتگو را در خود دارد. شخصی که اهل گفتگوست در ابتدا برای طرف رابطه خود احساس امنیت ایجاد کرده و بعد آرام آرام مقصود و منظور خود را برای او شرح می دهد. در چنین فضایی امکان بروز خشم، پیش داوری، قضاوت نادرست و دلخوری بسیار کم می شود.
گفتنی است؛ سلسله نشست های چهل‌چراغ به همت مرکز تخصصی خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از 29 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا 13 خردادماه، هر روز از ساعت 13 در تالار ادب پذیرای شهروندان است.
انتهای پیام

نظر شما