شناسهٔ خبر: 25693884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

روایت حماسه القصیر و نبرد بزرگ مقاومت با شهادت ۴۵ مجاهد لبنانی+ فیلم

حماسه القصیر پنج سال پیش در این روزها اتفاق افتاد. صدای فرمانده عالی عملیات به گوش رسید که به مجاهدین ندا داد برای آغاز بزرگ‌ترین نبرد مقاومت، و رمز عملیات را اعلام کرد: یا صاحب الزمان اغثنا، یا صاحب الزمان أدرکنا.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، لبنان یکی از کشورهایی است که طی 6 سال جنگ سوریه با گروهک‌های تروریستی به‌عنوان یکی از گروه‌های اصلی مقاومت در صحنه مبارزه با تکفیری‌ها حضور داشته و کنار سایر مجاهدان شهدای بسیاری تقدیم جبهه مقاومت کرده است. خط مقاومت اسلامی برای حزب‌الله لبنان که مهمترین و اصلی‌ترین گروه مقاومت این کشور محسوب می‌شود در حال حاضر در دو جبهه نبرد با صهیونیست‌ها در مرز لبنان و نبرد با تکفیری‌ها در سوریه تعریف می‌شود.

یکی از نبردهای بزرگ حزب‌الله لبنان در صحنه جبهه مقاومت اسلامی در سوریه، نبرد 15 روزه القصیر است که در آن شهدای بسیاری تقدیم اسلام کرد. 

منطقه القصیر منطقه‌ای در سوریه است که در استان حمص واقع شده‌است. منطقه القصیر 598٫80 کیلومترمربع مساحت و 107٬470 نفر جمعیت دارد. این منطقه از ویژگی‌های مهمی مانند مساحت گسترده و وجود انواع فعالیت‌های زراعی، صنعتی، تجاری و فراوانی روستا برخوردار است.

این شهر با حدود 40هزار نفر جمعیت در 15کیلومتری مرزهای لبنان قرار دارد و می‌توان با استفاده از آن کشور سوریه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرد. با توجه به وجود روستاهایی که لبنانی‌ها در آن سکونت دارند و به‌عبارت دقیقتر حومه غربی و جنوبی القصیر، این شهر برای لبنان نیز حائز اهمیت است.

القصیر با روستاهای لبنانی اشتراکات اجتماعی و فرهنگی و نیز اقتصادی داشته و بسیاری از خانواده‌های لبنانی در روستاهایی که به روستاهای السبع معروف هستند، سکونت دارند. این روستاها بخشی از حومه القصیر و جزء خاک سوریه بوده و بیش از 15هزار نفر جمعیت دارد و در دو شهرک جوسه و ربلة نیز مسیحیان سکونت دارند.

می‌توان تلاش سابق تروریست‌ها برای بحران‌آفرینی در سوریه و به‌عبارت بهتر تلاش برای در اختیار گرفتن القصیر را درک کرد زیرا این شهر حدفاصل شرق و غرب بوده و گذرگاهی است که با استفاده از روستاهای آن از جمله القصر، جوسیه و ربله و سایر روستاهای حومه به‌راحتی می‌توان وارد لبنان شد.

القصیر و حومه آن از نظر استراتژیک برای مخالفان و نیز ارتش سوریه حائز اهمیت است و نقطه تماس مستقیم با مناطق مرزی شمال به‌شمار می‌آید و به‌دلیل اهمیت استراتژیکی طی چند سال گذرگاه انتقال سلاح و تجهیزات برای تروریست‌های تکفیری بوده است و به همین منظور تونل‌هایی از تلکلخ به القصیر حفر شده است.

این منطقه براساس ملاحظات استراتژیک کشورهای غربی و آمریکا مهمترین و خطرناک‌ترین منطقه در خاورمیانه از حیث ارتباط فراهم کردن زمینه ارتباط بین محور مقاومت در ایران با حزب‌الله در لبنان از طریق سوریه به‌شمار می‌آید.

حماسه القصیر پنج سال پیش در این روزها اتفاق افتاد. صدای فرمانده عالی عملیات به گوش رسید که به مجاهدین ندا داد برای آغاز بزرگترین نبرد مقاومت، و رمز عملیات را اعلام کرد: یا صاحب الزمان اغثنا، یا صاحب الزمان أدرکنا.

عملیات آزادسازی القصیر توسط رزمندگان حزب‌الله لبنان و نیروهای سوری در 18 می سال 2013 مصادف با خرداد ماه 92 آغاز شد. این نبرد 15 روز به‌طول انجامید و سرانجام در 4 ژوئن 2013 پایان گرفت.

شهدای لبنانی این عملیات از اعضای حزب‌الله لبنان بودند و اسامی آنان عبارتند از:

1 ــ شهید سید علی فؤاد حسن

2 ــ شهید حاتم ابراهیم حسین

3 ــ شهید آیمن احمد فقیه

4 ــ شهید محمد قاسم عبدالستار

5 ــ شهید فادی محمد الجزار

6 ــ شهید علی عباس دهینی

7 ــ شهید محمد فؤاد رباح

8 ــ شهید عباس علی مقداد

9 ــ شهید حمزه هاشم رعد

10 ــ شهید محمد حسن بدوی

11 ــ شهید عباس محمد دریس

12 ــ شهید خلیل قاسم نصرالله

13 ــ شهید محمد علی اسد بکری

14 ــ شهید محمد حسن شحادی

15 ــ شهید محمد حسن حمادة

16 ــ شهید علی هادی ماجد دندش

17 ــ شهید حسین احمد المستراح

18 ــ شهید ربیع علی الصعبی

19 ــ شهید علی قاسم العطار

20 ــ شهید رضوان قاسم العطار

21 ــ شهید عبدالمطلب حسین موسوی

22 ــ شهید حسن فیصل‌شکر

23 ــ شهید علی حسام مفلح

24 ــ شهید تبارک عباس مظلوم

25 ــ شهید حسین محمد حمد

26 ــ شهید خلیل یوسف مزهر

27 ــ شهید عبدالله عدنان حیدری

28 ــ شهید محسن سمیر برو

29 ــ شهید احمد کامل خریس

30 ــ شهید عباس محمد فرحات

31 ــ شهید محمد حسین بدیر

32 ــ شهید صالح احمد صباغ

33 ــ شهید محمد علی جانبین

34 ــ شهید محمد یاسر سبلانی

35 ــ شهید عبد حسن عیسی

36 ــ شهید حسین محمد البرزاوی

37 ــ شهید علی محمد قطایا

38 ــ شهید طالب حبیب فاضل

39 ــ شهید عباس علی سبلانی

40 ــ شهید طلال قاسم جزینی

41 ــ شهید محمد حسین برکات

42 ــ شهید محمد سلمان خلیل

43 ــ شهید محمد حسین سلیمی

44 ــ شهید محمد خضر برجکلی.

فیلم نبرد القصیر در ادامه قابل مشاهده است:

mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://defapress.ir/fa/news/play/embed/292399/442287?width=400&height=300"></script></div>

منبع: تسنیم

نظر شما