شناسهٔ خبر: 25693786 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توسعه تولید بر اساس پایش و آمایش استانی و منطقه ای

نشست کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال با حضور علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، با هدف بررسی گزارش عملکرد برنامه اشتغالزایی روستایی و عشایری برگزار شد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی ، صبح امروز کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال با حضور علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، عیسی منصوری معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال و دستگاه های اجرایی مربوطه با هدف بررسی گزارش عملکرد برنامه اشتغالزایی روستایی و عشایری برگزار شد.
در این جلسه علی ربیعی تاکید کرد : ما نباید مسیر اشتباه گذشته را برویم و به جای ایجاد اشتغال پایدار اقدام به پول پاشی کنیم، باید چرخه تولید و فروش را کامل کرد و همزمان با حمایت از تولید کنندگان، از شرکت های بازاریابی و فروش هم حمایت کنیم تا تولید کننده از بازاریابی و فروش محصولات خود اطمینان کامل داشته باشد.
وی افزود : در حال حاضر در زمینه دامپروری و صنایع دستی اشتغالزایی بسیار خوبی انجام شده است اما با توجه به بررسی های انجام شده طرح های خدماتی مانند گردشگری و فناوری بسیار کم است، همه دستگاه ها باید در این زمینه فعال شوند دستگاه های ICT ، جهادکشاورزی، گردشگری و صنعت و معدن باید بیشتر فعال شوند.
وی ضمن اشاره به اینکه باید براساس پایش و آمایش استانی و منطقه ای اقدام به ایجاد واحد های تولیدی نکرد ، افزود می توان از شرکت های معروف و کارآفرینان باتجربه نیز جهت همکاری استفاده کرد و با استفاده از پتانسیل کار آفرینان آزموده می توان طرح هایی در سطح ملی را اجرا کرد.
ربیعی گفت : با توجه به بررسی های انجام شده در مرکز پژوهش های مجلس، طرح های اشتغالزایی ملی و چنداستانی امکان موفقیت بیشتری را به جهت استفاده از ظرفیت های مختلف دارند.
وی در ادامه افزود : سازمان فنی حرفه ای و مراکز کارآفرینی باید به شبکه اشتغالزایی کشور متصل شوند و دوره های آموزشی متناسب با طرح های کارآفرینی برگزار شود. تولیدکنندگان ما هنوز به این اصل نرسیدند که در هر صنعت باید چند گروه فعال باشند و گروه ها باید مکمل هم باشند و به صورت علمی برای ایجاد شبکه تولید تلاش کنند.
در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از موسسات مذکور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد.
در این جلسه گزارشی از برنامه توسعه روستایی تو سط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال ارائه
و پیشنهاداتی در این خصوص ارائه شد.
پیشنهاد شد دستگاه های اجرایی در راهنمایی و آگاه سازی متقاضیان به نقش بخش خدمات همکاری و مشارکت بیشتری داشته باشند و همچنین در ادامه برنامه اشتغال روستایی توجه بیشتری به زنجیره های ارزش محصولات تولیدی بویژه در بخش کشاورزی اختصاص داده شود.
همچنین شناسایی و کمک به فعال تر کردن نهادهای توسعه ای در کانون روستایی، استفاده بهینه و سازنده سازمان آموزش فنی و حرفه ای در برنامه های توسعه ای و کمک به آموزش تسهیل گران در روستا های کانونی ، برنامه ریزی جهت وصل بنگاه های اقتصادی به شبکه های ایجاد شده و تولیدات روستایی و همچنین همکاری کلیه دستگاه های اجرایی در تسهیل مجوزها و رفع تنگنا های پیش رو برای متقاضیان ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.
دستورالعمل آیین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر سال گذشته از سوی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «دستورالعمل آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده بود.

نظر شما