شناسهٔ خبر: 25693754 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه های ترکیه: روحانی دوباره به آمریکا هشدار داد

آنکاراـ ایرناـ رسانه های ترکیه اظهارات دیروز دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در واکنش به تهدیدات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را به صورت گسترده ای منعکس کرده و این موضوع را در صدر اخبار خود قرار داده و نوشتند: روحانی دوباره به آمریکا هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه ینی گاج با درج عناوین 'پاسخ تند روحانی به مایک پمپئو' و 'شما چه کاره اید؟' به اظهارات دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در مراسم افطار با استادان و پزشکان پرداخت و نوشت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در اظهاراتی ایران را تهدید کرد که اگر شروط آمریکا را به جا نیاورد، با تحریم های سنگینی مواجه خواهد شد، اما این سخنان وی با پاسخ تند حسن روحانی مواجه شد به طوری که وی خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت: شما چه کاره هستید که می خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید؟
روزنامه ترکیه نیز از دیگر رسانه های این کشور است که عنوان 'شما چه کاره هستید؟' را برای انتشار خبر اظهارات روحانی برگزید و نوشت: رییس جمهوری ایران در اظهاراتی به آمریکا هشدار داد و خطاب به مقامات واشنگتن گفت که آنها نمی توانند برای همه جهان تصمیم بگیرند.
ترکیه اضافه کرد: به گفته رییس جمهوری ایران، ایالات متحده آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ 15 سال پسرفت داشته و به دوران بوش پسر بازگشته است.
روزنامه صباح از رسانه های نزدیک به حزب حاکم نیز به واکنش روحانی علیه مایک پمپئو اشاره کرد و با درج عنوان 'پاسخ تند ایران علیه تهدید آمریکا' نوشت: رییس جمهوری ایران تصمیم گیری آمریکا برای همه جهان را غیر قابل قبول دانست و آشکارا به این موضوع اشاره کرد که دنیای امروز نمی‌پذیرد آمریکا برای جهان تصمیم بگیرد چرا که کشورها استقلال دارند و البته با فشار کار خود را می‌کنند اما دنیا این منطق را نمی‌پذیرد.
صباح با جدی توصیف کردن اظهارات روحانی نوشت: رییس جمهوری ایران با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که وی نمی تواند برای ایران و یا جهان تصمیم بگیرد.
روزنامه حریت نیز عنوان 'تو چه کاره ای؟' را در گزارش منتشره خود در خصوص اظهارات روحانی علیه کاخ سفید انتخاب کرد و نوشت: وزیر خارجه آمریکا ایران را به وضع تحریم های بسیار سنگین تهدید کرد اما پاسخی تند از سوی تهران دریافت کرد.
این رسانه اضافه کرد: به گفته رییس جمهوری ایران، کشورها و ملت های جهان مستقل و آزاد هستند و سرنوشت آنها باید توسط خودشان تعیین شود و یک کشور مانند آمریکا نمی تواند و اجازه ندارد برای همه تصمیم گیری کند.
روزنامه استار از مشهورترین رسانه های ترکیه که به دولت این کشور نیز بسیار نزدیک است، اظهارات دکتر حسن روحانی را واکنشی سخت به آمریکا توصیف کرد و عنوان 'شما چه کاره اید که برای جهان قصد تصمیم گیری دارید' را برای تاکید بر قاطعیت مواضع رییس جمهوری ایران انتخاب کرد.
این رسانه به نقل از روحانی نوشت: کشورهای جهان اسلام امروز نمی پذیرند که آمریکایی ها برایشان تعیین تکلیف کنند چرا که آنها مستقل هستند.
به نوشته این رسانه، روحانی با خطاب قرار دادن وزیر خارجه آمریکا به صورتی صریح و قاطع تصریح کرد که فردی تا دیروز در مرکز جاسوسی آمریکا بوده، امروز برای ایران و سایر کشورها قصد تعیین تکلیف دارد که این امر پذیرفتنی نیست.
روزنامه ینی شفق از دیگر رسانه های نزدیک به دولت ترکیه است که با درج عنوان 'واکنش ایران به تهدید تحریمی آمریکا' به اظهارات روحانی در مراسم افطار با استادان پرداخت و این بخش از سخنان رییس جمهوری ایران را به صورت برجسته ای در انتشار خبر خود آورد: آقایی که تا دیروز در مرکز جاسوسی بوده، الان به عنوان وزیر خارجه آمریکا معرفی شده و می‌خواهد تعیین تکلیف کند. شما چه کاره هستی درباره ایران و جهان تصمیم بگیری؟ زمان این حرف‌ها گذشت مردم ما صدها بار این حرف‌ها را شنیدند و بی اعتنایی کردند.
این جمله 'شما چه کاره ای؟' روحانی خطاب به وزیر خارجه آمریکا به تیتر طلایی رسانه های ترکیه برای نشان دادن واکنش تند رییس جمهوری ایران به تهدیدات آمریکا تبدیل شد به طوری که اغلب رسانه ها از آن بهره بردند.
روزنامه آکشام نیز مواضع مقامات ایرانی به ویژه اظهارات روز گذشته حسن روحانی را نشان از جدیت ایران در مقابل زورگویی های ایالات متحده دانست و با تایید سخنان رییس جمهوری مبنی بر غیر قابل قبول بودن دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها نوشت: رییس جمهوری ایران به صراحت اعلام کرد که امروز کسی نمی پذیرد که آمریکایی ها برایشان تصمیم بگیرند چرا که زمان این حرف ها گذشته است.
شبکه خبر.7 نیز اظهارات رییس جمهوری کشورمان در واکنش به تهدیدات وزیر خارجه آمریکا را تند و قاطعانه تفسیر کرد و نوشت: مایک پمپئو روز گذشته ایران را به وضع تحریم های بسیار سخت تاریخ تهدید کرد و این سخنان وی از سوی تهران بی پاسخ نماند و رییس جمهوری ایران در اظهاراتی خطاب به وی تاکید کرد که کاخ سفید نمی تواند برای ایران تعیین تکلیف کند.
روزنامه سوزجو با درج عنوان 'آمریکا نمی تواند به جای ایران تصمیم بگیرد'، روزنامه آیدینلیک با درج عنوان 'روحانی به پمپئو: تو چه کاره ای' و روزنامه خبرتورک نیز با درج عنوانی تکراری به انعکاس و تشریح سخنان دکتر حسن روحانی پرداختند.
به گزارش ایرنا، مارک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در نخستین سخنرانی عمومی و در توضیح سیاست جدید واشنگتن علیه ایران سخنان تندی بر زبان راند و ادعا کرد که بی سابقه ترین تحریم ها را علیه ایران اعمال خواهیم کرد.
خاورم/1905

نظر شما