شناسهٔ خبر: 25693538 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در حال تدوین قانونی برای تعیین حق آبه ها هستیم

وزیر نیرو: باید به مردم اطمینان دهیم که دولت با تمام قدرت مواضع حقوقی و قانونی کشاورزان را محترم می شمارد و به همین منظور در حال تدوین قانونی برای تعیین حق آبه ها هستیم.

صاحب‌خبر -

وزیر نیرو: در حال تدوین قانونی برای تعیین حق آبه ها هستیمبه گزارش خبرگزاری صداوسیما رضا اردکانیان که برای پاسخ به سوال برخی از نمایندگان در کمیسیون انرژی مجلس حاضر شده بود پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: حق آبه ها از زمان خیلی سال پیش حتی قبل از شکل گیری قوانین عادی فعلی وحتی در قانون مدنی و بعدها در قانون ملی شدن آب و توزیع عادلانه آب مورد اشاره قرار گرفته و در تمام این سالها رعایت شده است.

وی افزود: با این حال وقتی با خشکسالی و یا کم بارشی مواجه می شویم و اولویت به تامین آب شرب مردم می رسد مشکلاتی به وجود می آید زیرا که مطرح شدن اولویت آب شرب یعنی کاهش مصرف سهم سایر بخش ها از جمله بخش کشاورزی.

وزیر نیرو با بیان اینکه کشاورزان امسال با درک مناسبی از شرایط موجود در این زمینه با دولت همکاری کرده اند افزود: به تبع دولت هم وظیفه خود می داند تا مضیقه ای را که از این مسئله برای کشاورزان ایجاد شده جبران کند و حتی الامکان مصائب آنها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با کمک نمایندگان مجلس دستندرکار آن هستیم تا سازو کارهایی فراهم کنیم تا اطمینان خاطر برای حق آبه داران در تمامی حوزه های آبی سراسر کشور فراهم شود گفت: تا چنانچه تا سالهای آتی با کم بارشی مواجه شدیم و منجر شد تا تامین حق آبه ها با کمبود هایی مواجه باشد ترتیبات قانونی برای آنها چه خواهد بود و حق آبه ها چگونه خریداری شود.

اردکانیان افزود: آنچه مهم است باید به مردم اطمینان دهیم که دولت با تمام قدرت از مواضع حقوقی و قانونی کشاورزان محترم چه آنهایی که حق آبه دارند و چه آنهایی که ندارند حمایت خواهد کرد زیرا بخشی از چرخه ملی کشور را کشاورزان تامین می کنند و ما باید تلاش کنیم تا آب برای آنها هم فراهم شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جلسه ای با نمایندگان مجلس گفت: یکی از سوالات نمایندگان مربوط به طرح های مهار آبهای خروجی از کشور بود که در این زمینه گزارشی به نمایندگان ارائه شد .

اردکانیان در تشریح این گزارش افزود: خوشبختانه طرح مهار آبهای خروج از کشور سالهاست در حال انجام است و بخش قابل توجهی از این طرح با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اجرایی شده و مراحل پایانی خود را سپری می کند.
وی افزود: برای تکمیل این طرح ها نیازمند کمک دیگری از منابع ملی کشور هستیم که امیدواریم با حمایت نمایندگان این منابع نیز تامین شود.
 

نظر شما