شناسهٔ خبر: 25693311 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اظهارات سخنگوی کرملین درباره 12 شرط آمریکا برای ایران

سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام پیامدهایی منفی خواهد داشت، گفت: روسیه و کشورهای اروپایی امیدوارند که ایران همچنان در توافق باقی بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ترند، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه مسکو نسبت به سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران، گفت: سوال این است که دیدگاه ایران نسبت به این ۱۲ درخواست چیست. کرملین، تهران و کشورهای اروپایی (طرف توافق) تاکید کرده‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران، یعنی برجام پایبند می‌مانند.

پسکوف با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام پیامدهای منفی خواهد داشت، افزود: روسیه و کشورهای اروپایی بارها ابراز امیدواری کرده‌اند که تهران در توافق بماند، در حقیقت آمریکا تنها کشوری است که از این توافق خارج شده که پیامدهایی کاملا منفی خواهد داشت.

سخنگوی کرملین ادامه داد: به همین دلیل پرسش مهم این است که رویکرد تهران چه خواهد بود چرا که توافق هسته‌ای به قوت خود باقی است و تنها واشنگتن است که دیگر در این توافق حضور ندارد.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا عصر روز دوشنبه در یک سخنرانی طرح جدیدی را برای مقابله با ایران تشریح کرد که در آن از ایران خواسته شده است تا برنامه موشکی خود را متوقف سازد، به بازرسان بین‌المللی اجازه دسترسی به همه سایت‌های موجود را بدهد، از حمایت حزب‌الله دست بردارد و به علاوه شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در واکنش به سخنان پومپئو گفت: اینکه آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.

محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در واکنش به اظهارات خصمانه پمپئو علیه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: دیپلماسی قلابی آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست: [این دیپلماسی] که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد.

ظریف در ادامه این توییت افزود: ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکا است.

انتهای پیام

نظر شما