شناسهٔ خبر: 25693145 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گلستان| برپایی ۱۵ مرکز خرید محصولات کشاورزی در گنبدکاووس

R41471/P1377/S6,70/CT11

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: ۱۵ مرکز خرید برای محصولاتی مانند کلزا, گندم و جو در شهرستان فعال شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گنبدکاووس, غلامعلی نورا, ظهر امروز در دومین جلسه شورای کشاورزی گنبدکاووس اظهار داشت: از 20 اردیبهشت ماه سال جاری, برداشت کلزا در گنبدکاووس آغاز شده و تاکنون یک‌هزار و 580 هکتار از اراضی کلزا خود را برداشت کردند و یک‌هزار و 158 تن کلزا به مراکز خرید کلزا در حوزه شهرستان گنبدکاووس تحویل شده است.

وی افزود: یک‌هزار و 500 هکتار از اراضی جو نیز برداشت و 295 تن جو تاکنون به 2 مرکز خرید شهرستان تحویل شده است.

برداشت گندم از 100 هکتار اراضی گنبدکاووس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: در حال حاضر یک مرکز خرید گندم در شهرستان فعال شده و 100 هکتار از اراضی گندم, محصول خود را برداشت کردند و تاکنون 50 تن گندم تحویل مرکز خرید شده است.

نورا درباره مشکلات موجود در حوزه شهرستان تاکید کرد: کشاورزان در زمینه 2 سامانه پهنه‌بندی و سامانه گسترش مشکلاتی دارند که هنوز این مشکلات از طریق سامانه رفع نشده و با وجود اطلاع‌رسانی زیاد برخی از کشاورزان به علت اختلافات خانوادگی در زمینه ارثیه و یا مشکلات موجود با منابع طبیعی در این سامانه ثبت‌نام نکردند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بخش زیادی از محصولات شهرستان توسط دلالان و یا واسطه‌ها خرید و فروش می‌شود, کشاورزان در این سامانه اطلاعات خود را به ثبت نرساندند و بیشترین مشکل در این حوزه در شمال گنبدکاووس و بخش داشلی‌برون است.

مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به خرید محصولات کمتر از 7 تن در مراکز خرید, گفت: با توجه به اینکه, محصول بیش از 7 تن توسط مراکز خرید تحویل گرفته نمی‌شود و هزینه حمل این بار تا کارخانه برعهده, کشاورز است, اجباری کردن آن برای کشاورز, تبعات و مشکلات اجتماعی به دنبال خواهد داشت که پیشنهاد می‌شود انتخابی باشد تام شکلاتی ایجاد نشود.

وی اظهار کرد: در مناطقی که حوادث سبب خسارت و یا اراضی سبب خسارت‌های خشکسالی شدند, پیشنهاد می‌شود صندوق بیمه با هماهنگی و حضور نماینده جهاد کشاورزی هر چه سریع‌تر کمیته و تیمی برای بازدید از این اراضی تشکیل و بازدید انجام شود تا کشاورز بتواند با تصمیمات صحیح, حداقل زمین خود را برای کشت بعدی آماده کند.

گنبدکاووس ظرفیت 400 هزار تن ذخیره گندم دارد

سیروس‌آبادی, رئیس اداره غله شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: 10 مرکز خرید از سوی اداره غله با ظرفیت 352 هزار تن برای گندم تعیین شده که با ظرفیت‌ها و انبارهای تعاون روستایی, گنبدکاووس, ظرفیت 400 هزار تن ذخیره گندم را دارد.

وی افزود: بالاترین ذخیره گندم در استان گلستان, در شهرستان گنبدکاووس است و ما مشکلی در حوزه ذخیره گندم نداریم و بیشترین مشکل ما, عدم ثبت کشاورزان در سامانه است.

نور محمد کوچکی, رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: از 20 اردیبهشت, چک لیست افرادی که محصولات خود را به مراکز خرید تحویل دادند, در سامانه وارد شده اما هنوز این چک لیست‌ها وارد بانک نشده, در صورتی که زمان پرداخت هزینه برای کشاورزان بسیار مهم است.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که رانندگان برای حمل و جابجایی بار کلزا دارند و حمل ساده‌تر برای گندم, معمولا رانندگان رغبتی برای حمل کلزا نشان نمی‌دهند, که این امر مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

دغدغه‌ها و نگرانی‌های کشاورزان در زمان برداشت محصول پیگیری شود

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: با توجه به اینکه در فصل برداشت محصول, امکان ایجاد مشکلاتی در حوزه شهرستانی وجود دارد و ممکن است زمان تاثیر بسزایی در رفع مشکل داشته باشد, انتظار می‌رود برخی از اختیارات استانی به مدیران شهرستانی تفویض شود.

عبدالقدیر کریمی اظهار داشت: ما قبول داریم که برخی از تصمیمات کشوری بوده و باید رویکرد و سیاست استان‌ها نیز بر آن مبنا باشد, اما انتظار داریم در حوزه‌هایی که می توان در شهرستان تصمیم‌گیری کرد, مدیران تفحیض اختیار داشته باشند.

وی افزود: در حوزه امکانات و تجهیزات مشکلات زیادی در آتش‌نشانی شهرستان وجود دارد و ما آمادگی داریم تا با کمک و مساعدت سازمان جهاد کشاورزی و اداره غله و اعتباراتی از حوزه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان, آتش‌نشانی را تجهیز کنیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: گاهی اوقات به علت کمبود امکانات و تجهیزات آتش نشانی در خدمات‌رسانی به 2 شهر اینچه‌برون و گنبدکاووس و یا اراضی آتش گرفته در فصل برداشت بلاتکلیف می‌ماند و باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

کریمی گفت: فصل برداشت, شرایط خاص و حساس برای کشاورز است و کشاورزان پس از حدود یک‌سال زحمت و تلاش, شاهد نتیجه کار خود نیستند, و ما امیدواریم با هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌ها و مدیران اجرایی بتوانیم شرایط خوبی را برای کشاورزان ایجاد کنیم تا آنها بدون دغدغه و نگرانی, برداشت محصول خود را انجام دهند.

انتهای پیام/ش

نظر شما