شناسهٔ خبر: 25693103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

سفیر ایران در چین؛

تهران در صورت تامین منافع در برجام می‌ماند

سفیر ایران در چین گفت در صورت تامین منافع، ایران در برجام می ماند ولی «اگر تحریم های آمریکا منافع ملی ایران را تهدید کند، تهران روی گزینه های دیگر متمرکز خواهد شد».

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، 'علی اصغر خاجی' در مصاحبه با روزنامه 'ساوت چاینا مورنینگ پست' از هنگ کنگ خواستار حمایت و پشتیبانی قوی چین از برجام شده و تاکید کرده است کمک پکن برای حفظ این توافق اهمیت زیادی دارد.

وی تصریح کرد چین در شکل گیری توافق هسته ای سال 2015 میلادی نقش بسزا و سازنده ای داشته است و باید همکاری های اقتصادی با ایران را مورد حراست قرار دهد.

خاجی گفت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در اولین گام سفر دوره ای خود به کشورهای مختلف را از چین آغاز کرد که این نشان دهنده اهمیت پکن برای تهران است.

وی توافق هسته ای را مهم توصیف کرد و گفت انتظار ایران این است که جوانب دیگر در این توافق از جمله چین تمام تلاش خود را برای اجرای دقیق مفاد آن و حفاظت از برجام بکار گیرند.

خاجی اظهرا کرد «اگر ایران بتواند از حقوق و منافع خود بر اساس توافق هسته ای بهره مند شود» در آن باقی می ماند ولی اگر اینطور نشود و منافع ایران تامین نشود تهران روی گزینه های دیگر تمرکز خواهد کرد.

او با اشاره به رایزنی ها و تلاش های چین، روسیه و اروپا برای حفظ برجام گفت که فعلا جو مثبتی مشاهده می شود و اعتقاد و امید ایران این است که برجام ادامه پیدا کند.

خاجی گفت ظریف عمدا چین را در اولین بخش از سفر دوره ای انتخاب کرد زیرا شریک بزرگ ایران و خریدار اول نفت و محصولات غیرنفتی و یک سرمایه گذار بزرگ در کشورمان است و برای همین انتظار ایران این است که چین به عنوان یک بازیگر مهم برجام برای حفاظت از آن همه تلاش خود را بکار گیرد.

وی اضافه کرد وزیر خارجه ایران گفت و گوهای مثبتی با مقام های چین داشته و آنها نیز با تحریم های یکجانبه مخالفت کرده اند و طرفین در حال رایزنی برای چارچوب آینده همکاری ها با هدف گسترش مناسبات هستند.

سفیر ایران در چین از آمریکا به دلیل نقض توافق هسته ای بشدت انتقاد کرد و گفت که این نشان داد که واشنگتن قابل اعتماد نیست امروز نه فقط ایران بلکه دیگر کشورها هم به آمریکا اعتماد ندارند.

خاجی گفت و گوها درباره توافق هسته ای را مردود ندانست اما تاکید کرد که ایران بر اساس شرایط موجود و تامین منافعش در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.

ساوت چاینا می نویسد که چین بزرگترین شریک تجاری ایران در یک دهه گذشته بوده و ارزش تبادلات تجاری دو کشور در سال 2017 میلادی به 37 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده و 21 درصد افزایش یافته و 200 هزار سفر نیز میان دو کشور انجام شده است.

جایگاه ایران در راه ابریشم چین برای تحقق این برنامه در قاره های آسیا، آفریقا و اروپا بسیار حیاتی است و سال 2016 سندی هم میان طرفین در باره این همکاری امضا شده است.

سفیر ایران در چین در بخش دیگری از اظهاراتش به برگزاری اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ماه آینده میلادی در چینگ دایو اشاره کرد و گفت: شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین از 'حسن روحانی' رییس جمهور ایران برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده است و نگاه چین به این دعوت کاملا مثبت است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را که باعث شهادت 60 فلسطینی شد محکوم کرد و گفت که سیاست های اسراییل و آمریکا باعث بی ثباتی منطقه شده است و آنها در حال شعله ور کردن آتش درگیری ها هستند.

نظر شما