شناسهٔ خبر: 25693002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

60 نماینده مجلس: در روابط با امارات تجدیدنظر شود

تهران - ایرنا - 60 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به رئیس قوه مجریه خواستار تجدید نظر در روابط با امارات شدند و دلیل آن را موضع گیری این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت از بیانات اخیر وزیر خارجه آمریکا عنوان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی تذکرهای کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
وی گفت: محسن کوهکن نماینده لنجان به همراه 60 تن از نمایندگان درباره تجدیدنظر جدی در کلیه روابط با کشور امارات به دلیل موضع گیری علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت از بیانات وزیر خارجه آمریکا ، به رییس جمهوری تذکر دادند.
عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: روح الله حضرت پور نماینده مردم ارومیه به وزیر راه و شهرسازی در خصوص جلوگیری از افزایش نرخ عوارض بزرگراه ها و افزایش 30 درصدی نرخ عوارض جاده میان گذر دریاچه ارومیه تذکر داد.
وی افزود: جلال محمودزاده و علی‌محمد مرادی به اتفاق 13 نفر از نمایندگان به وزیر ورزش و جوانان به دلیل حذف همزمان دو بازیکن نامدار و توانمند از تیم ملی توسط فدراسیون فوتبال تذکر دادند.
رنجبرزاده یادآور شد: منصور مرادی هم در تذکری به وزیر ورزش و جوانان خواستار دلیل حذف آقای ووریا غفوری بازیکن تیم استقلال از لیست تیم ملی برای جام جهانی شد.
وی اضافه کرد: محمدمهدی زاهدی، احمد سالک و اکبر رنجبرزاده هم در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار خروج ایران از پروتکل الحاقی در پاسخ به گستاخی وزیر خارجه آمریکا شدند.
عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: سیدجواد ابطحی در تذکری به رییس‌جمهوری خواستار ورود فوری به تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به ویژه در حوزه اقلام خوراکی نظیر گوشت قرمز، مرغ، برنج و روغن و ... در ماه مبارک رمضان شدند.
وی بیان کرد: علی وقفچی و محمدحسین فرهنگی هم به وزیر اقتصاد درباره عملیاتی کردن بند «و» تبصره 16 قانون بودجه 97 مبنی بر محاسبه و تسویه بدهی بدهکاران و موسسات مالی بر اساس قرارداد اولیه و بدون دریافت جریمه و دیرکرد تذکر دادند.
رنجبرزاده یادآور شد: علیرضا رحیمی و علی مطهری نمایندگان مردم تهران به اتفاق 53 نفر از نمایندگان به وزیر ارتباطات و فناوری درباره اختلال در سرعت و کاهش پهنای باند اینترنت کشور پس از فیلترینگ تلگرام که موجب اختلال خدمات مبتنی بر اینترنت شد، تذکر دادند.
وی گفت: ناصر موسوی لارگانی به وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد درباره ضرورت حل فوری مشکلات ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور بعد از تعیین دستوری نرخ ارز منجر به عدم وجود ارز مورد نیاز تولیدکنندگان تذکر داد.
عضو هیات رییسه مجلس افزود: وی همچنین به رییس‌جمهوری درباره ضرورت اخذ تضامین کتبی و عینی و کافی از اتحادیه اروپا و روسای جمهور کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در خصوص ادامه حضور در برجام و اجرای تعهدات این توافقنامه تذکر داد.
وی اضافه کرد: موسوی لارگانی در تذکر دیگری به رییس‌جمهوری خواستار تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به ریاست معاون اول رییس‌جمهور و یا وزیر نیرو شد.
رنجبرزاده بیان کرد: حسینعلی حاجی دلیگانی و اکبر رنجبرزاده هم در تذکری به رییس‌جمهوری خواستار تسریع در تهیه آیین‌نامه تبصره 14 قانون بودجه 97 در موضوع کاهش فقر مطابق خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی شد.
وی یادآور شد: نصرالله پژمان‌فر و نادر قاضی‌پور هم به اتفاق هفت نفر از نمایندگان به وزیر کشور درباره تنش‌های اخیر به بهانه تقسیمات کشوری که بهانه‌ای به دست دشمنان برای کینه‌توزی داده است تذکر داد.

**تذکرهای شفاهی
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ماده 79 آئین نامه داخلی اظهار داشت: در زمان بررسی لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم برخی از نمایندگان عنوان کردند که اعضای کمیسیون امنیت ملی عرضه ارائه گزارش در این زمینه را نداشته اند.
وی ادامه داد: موضوع این است که هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی رأسا تصمیم گرفتند که به موضوع این لایحه ورود نکنند و با معطل گذاشتن آن در واقع خواسته اند با دولتمردان هماهنگ باشند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتراض من به رئیس مجلس است که زمانی که کمیسیون گزارشی ارائه نکرده است چرا باید سخنگوی آن گزارش جانبدارانه ای ارائه و بیان کند که این کنوانسیون بین المللی استعماری است؛ از چه زمانی تاکنون پیوستن به کنوانسیون های بین المللی استعماری بوده است؟
وی با بیان اینکه موضع گیری سخنگوی کمیسیون در واقع موضع گیری همه اعضای کمیسیون تلقی می شود، اظهار داشت: حتی رئیس مجلس نباید اجازه می داد سخنگوی کمیسیون عنوان کند که در این زمینه گزارشی ندارد.
کواکبیان در اعتراض به مهلت دو هفته ای برای بررسی لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم در کمیسیون امنیت ملی گفت: این ارجاع نیز خلاف آئین نامه است و نباید رئیس مجلس چنین اقدامی را انجام می داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: انتظار می رود که همین امروز جلسه ای ویژه برای بررسی لایحه مذکور در کمیسیون مربوطه تشکیل و هفته دیگر موضوع در دستورکار صحن علنی قرار گیرد.
علی مطهری در پاسخ به این تذکر کواکبیان گفت: بهتر بود که کمیسیون امنیت گزارشی درباره این لایحه ارائه می کرد حتی اگر نظر منفی داشت اما به هر حال سخنگوی کمیسیون می تواند همین موضوع را به عنوان گزارش در صحن علنی مطرح کند. به هر حال، رئیس وقت صحن علنی خلاف آئین نامه عمل نکرده است.

** موضوع الحاق لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسیم در صحن علنی کمیسیون مطرح شده است
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: موضوع لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم در صحن علنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شد و صورت جلسه این جلسات نیز موجود است. دوستان تذکرات و اخطار قانون اساسی دادند و در کمیسیون از دستور کار خارج شده است بنابراین در صحن مطرح شد.
وی یادآور شد: بنده در این رابطه نظر کمیسیون را اعلام کردم و هیچ نظر شخصی در این مورد مطرح نشده است بنابراین لایحه در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است و در کمیسیون اخطار و تذکر داده شده و در نهایت از دستور خارج شد و در هیات رئیسه نیز به همین صورت تصمیم گیری شده است بنابراین آنچه ادعا شد مبنی بر اینکه در کمیسیون مطرح نشده است صحیح نیست.
علی مطهری در پاسخ به این اخطار تصریح کرد: شما در ابتدای صحبت های خود به این نکته اشاره کردید که این لایحه استعماری است که این بیانگر نظر شخصی شما است ولی در هر حال اقدامی برخلاف آیین‌نامه داخلی صورت نگرفته است.

** آموزش و پرورش پاسخگوی عدم پرداخت حقوق فرهنگیان باشد
سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارتخانه ای که باید رعایت قانون و احترام به آیندگان را آموزش دهد چگونه برخلاف مصوبه ای که امضای رئیس جمهور را دارد آزمون پایه ششم و هفتم سمپاد را برگزار نکرده و موجب بلاتکلیفی و ناامیدی شده است.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آموزش و پرورش باید پاسخگوی چرایی عدم پرداخت حق و حقوق فرهنگیان باشد.
زرآبادی خطاب به وزیر کشور افزود: سیاست های انقباضی وزارتخانه در خصوص تقسیمات کشوری موجبات نارضایتی در برخی شهرستان های حوزه انتخابیه بنده شده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل138 قانون اساسی گفت: به تازگی دولت مصوبه‌ای در خصوص واردات صد دستگاه خودرو نعش‌کش به کشور داشته است که متأسفانه با فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه این امر حرام است که کالایی در داخل تولید شود و ما در این زمینه واردات داشته باشیم، مغایرت دارد.
وی ادامه داد: این مصوبه با قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی از جمله قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی کشور که در سال92 به تصویب رسیده مغایرت دارد و این در حالی است که رییس مجلس با آن مخالفت نکرد، اگر قرار باشد ما کالایی را برای مردگان از خارج بیاوریم برای افراد زنده اجازه تولید می‌دهیم؟
علی مطهری در پاسخ به نماینده شاهین شهر گفت: ما این مصوبه را به هیات تطبیق مصوبات دولت و قوانین ارجاع می‌دهیم و موضوع را بررسی خواهیم کرد.

**پرداخت حقوق کارکنان شورای حل اختلاف باید با حداقل دستمزد کارگران باشد
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: پرداخت حق و حقوق کارکنان شورای حل اختلاف طبق قانون مصوب مجلس مطابق با حداقل دستمزد کارگران لازم است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری خطاب به وزیر کشور افزود: پرداخت حقوق کارگران شهرداری های کل کشور واجب است متاسفانه این کارگران 5 ماه است که حقوق نگرفته اند.
وی ادامه داد: دولت عوارض و مالیات سهم شهرداری ها را پرداخت نکرده؛ از این رو پرداخت حقوق کارگران نیز با مشکل مواجه شده است.
سیام**9314**1058 /1449

نظر شما