شناسهٔ خبر: 25692571 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

محمد ناظری هم در مستند و هم در واقعیت یک قهرمان بود/ آمدن سردار پاکپور جانی دوباره به "مستند فرمانده" بخشید

R1356/P1356/S4,34/CT11

حسین افشار تهیه کننده مستند فرمانده درباره مقدمات ساخت این مجموعه گفت: جرقه ساخت چنین مستندی در سال ۸۷ به ذهن ما زد و حدود ۳ سال به طراحی آن پرداختیم و در نهایت در سال ۹۰ ساخت آن را شروع کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری فصل چهارم فرمانده امروز (سه‌شنبه 1 خرداد)  با حضور تهیه‌کننده، سه کارگردان مجموعه، یوسف کرمی، ارشا اقدسی و شرکت کنندگان این مسابقه در محل نخلستان موسسه اوج برگزار شد.

در ابتدای این نشست،  حسین افشار تهیه کننده این مستند مسابقه فرمانده را اولین تجربه موفق سازمان اوج دانست و در خصوص نحوه ساخت این مستند گفت: جرقه ساخت چنین مستندی در سال 87 به ذهن ما زد و حدود 3 سال به طراحی آن پرداختیم و در نهایت در سال 90 ساخت آن را شروع کردیم.

وی افزود: در ابتدا هر جا طرح را می‌بردیم، به دلیل غریبگی با ایده مستند واقع‌نگرانه، از طرح ما استقبال نمی‌کردند تا اینکه موسسه اوج، ما و طرح ما را پذیرفت.

وی در ادامه یادی از مرحوم محمد ناظری کرد و در تمجید از ایشان گفت: محمد ناظری هم در مستند و هم در واقعیت یک قهرمان بود. در جذب جوانان فوق‌العاده بود.

افشار شهادت محمد ناظری را شوک بزرگی به مجموعه فرمانده دانست و گفت: علیرغم فیدبک‌هایی که از مردم نسبت به استقبالشان به مستند فرمانده می‌گرفتیم اما با شهادت محمد ناظری تصمیم‌ ما بر این شد که دیگر کار را ادامه ندهیم. چرا که مستند بدون حضور فرمانده برایمان امکانپذیر نبود.

وی در خصوص چگونگی ادامه دادن ساخت این مستند افزود: با آمدن سردار پاکپور مستند فرمانده دوباره متولد شد ایشان با قوت قلبی که به ما دادند ما را برای ادامه این مسیر مصمم کردند.

وی در ادامه در خصو ص لوکیشن فصل چهارم مستند مسابقه فرمانده و انتخاب سیستان و بلوچستان صحبت کرد و گفت: یکی از دلایل ساخت فرمانده چهار در سیستان و بلوچستان معرفی این استان خوب و پرافتخار به مردم بود. این استان برخلاف تصور ما استانی امن با مردمی خونگرم وآرام است و ما به ر احتی توانستیم در کنار آنها به تولید بی‌دغدغه بپردازیم.

تهیه کننده مستند فرمانده در خصوص اقبال جوانان برای شرکت در این مسابقه گفت: برای این فصل چیزی حدود 80 هزار متقاضی برای شرکت در مسابقه داشتیم.

وی افزود: فرمانده بزرگترین کار گروهی تلویزیون است که چیزی حدود 400 نفر در آن فعالیت می‌کردند.

افشار در پایان در خصوص کارگردانی همزمان این مستند توسط سه کارگردان گفت: هیچ کاری با سه کارگردان پیش نمی‌رود اما پروژه ما طوری بود که بدون این روند نمی‌توانستیم آن را جلو ببریم. تصویربرداری‌های همزمان در چند نقطه و ابعاد بزرگ این پروژه این حالت را برای ما پیش آورد که با 3 کارگردان منتها با یک نگاه و سلیقه کار را پیش ببریم.

پس ازتهیه کننده مستند امین کفاش‌زاده یکی از 3 کارگردان فیلم به توضیحاتی درباره این پروسه پرداخت و این مجموعه را مثلثی تعبیر کرد که یک ضلع آن دست اندرکاران هنری، ضلع دیگرش مشاوران و فرماندهان نظامی و ضلع سوم آن شرکت کنندگان این مستند هستند.

وی در ادامه افزود: این 3 ضلع مجموعه به گونه‌ای بود که نمی‌توانستیم از شدت قسمتی کم کنیم و به جای دیگر اضافه کنیم. مثلا از عوامل هنری بخواهیم که کمی خاکی باشند و یا از فرماندهان نظامی بخواهیم که خشک نباشند.

کفاش‌زاده مستند فرمانده را برای خود یک دانشگاه دانست که چیزهای فراوانی را از آن آموخته‌اند.

وی رفاقت و صمیمیت را عامل اصلی پیش رفتن این پروژه سخت و دشوار دانست و گفت: در این کار ما چالشها ومشکلات فراوانی مثل آب و هوا و مسمومیت داشتیم که جز به وسیله رفاقت و صمیمت دوستان در کنار هم نمی‌توانستیم کار را پیش ببریم.

مهدی ماهان کارگردان دوم این مستند در یک سخنرانی کوتاه از حس شخصی خودبه این مستند گفت و بزرگترین دستاورد این مستند را بیرون کشیدن جوانان از کلیشه روزمرگی و بروز دادن استعدادهای نهفته آنها دانست و گفت: ما بارها و بارها از تک تک بچه‌ها این جمله را شنیدیم «فکرش را هم نمی‌کردم که بتوانم انجامش دهم».

حسین افشار تهیه کننده این مستند صحبت‌های مهدی ماهان را اینگونه تکمیل کرد: بارها به من فشار آوردند که چرا برای جذاب شدن برنامه از افراد مشهور و سلب‌ریتی‌ها استفاده نمی‌کنید که من در پاسخ به آنها می‌گویم، استفاده از سلب‌ریتی‌ها برای جذاب شدن یک میانبر نچسب است و اصل جذابیت فرمانده به همین نقش‌آفرینی افراد عادی است.

ارشا عقدسی بدلکار معروف این برنامه نیز در ادامه این بخش از صحبت‌های تهیه کننده صحبت خود را با این جمله آغاز کرد.

دنیا را آدم‌های معمولی نجات می‌دهند

وی در ادامه با تمجید از ساخت چنین محصول باکیفیت و رده‌بالایی این پروژه را در سطح جهانی کم‌نظیر خطاب کرد و گفت: این واقعا قابل تقدیر است که چنین امکانات ویژه نظامی به این سهولت برای این مستند مهیا بود و نتیجه چنین محصول باکیفیتی بود.

وی در پایان صحبت‌هایش نیز به تمجید سیستان و بلوچستان و مردم خوب آن پرداخت.

یوسف کرمی دیگر میهمان این نشست در آغاز صحبت‌های کوتاه خود از ارتباط این مستند با ورزش ابراز خرسندی کرد و از آمادگی و توانمندی شرکت کنندگان تمجید کرد و افزود: یکی از چیزهایی که مرا به شدت مجذوب این مستند کرد اثبات جمله خواستن توانستن بود.

این قهرمان عنوان‌دار جهان همچنین به تمجید از مردم سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: بودن این تیم در این نقطه از کشور نشان داد که مردم منطقه چقدر سخت زندگی می‌کنند و با چه دشواریهایی این قطعه از خاک این سرزمین را حفظ می‌کنند و لذا باید صمیمانه از آنها تشکر کنیم.

سخنران آخر این نشست مهدی جبین‌شناس یکی دیگر از کارگردانان این مجموعه بود.

وی جنگنده بودن همه عوامل و سازندگان این مجموعه را معیار اصلی ارزشمندی این مستند دانست و گفت: در طول این تولید هیچ کس چه شرکت کننده‌ها، چه تصویربرداران و چه سایر عوامل هرگز نه نمی‌گفتند و همه در حال جنگیدن و تلاش کردن بودند.

در پایان نیز حسین افشار خبر از تولید و رونمایی از دو محصول پروژه فرمانده داد که شامل دو بازی اندرویدی و استراتژیک فرمانده است که تا تابستان امسال به بازار خواهد آمد.

در ادامه خبرنگاران و اهالی رسانه به پرسش و پاسخ با میهمانان پرداختند:

سوال: همکاری و همدلی مردم سیستان و بلوچستان در مراحل تولید اثرتان چگونه بود؟

حسین افشار: ما به واسطه کارمان به شهرهای مختلفی سفر کرده‌ایم، اما حقیقتا یکی از خونگرم‌ترین، میهمان‌نوازترین و باصفاترین استانهایی که رفته‌ایم، مردم سیستان و بلوچستان بودند. شما تصور کنید گروه ما که حدود صد و خرده‌ای نفر بودیم بارها به منازل اهالی آنجا دعوت شدیم.

سیستان و بلوچستان استانی است که کمتر به آنجا سفر می‌کنیم ولی اعتقاد دارم اگر هر کدام از ما یکبار به آنجا سفر کنیم و آن غلیان خونگرمی موجود در این استان را تجربه کنیم، حتما در سفرهای بعدی هم برنامه‌ای برای سفر به آن استان در نظر خواهیم گرفت.

سیستان وبلوچستان بزرگترین استان کشور است و از نظر وسعت جغرافیایی به مثابه یک کشور است و ظرفیتهای گردشگری بسیار و مردم بی‌نظیری دارد، اما متاسفانه آنچنان که باید به آن توجه نشده است؟

به نظرم یکی از مسائلی که باعث می‌شود مردم کمتر تمایل به سفر به این استان داشته باشند ناامنی‌های موجود در آنجاست، اما باید بدانیم این اتفاقات در نقطه صفر مرزی آنجا رخ می‌دهد، نه در شهر، کوه و دشت و دریای آنجا.

رسانه‌ها هم معمولا حواسشان به این مسئله نیست و در انعکاس اخبار درگیریها و اتفاقات آنجا به محل وقوع حوادث که نقطه صفر مرزی است، تاکید نمی‌کنند و باعث شده است ما یک وحشت بیخود از سیستان و بلوچستان داشته باشیم و حواسمان باشد برنامه‌هایی که توسط افراد شرور در پاکستان شکل می‌گیرد فقط در نقطه صفر مرزی می‌توانند عملیاتی‌اش کنند و خدا را شکر اصلا نمی‌توانند داخل سیستان و بلوچستان طرح‌شان را به اجرا دربیاورند. چنین امنیتی آنجا حاکم است.

سوال: چرا شما در فصل چهار مستند - مسابقه «فرمانده» فقط به حضور آقایان پرداخته‌اید و از خانم‌های آن استان چیزی دیده نمی‌شود؟

به خاطر محدودیت‌ها، اصول و قوانین کشور طبیعتا نمی‌توانیم هر صحنه‌ای را بگیریم. خب در این مستند می‌بینیم کاراکترها جهش دارند، بالا و پایین می‌پرند و... در حالی که اگر آن کاراکترهایمان از بانوان باشد به خاطر قوانین کشور و تلویزیونمان، نمی‌توانیم آن صحنه‌ها را ضبط کنیم. و برای پخش آن مستندمان هم دچار محدودیت می‌شویم.

نکته بعدی اینکه ذات این مستند به گونه‌ای است که با روحیه کاراکتر خانم، شاید زیاد موافق نباشد و اصالت مردانه و مناسب را روحیه آقایان دارد.

ولی ما همچنان در برنامه دیگری که این روزها دارد از تلویزیون پخش می‌شود به نام «خانه ما» تماما به موضوع خانواده و خصوصا دختران و خانمها پرداخته‌ایم.

انتهای پیام/

نظر شما