شناسهٔ خبر: 25692129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در واکنش به اظهارات پمپئو:

سخنان پمپئو، نه استراتژی بود و نه طرح/امریکایی ها نعل وارونه می زنند

ریاست جمهوری

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، هیئت حاکمه امریکا را تحت تاثیر صهیونیست‌ها و گروه‌های تروریستی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی در گفت‌وگویی در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا اظهارکرد: سخنان دیشب وزیر خارجه امریکا از نظر محتوایی جدید نبود و ادامه خصومت چهل سال گذشته واشنگتن علیه کشورمان بود که­ با ادبیات­­ زننده و بی ادبانه بیان شد و از کلماتی استفاده کرد که لایق رژیم امریکاست.
وی سخنان دیشب پمپئو را حاکی از توهم و سیر کردن هیأت حاکمه امریکا در دنیای دیگر دانست و افزود: او مسائلی را مطرح کرد که خیلی به هم چسبندگی نداشت امریکایی ها پس از خروج از برجام با این­ انتقاد شرکایشان مواجه شدند که اگر از توافق هسته ای خارج شوند جایگزینش چیست.
تخت روانچی اضافه کرد: شرکای امریکا در انتقاد از خروج واشنگتن از برجام­ خطاب به آنان می گفتند نمی توانید صرفا از این توافق خارج شوید و هیچ اقدامی نکنید به همین علت امریکایی ها تلاش کردند که جایگزین یا به قول خودشان پلن b معرفی کنند.
وی تاکید کرد: این در حالی است که سخنان دیشب پمپئو، نه استراتژی بود و نه طرح، بلکه برخی نکات علیه نظام و ملت ایران بیان کرد که کاملا محکوم، غلط و نشان دهنده ادامه خصومت امریکا با جمهوری اسلامی است.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: به عنوان نمونه پمپئو در سخنانش خواستار قطع رابطه کشورمان با طالبان شد اما طالبان را چه کسی به وجود آورد؟ طالبان را خود امریکایی ها به وجود آوردند و مقامات این کشور به این واقعیت اذعان کرده اند.
تخت روانچی با بیان اینکه امریکایی ها نعل وارونه می زنند افزود: گروه های تروریستی مانند داعش، القاعده و طالبان ساخته دست امریکایی ها هستند اما به ما می گویند که نباید با طالبان ارتباط داشته باشیم و حال آنکه ایران در خط مقدم مبارزه با این گروه ها بوده و هست.
وی گفت: ممکن است این نعل وارونه زدن تا مدتی نتیجه بدهد اما بالاخره مردم دنیا متوجه می شوند که چه می گذرد.
تخت روانچی بزرگ ترین مشکل هیأت حاکمه امریکا را دوری آنان از واقعیات دنیا دانست و افزود: آنان فکر می کنند که دنیا، دنیای 50، 60 سال پیش است در حالی که اینطور نیست و آنان به صرف قدرت نظامی و اقتصادی نمی توانند دیدگاه هایشان را به کشورهای دیگر دیکته کنند، چنانکه ­پس از سخنان دیشب پمپئو مقامات اروپایی در تایید برجام موضع گیری کردند.
وی گفت: اینکه نزدیک ترین شریک امریکا در اروپا اظهاراتی مغایر سخنان وزیر خارجه امریکا داشته باشد نشان دهنده منزوی بودن امریکاست.
این دیپلمات ارشد افزود: امریکایی ها با خروج از برجام انزوای خود را در عرصه جهانی ثابت کردند و با اظهارات پمپئو بار دیگر به فاصله چند روز و برای بار دوم انزوایشان در سطح بین المللی اثبات شد.
تخت روانچی تاکید کرد: امریکایی ها باید یاد بگیرند که این نوع سخنان دردی از آنان دوا نمی کند؛ سخنان خیلی منفی و استفاده از الفاظ رکیک در عرصه بین المللی خریدار ندارد و این اظهارات نشان دهنده این است که گروهی که اکنون در هیأت حاکمه امریکا حضور دارند تحت تاثیر صهیونیست ها و گروه های تروریستی قرار دارند.
وی گفت: آنان تصور می کنند اگر با مردم ایران با این لحن صحبت کنند آنان را می ترسانند در حالی که اشتباه می کنند .
تخت روانچی با اشاره به ادعای امریکایی ها مبنی بر اعمال تحریم های فلج کننده علیه ایران در دوره پیش از برجام­، به طرح این پرسش پرداخت که نتیجه این تحریم ها چه شد که خود امریکایی ها وقتی متوجه شدند که تحریم ها جواب نمی دهد پای میز مذاکره آمدند.
وی افزود: آنان پس از اعمال چندین ساله تحریم های به اصطلاح فلج کننده مذاکرات هسته ای را با ما آغاز کردند، اگر این تحریم ها اثربخش بود چرا وارد مذاکره شدند؟­
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با اشاره به اظهارات دیشب پمپئو مبنی بر اعمال شدیدترین تحریم ها علیه کشورمان خطاب به امریکایی ها تاکید کرد: شما هفت، هشت سال پیش تحریم های به قول خودتان فلج کننده را اعمال کردید و نتیجه معکوس گرفتید.
تخت روانچی با طرح این پرسش که تعداد سانتریفیوژهای ما قبل از تحریم های هشت سال پیش چه تعداد بود و زمانی که مذاکرات آغاز شد چه تعداد، تاکید کرد: تحریم هایی که از دید آنان تحریم های سخت بود نتیجه عکس داشت و مطمئنا رویکرد کنونی امریکا نیز اثر معکوس خواهد داشت و پس از مدتی به این نتیجه می رسد که سیاستشان پایدار نیست.
این دیپلمات ارشد تصریح کرد: امریکایی ها مطمئنا مجبورند تغییر روش بدهند اما چون تازه کارند و در عالم سیاست نبوده اند فکر می کنند با گنده گویی، استفاده از الفاظ درشت و اتهام زنی هایی که لایق خودشان است می توانند مردم ما را بترسانند و کارشان را پیش ببرند اما قطعا در اشتباهند.

انتهای پیام

نظر شما