شناسهٔ خبر: 25691927 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پرونده بررسی لیست نهایی تیم ملی؛ بلیت چه کسی باطل می‌شود؟

ایلنا : از فهرست اعلامی کی‌روش یک بازیکن از سفر به روسیه باز خواهد ماند.

صاحب‌خبر -

وقتی کی روش با مایوسانه‌ترین استایل خود به تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین تکیه زد، همه منتظر پایان سخت‌ترین شب اردوی تیم ملی بودند. شبی که با خط خوردن آخرین ستاره‌های ایران به صبح می‌رسید. لیست تیم ملی، حالا داغ‌ترین سوژه چند روز اخیر ورزش ایران شده است. لیستی که نه حسین حسینی را به خود می‌بیند، نه سیدجلال! غفوری و کاوه هم دیگر بازیکنانی هستند که از سفر ترکیه جا مانده‌اند و حالا تنها یک ابهام باقی مانده است: نفر آخر کیست؟

گلرها:

از حرف‌های کی روش این گونه برآمد که نیمکت نشینی گلر جوان استقلالی‌ها در روزهای آخر، رویای روسیه را از او گرفته است. با حضور بیرانوند، مظاهری و عابدزاده، دیگر ترکیب سنگربانان تیم ملی مشخص شده است. اگر اتفاق خاصی نیفتد، چند روز باقی مانده را با این سوال می‌گذرانیم که گلر یک تیم ملی در روسیه چه کسی است؟ بیرانوند، در حالی که سیدجلال را مقابل خود ندارد؟ مظاهری با سابقه و تجربه کمتر؟ و یا این که باز هم پای یک سورپرایز در میان است: عابدزاده شماره دو!

مدافعان:

گنجی و حسینی، احتمالا اولین انتخاب‌های کی روش برای بک وسط باشند. حسینی امروز در شرایطی قرار دارد که پورعلی گنجی در جام ملت‌ها داشت و یا امیرحسین صادقی در جام جهانی قبل. قلی زاده و میلاد محمدی گزینه‌های گوش چپ خواهند بود و اگر چشمی قرار باشد در جام جهانی هم به عنوان یک مدافع به میدان رود، انتخابی جز دفاع وسط نخواهد داشت. رضاییان، منتظری و خانزاده گرینه‌های باقی مانده این خطند. منتظری که در جدال مسن‌ترین‌ها با سیدجلال، توانست پیروز باشد، می‌تواند به سنت گذشته در سمت راست بازی کند تا در صورت به کار گرفته شدن محمدی به عنوان دفاع چپ، ریسک کاهش میانگین قدی مدافعین کاهش یابد. شانس بعدی منتظری برای فیکس بودن استفاده کی روش از او به عنوان سوییپر است، پستی که در 2014 هم با ترکیب تیم ملی غریبه نبود تا نام سه مدافع میانی را در لاین آپ اصلی ببینیم.

و اما در شرایطی که فکر می‌کردیم بزرگترین شانس استقلالی‌ها برای حضور در ترکیب ثابت تیم ملی، وریا غفوریِ آماده باشد، رضاییان احتمالا یک پست عقب‌تر بازی خواهد کرد و برای فیکس بودن رقیب جوانی دارد که دومین جام جهانی را پیش رو خواهد داشت: خانزاده. نامی برای سورپرایز دوباره؟ پناه بر خدا!

هافبک‌ها:

بزرگترین ابهام در کمربند میانی تیم‌ملی، مهاجم موفق المپیاکوس است. کریم با دو گمانه راهش را میان هافبک‌ها گم کرده است: کاهش ترافیک فورواردها برای اعلام لیست که کمی عجیب به نظر می‌رسد، یا حضور به عنوان مهاجم کاذب. پستی که قدوس پیش از این خیلی خوب از پس آن برآمده بود. امید ابراهیمی از استقلال، محتمل‌ترین گزینه کی روش برای جانشینی عزت اللهی در بازی اول است، هرچند حضور او در لیست 24 نفره تیم ملی نشان می‌دهد شاید سرمربی تیم ملی هنوز از او قطع امید نکرده باشد. حاج صفی و شجاعی، پای ثابت‌های لیست کی روش، تقریبا خیال راحتی از صدور بلیط هایشان دارند و ترابی آماده هم احتمالا سلاح مخفی ما روی نیمکت باشد.

مهاجمین:

اگر خط زدن سیدجلال و وریا، اعتراض پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌ها را به همراه داشت، پس بعید نیست که غیبت جهانبخش تمام ایران و هلند را در سرزنش سرمربی پرتغالی تیم ملی متحد کند. اولین آقای گل اروپایی ایران که همچون صلاح، برگ برنده کشورش محسوب می‌شود و احتمالا از حالا باید برای شادی‌های پس از گلش برنامه ریزی کند؛ چرا که برای اولین تجربه جام جهانی خود، به‌اندازه مجموع گلرها شانس خواهد داشت.

دژاگه، قوچان نژاد و سردار بزرگترین فول‌های کی روش از دید مردم هستند. اولی، بیشتر از مصدومیت هایش تیم عوض کرد و کمتر از همه آن‌ها بازی کرد. دومی شاید هنوز به برکت گلزنی در برزیل ملی پوش است و سومی بیشتر از گل، پست گذاشته است. قدوس و امیری هم البته از بهترین‌های لیگ خود بودند و همانند جهانبخش، از آماده‌های تیم ملی به شمار می‌روند اما برای فیکس بودن راه سختی پیش رو خواهند داشت. برای طارمی هم نمی‌توان چندان نگران بود. مهاجم همواره پرحاشیه الغرافه، معمولا آمار خوبی در تیم ملی دارد و بعید است کسی از او برای جام جهانی بگذرد.

آخرین قربانی:

هرچند کی روش، خط خورده‌ها در لیست استندبای خود نگه داشته است اما از همین ترکیب 24 نفره هم باید قید 1 ستاره را زد. اگر خانزاده برای کی روش همان حسی را داشته باشد که ربیع خواه برای برانکو، غلام نژاد برای دایی و نصرتی برای قطبی، پس برای خط زدن از بین مدافعین باید به قلی زاده‌ای شک کنیم که نه تجربه کافی دارد و نه در پست خود بازی می‌کند، یا چشمی که این روزها کم اشتباه نیست. از میان هافبک‌ها شجاعی مصدومیتی جزیی دارد و عزت اللهی خیلی وقت است بازیکن همیشگی نیست و در لیست مهاجمین، دژاگه ناآماده باید بیشتر از همه بترسد، هرچند هنوز نمی‌دانیم امیری چرا با بهانه‌ای مشابه سیدجلال از لیست خارج نشد؛ همان طور که منتظری با پوئن منفی مشابهی به اسم کهولت سن، هنوز پرچمدار تیم ملی است.

در مجموع باید حدود 10 روز دیگر منتظر ماند اما بعید است نام آخرین خط خورده تیم ملی خارج از این لیست باشد: قلی زاده از سایپا، چشمی از استقلال، شجاعی از آاک، عزت اللهی از روستوف و دژاگه از ناتینگهام!

 

نظر شما