شناسهٔ خبر: 25691815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نوبخت در نشست خبری:

امتحان قدرت ایران آمریکا را سخت پشیمان خواهد کرد | مدیر دوتابعیتی در دولت نداریم

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات وزیرخارجه آمریکا گفت: اگر ‌آمریکا بخواهد راه گذشتگان را تجربه کردن و قدرت ایران را امتحان کند سخت پشیمان خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت امروز سه‌شنبه(1خردادماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اظهارات وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران اظهار داشت: در طول این چهل سال که انقلاب اسلامی مردمی ایران شکل گرفت آمریکایی ها شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» را نفهمیدند، آنها باید از خود بپرسند موضع آمریکا در آن زمان چه بوده است، ما در دهه 60 رییس جمهور و نخست وزیر خود را به خاطر ترور از دست دادیم آیا آن زمان هم این اقدامات برای قوی تر شدن یا ساقط شدن ما بود.

وی ادامه داد: در زمان هشت سال جنگ تحمیلی صدام با کمک آمریکایی ها به ایران یورش آورد و باید پرسید در این جنگ نقش آمریکا چه بود، تمامی پاسخ ها به این سوالات نشان می دهد که اهداف خصمانه آمریکا بعد از افزایش تحریم ها هم نتیجه داده است یا اینکه آنها باید کل چرخه غنی‌سازی ما را مورد پذیرش قرار دهند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در طول این چهل سال آیا با تلاش های آمریکا قدرت نیروهای مسلح ما کم شده است و اقتصاد ما دچار شکست بوده است؟ امروز براساس رنگینک های جهانی اقتصادی ما رتبه هجدهم اقتصاد دنیا را داریم و از این رو اگر تجربه شده را بخواهید مجدد تجربه کنید سخت پشیمان خواهید شد، امروز متاسفانه آمریکا دستکش مخملی بر دست چدنی خود پوشیده است، اسرائیل هم حامی آنها است و این در حالی است که مردم ما آنها را قبول ندارند.

نوبخت یادآور شد: منافقین در همه صحبت ها و عملیات های خود اشاره داشتند که ما هفته بعد در تهران خواهیم بود ولی همه دیدند که آنها بودند که از تهران بیرون رانده شدند، فکر کنیم که آقای بولتون به فکر کمک آنهاست که گفته است قبل از 40سالگی انقلاب ایران این کشور دچار خدشه خواهد شد.

وی افزود: امروز اجاره‌نشین‌های کاخ سفید باید به این فکر کنند که آیا در انتخابات بعدی آمریکا مردم به آنها رای خواهند داد یا خیر؛ آمریکا باید بداند که ما مکتبی داریم که با تکیه برآن همواره پیروز خواهیم بود و این دوره تاریخی هم در طول تاریخ ثبت خواهد شد.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خود با اشاره به نوسانات بازار ارز گفت: براساس گزارشات ارسالی در طول دو ماه اخیر برای صد هزار و 198 کالا در حدود 14میلیارد و 344 میلیون دلار ثبت سفارش شده است، همچنین برای دو هزار و 389 کالای اساسی نیز یک میلیارد و 96 میلیون دلار ثبت سفارش داشته‌ایم.

نوبخت بیان کرد: با این آمار می‌توان دید که نسبت ثبت سفارشات واردات و صادرات نسبت به سال گذشته افزایش داشته و کل نیاز اساسی کشور با دلار 4200 تومانی و ارز مبادلاتی 3800 تومانی تامین شده است، بنابراین کسانی که قصد دارند دلار را با قیمت بیشتر به مردم اجحاف کنند از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده مورد برخورد قرار خواهند گرفت.

وی در مورد تراز تجاری ایران نیز خاطرنشان کرد: از ابتدای فرودین امسال تا 29اردیبهشت‌ماه 6میلیارد دلار واردات داشته‌ایم و در مقابل 7میلیارد و 497میلیون دلار صادرات غیرنفتی را هم انجام دادیم، بنابراین تراز بازرگانی ما 1.5 میلیارد دلار مثبت بوده است، این آمار نسبت به سال گذشته با رشد 28درصدی و واردات هم با تقلیل 1.7درصدی روبرو بوده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در مورد صادرات نفتی نیز امسال در مقایسه با سال گذشته 99درصد افزایش داشتیم و نفت را به قیمت 63دلار فروخته‌ایم، البته در این فضا نباید هول بود و با یکسری اقدامات فضای منفی را ایجاد کرد، در این میان هم ما 13هزار و 639میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی خرج کرده‌ایم، بنابراین از این لحاظ وضع ما خوب است و 37درصد درآمد یک ماه اول افزایش داشته است.

نوبخت در خصوص برنامه‌های دولت برای حمایت از کالای ایرانی نیز گفت: ما قصد داریم با سیاست پرداخت ارز و ثبت سفارشات راه واردات قاچاق را ببندیم و با این کار از کالای ایرانی حمایت کنیم، همچنین در تلاش هستیم تا 11برنامه حمایت از کالای ایرانی که از گذشته اعلام شده است را اجرا کنیم.

وی در خصوص اظهارات رییس جمهور و معاون اول مبنی بر کسل بودن برخی مدیران توضیح داد: خارج کردن مدیران کسل راهی برای ایجاد انگیزه بیشتر است، از این رو رییس جمهور خود را در قبال مدیران و مسؤولان موظف می‌داند زیرا برای تامین نیاز مردم و برآوردن مطالبات مردمی باید مدیران را به سوی وظایفشان سوق داد.

سخنگوی دولت در زمینه تمایل آمریکا برای مذاکره مجدد با ایران تصریح کرد: ما با کسانی که شایستگی لازم را ندارند پای میز مذاکره نمی‌نشینیم، ما با کسانی مذاکره خواهیم کرد که به عقود خود وفادار باشند ولی آمریکا با عدم تعهد خود به قراردادهای بین المللی و قطعنامه سازمان ملل بدعهدی خود را نشان داد.

نوبخت در رابطه با تحقیق هیات تفحص در مورد دوتابعیتی‌ها نیز بیان کرد: اینکه فرزندان برخی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند ارتباطی با مدیران دوتابعیتی ندارد، وزارت اطلاعات هم این گزارش را تکذیب کرده است و آنها در این راستا منبع درستی را در دست دارند.

وی  واکنش دولت در طرح گفتگوی ملی را اینگونه عنوان کرد: ما وظیفه داریم نکات مبهم نسبت به یکدیگر را روشن کنیم، ما بسیاری از گمان‌ها را به سوی خود می‌بریم که از نظر شرعی گناه است، اینکه ما به خود ظن ببریم که برادر دینی و شرعی ما تعهدی به کار خود ندارد و از او بخواهیم که عذرخواهی کند امری غلط است و باید بنشینیم و در یک فضای گفتگو و تعامل این مشکلات را حل کنیم، از منظر ما برادرانی که در انتخابات پیروز نشدند در کف ترازو آمریکا نیستند و از عزیزان ما به شمار می‌آیند که آنها هم در این گفتگو جای می‌گیرند.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص طرح سوال از رییس جمهور گفت: یکبار تلاش شد که دولت دهم را به مجلس بکشاند که نتیجه آن را دیدید، از طرفی سوالاتی را که همکاران بنده می‌توانند در کمیسیون‌های مختلف پاسخ بدهند اگر بخواهیم از رییس جمهور بپرسیم نشان می‌دهد که به دنبال طرح سوال نیستیم و به دنبال موضوعی دیگر رفته‌ایم.

نوبخت در رابطه با مصوبه افزایش 20درصد حقوق کارمندان از سوی مجلس نیز افزود: مجلس حق دارد که قانون را تفسیر کند و اگر آن را تصویب هم کند از سوی ما اجرایی خواهد شد ولی موضوع اینجاست که ما در طول دو ماه گذشته نتوانستیم افزایش حقوق را محقق کنیم و منتظر استفساریه هستیم تا بتوانیم حقوق‌ها را افزایش بدهیم، به همین منظور از خردادماه افزایش ها را انجام خواهیم داد.

وی درباره موضوع کاهش ساعت ادارات در ماه رمضان نیز توضیح داد: ما در دولت اختیارات کاهش ساعات ادارای را نداریم، مجلس می‌تواند براساس قانون تا 44ساعت زمان کار ادارت را کاهش دهد، بنابراین اگر مجلس در این خصوص قانونی را تصویب کند ما اجرایی خواهیم کرد.

نوبخت یادآور شد: در این رابطه بحث‌های حقوقی زیادی انجام شده است و اگر می‌خواهند دولت غیرقانونی عمل کند و ساعت کاری کاهش دهد همه خوشحال هم می‌شوند اما بدانید که اگر ساعت کاری از سوی ما کاهش پیدا نکرده است به این دلیل است که باید در این خصوص قانون وضع شود و اگر این امر رخ دهد ما زا سال بعد آن را اجرایی می‌کنیم.

وی در مورد اختصاص هفت هزار میلیارد تومان برای از بین بردن فقر مطلق نیز ابراز کرد: ما برای این کار چهار هزار میلیارد تومان برای افزایش دریافتی افراد تحت پوشش اختصاص دادیم، همچنین برای افراد کم درآمدی که عضو کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیستند هم سه هزار میلیارد اختصاص را کنار گذاشتیم  تا بتوانیم فقر مطلق را از بین ببریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در پایان در مورد ساماندهی بازار مسکن نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دولت قصد داریم عرضه مسکن را افزایش دهیم و با ارائه تسهیلات ارزان قیمت این بازار را تکان بدهیم، همچنین از نهادهای نظارتی هم خواسته‌ایم نظارت خود را بیشتر کنند./816/پ۲۰۱/ق

نظر شما