شناسهٔ خبر: 25691056 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

سخنگوی دولت:

همه سوالات از رییس جمهوری پاسخ داده می شود

نصر: سخنگوی دولت گفت: هر یک از نمایندگان سوالی از رییس جمهوری داشته باشند، قطعا با حضور نمایندگان دولت به پرسش های آنها پاسخ داده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل ازایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در ادامه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا رییس جمهوری برای پاسخ به سوال نمایندگان سوال کننده در مجلس حضور می یابد، گفت: هر سوالی باشد با حضور نمایندگان رییس جمهوری به آن ها پاسخ داده می شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه رییس جمهوری با این همه مشغله در مجلس حضور یابد و سوالی که همه همکاران ذیربط به آن جواب داده اند پاسخ دهد، مشخص است که دنبال جواب نیستند و بحث دیگری است.
وی ادامه داد: زمانی که به گذشته فکر می کنم به یاد می آورم که نمایندگان آن دوره چقدر تلاش کردند تا رییس دولت دهم را به مجلس بیاورند، چه اتفاقی افتاد؟ البته ما به نمایندگان احترام ویژه ای قائل هستیم و با تواضع و احترام برخورد می کنیم.
سخنگوی دولت اضافه کرد : غالب دولتمردان فرزندان مجلس هستند و از رییس جمهوری، معاون اول رییس جمهوری و خود من سال ها در مجلس بوده ایم.

نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می شود در نشست نمایندگان دولت با نماینده سوال کننده از رییس جمهوری، وی قانع نشده است و ایرادی که گرفته این است که چرا نمایندگان اقتصادی در این جلسه حضور ندارند، پاسخ داد: اتفاقا مسئولان ستاد اقتصادی دولت اعم از آقایان نهاوندیان و کرباسیان به همراه آقای ظریف در جلسه حضور داشتند و بحث حقوقی بود و پاسخ هایی که ارائه شد، متقن و دقیق بود.
وی در پاسخ به تناقض گزارش تحقیق و تفحص مجلس با گزارش وزارت اطلاعات در خصوص مدیران دو تابعیتی گفت: اینکه فرزند کسی در خارج تحصیل می کند و گذرنامه آن کشور را دارد بحث دیگری است.
سخنگوی دولت ادامه داد این گزارش ها نشان می دهد که وزارت اطلاعات که اطلاعاتش دقیق تر است 210 نفر را تایید نمی کند و 37 نفر را مشخص کرده است و این از نقاط قوت دولت است که وزارت اطلاعات این گونه موضوع را شفاف بیان می کند.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این که دولت چه برنامه ای برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی دارد، گفت: دولت برای این منظور با سیاست پرداخت ارز به واردات از طریق ثبت سفارش ، از واردات کالاهای قاچاق جلوگیری کرد.
نوبخت افزود: از طرفی همه دستگاه ها موظف شدند با وجود کالاهای ایرانی از کالاهای خارجی استفاده نکنند و ایجاد اشتغال از طریق هفت برنامه زمینه حمایت از کالای ایرانی را فراهم کند.
وی در پاسخ به این که دلیل اظهار نظر رییس جمهوری در خصوص بی انگیزگی برخی مدیران دولتی چه بود، اظهارداشت: توجه دادن عالی ترین مقام کشور بعد از رهبر معظم انقلاب به مدیران، برای تحرک در کشور است بویژه در شرایطی که رجز خوانی دشمنان ملت را می بینید، لازم است همواره هشدار داده شود تا همه تلاش بیشتری برای پیشرفت کشور کنند.
سخنگوی دولت افزود: اگر ظرفیت ها در کنار هم قرار گیرد بدون تقسیم بندی های سیاسی اصلاح طلب، اصولگرا واعتدالگرا می توانیم با انگیزه بیشتر کشور را اداره کنیم.
نوبخت در پاسخ به این که دلیل اجرا نشدن قانون انتشار ودسترسی آزادانه به اطلاعات در برخی از دستگاه ها چیست، گفت: باید بررسی شود کدام دستگاه این قانون را اجرا نکرده اند و سازمان برنامه وبودجه از جایگاه نظارتی خود موظف به رسیدگی است.
وی همچنین در پاسخ به این که در اظهارات وزیر خارجه آمریکا سخن از آمادگی برای مذاکره به میان آمده است؛ آیا امکان چنین بحثی وجود دارد، اظهارداشت: ترامپ هم مایل بود تا مذاکره کند ولی با چه امید و اطمینانی باید مذاکره کنیم .
نوبخت اضافه کرد: کسانی که به مذاکرات انجام شده که مجموع آن در شورای امنیت سازمان ملل به تایید وتصویب رسید، پایبند نیستند چه تضمینی برای مذاکره مجدد و توافق وجود دارد.
وی گفت: آنها این شایستگی را ندارند که پای میز مذاکره با نمایندگان دولتی بنشینند که آن ملت به عهد خود وفادار است.
یکی از خبرنگاران پرسید 'گفته می شود برخی تشکل های صنفی نامه ای را به دولت ارسال کرده اند و خواستار ارائه ارز در بازار با قیمت پنج هزار و 100 یا 6 هزار تومانی شده اند' که نوبخت از این نامه اظهار بی اطلاعی کرد .
سخنگوی دولت افزود: این که پول ملی را در حد پنج هزار و 100 یا 6 هزار تومانی بخواهیم تضعیف کنیم چنین چیزی نیست و با همین ارز 4200 تومانی می بینیم که تراز بازرگانی مثبت داریم .
وی اضافه کرد: این گونه اقدامات به نفع ما نیست و تشکل های صنفی هر مشکلی در این زمنیه داشته باشند که ثبت سفارش آنها انجام نشده باشد اعلام کنند تا پیگیری شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به این که اصرار دولت برای تصویب لوایح چهارگانه از جمله اف ای تی اف (FATF) چیست، اظهارداشت: با توجه به این که در پروتکل های جهانی حضور داریم و براساس قوانین داخلی، این لوایح برای مبارزه با پولشویی و شفاف سازی کمک خواهد کرد.
نوبخت گفت: این لایحه آنچه را که آمریکا و اقمارش در تبلیغات خود برای تاریک نشان دادن فعالیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند خنثی خواهد کرد.
وی در پاسخ به این که در ادامه برجام با حضور سه کشور اروپایی آیا تضمین های لازم اخذ شده است، یادآور شد: در حال حاضر آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی رژیم های مرتجع یک طرف هستند و دیگر کشورهای دنیا طرف دیگر قرار دارند.
سخنگوی دولت افزود: امروز کشورهای همسایه نیز مواضع جمهوری اسلامی ایران را تایید می کنند و در دیدار بنده با نخست وزیر تایلند بخشی از مذاکرات در این زمینه بود که وی هم برجام را تائید کرده و خواستار روابط بانکی با ایران بود .
نوبخت اضافه کرد: ما باید از منافع برجام بهره مند و از زیان های خروج از آن جلوگیری کنیم و مذاکرات فشرده با این کشورها برقرار است ضمن این که همه دستگاه ها نظرات خود را به وزارت امور خارجه منعکس کرده اند.
وی در پاسخ به این که بحث گفت وگوی ملی بار دیگر مطرح شده است و موافقین ومخالفینی دارد؛ نظر دولت درباره این طرح چیست، گفت: باید نکته های ابهام را روشن کنیم که بسیاری بر اساس ظن وگمان است و برخی گمان ها گناه هستند.
سخنگوی دولت افزود: ممکن است برخی دوستان به برخی دیگر گمان بد داشته باشند که عقب نگر هستند و واقعیت های جهانی را نمی بینند ولی باید به بسیاری از دل مشغولی های برادران متدین احترام بگذاریم و اینها در فضای گفت وشنود برطرف خواهد شد.
نوبخت اظهارداشت: در شرایط فعلی نیازمند این هستیم که همه در کنار هم باشیم تا در برابر زورگویی های علنی آمریکا بایستیم.

وی گفت: امروز چهره واقعی آمریکا برای همگان روشن شده است که پشت آن رژیم صهیونیستی قرار دارد بنابراین باید توجه داشت که آیا آمریکا قابل اطمینان است ؟
سخنگوی دولت افزود: دولت هر کاری لازم باشد در این زمینه انجام خواهد داد ولی به زور نمی تواند کاری کند واگر شرایط آماده باشد دولت نقش خود را ایفاء خواهد کرد.
نوبخت در پاسخ به این که گفته می شود طرح دوفوریتی ساماندهی بازار ارز با رایزنی دولت از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شده است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس متناسب با مقتضیات جامعه وارد عمل می شوند.
وی افزود: ثبات نسبی که در بازار ارز بوجود آمده است و سیاست گذاری های صورت گرفته نشانگر نتیجه مناسب است؛ البته بازار ارز نیازمند دقت عمل بیشتری است.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این که مجلس شورای اسلامی استفساریه ای درباره افزایش حقوق کارکنان دولت به 20 درصد را در دست پیگیری دارد، نظر دولت چیست؟ گفت: این حق قانونی مجلس است و اگر مراحل قانونی را طی کند اجرا خواهیم کرد .
نوبخت ادامه داد: آثار این استفساریه این بود که هنوز نتوانسته ایم حقوق ها را افزایش دهیم و در زمینه جبران حقوق بازنشستگان اقدامی انجام دهیم ولی سازمان برنامه و بودجه بر اساس افزایش 10 درصدی که در قانون آمده، تخصیص ها را به دستگاه ها داده است.
وی ادامه داد: امیدواریم هرچه سریع تر وضعیت روشن شود، ای کاش این موضوع در زمان بررسی بودجه مطرح می شد و از این که تاخیری در پرداخت افزایش حقوق کارکنان وبازنشستگان بوجود آمده عذرخواهی می کنم.
سخنگوی دولت در پاسخ به این که اخیرا گزارشی مطرح شد مبنی بر این که برخی مدیران ارشد دولتی که بازنشسته شده اند پاداش های بالایی را دریافت کرده وبعد از آن مجددا مشغول به کار شده اند، خاطرنشان کرد که اطلاع دقیقی از این موضوع ندارد .
نوبخت افزود: دستگاه های نظارتی دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و ذیحسابان اگر این موضوع را تایید کنند با آن برخورد می کنیم.
وی در پاسخ به این که با توجه به اختصاص سهمیه 500 یورویی به خبرنگاران بازی های جام جهانی روسیه ،آنها خواستار افزایش دوبرابری این سهمیه هستند، گفت: این موضوع را به رییس کل بانک مرکزی منتقل می کنم.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه وزیر خارجه آمریکا 12 درخواست را در اظهارات خود مطرح کرده است موضع دولت دراین خصوص چیست،خاطرنشان کرد: این حرف بی ربطی است و آنها نمی توانند مواضع خود را به ما تحمیل کنند.
نوبخت افزود: این آقا به نظر می رسد نفهمیده است که اگر قرار بود مردم کوتاه بیایند 40 سال پیش به پیروزی نمی رسیدند.
وی در پاسخ به این که در جلسه روز گذشته معاون اول رییس جمهوری در زمینه رفع فقر مطلق برای شناسایی این افراد چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهارداشت: موضوع رفع فقر مطلق از شعارهای انتخاباتی رییس جمهوری در ایام انتخابات بود که اظهارکرد تا پایان دولت دوازدهم باید از بین ببریم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: در حال حاضر هفت هزار میلیارد تومان برای این منظور تخصیص در نظر گرفته شده است تا به افراد تحت پوشش کمیته امداد وبهزیستی و برخی از افراد که از یک سطح پرداخت مستمری برخوردارند تخصیص داده شود .
به گزارش ایرنا، نوبخت در پاسخ به سوالی درباره قیمت مسکن و اجاره بها خاطرنشان کرد: ابتدا باید بتوانیم از طریق سازو کارهای تجاری قیمت را متعادل کرد و برای این کار باید عرضه مسکن را بیشتر کنیم برای این کار و بر اساس تبصره 18 احداث حدود 50 هزار مسکن حمایتی در شهر و 50 هزار واحد در روستا جزو برنامه های دولت است
رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: حداقل 100 هزار واحد مسکونی هم در بافت فرسوده احیا می شود که عملا بیش از این تعداد خواهد شد.
نوبخت ادامه داد: از سوی دیگر تسهیلات ارزان قیمت قبلا 9 رصد بود حال این رقم را تا 6 درصد هم پایین آوردیم، انتظار داریم نهادها هم اجازه ندهند عده ای از ما عده دیگر را به ناحق تحت فشار قرار دهیم.
وی در پاسخ به سوالی دیگر با بیان اینکه بحث FATF و مسائل دفاعی ارتباط به هم ندارد، یادآورشد: لوایحی که در مجلس مطرح است برای مبارزه با پولشویی است و چه آمریکا باشد و چه نباشد ما مقید هستیم برای اجرای قانون مبارزه با پولشویی شفاف سازی کنیم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی دیگر درباره اظهارات علی مطهری و کاهش ساعات کار ادارات در ماه مبارک رمضان گفت: ما اختیار کاهش ساعت کار کارکنان را نداریم. نمایندگان می توانند قانون وضع کنند و به دولت اجازه دهند 44 ساعت کار در هفته کاهش یابد.
نوبخت ادامه داد: در حال حاضر فقط درباره یک ساعت ناهار و نماز که بعضی دستگاه ها دارند، می توانند مقداری زودتر همکارانشان را به نسبت زمان صرفه جویی شده مرخص کنند.
معاون رییس جمهوری با بیان این که اگر برنامه نداریم به دلیل این است که قانون نداریم، افزود:نمایندگان می توانند قانون وضع کنند و ما از سال آینده ساعت کار را کمتر کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره لوایح چهارگانه و جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ابهاماتی در این خصوص وجود داشت که لازم بود برطرف شود. فلسفه وجودی جلسه غیررسمی غیرعلنی این بود در آنجا مطالب آن طور که لازم است گفته شود و مراجع دیگر هم درباره آن اظهار نظر کنند و فلسفه حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی هم این بود که نظر خود را به مجلس منعکس کند.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اصلاح نظام بانکی کشور یادآور شد:اصلاح نظام بانکی شامل مجموعه ای از اقدامات است که بارها در ستاد اقتصادی دولت بحث و مورد تصویب قرار رفت.
وی افزود:ساماندهی به بازار غیر متشکل پولی و موسسات غیرمجاز بانکی از اقداماتی بود برای اصلاح نظام بانکی صورت گرفت دیدیم چه بلایی سر همین اقدام اولیه آمد.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی همه چیز را به درستی یپیش بینی می کرد و هم در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و هم در شورای عالی امنیت ملی طلب کمک کرد و توضیح داد که می خواهیم یکسری موسسات غیرمجاز را که پول ملت را جمع کردند بگیریم و ساماندهی کنیم.
معاون رییس جمهوری اظهار داشت:اعتراض مالباختگان قابل استماع است و ما موظف هستیم آنها را رفع کنیم چنان که بخش قابل توجهی از آن با قیمت 20 هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی پرداخت شد در حالی که هیچ مسئولیتی نداشت.
نوبخت تصریح کرد: بانک ها باید یک ذخیره قانونی به بانک بسپارند در حالی که این موسسات ذخیره ای هم به بانک نسپرده اند و بانک مرکزی خودش این رقم را وارد می کرد با این اوصاف دیدید چه مقاومت هایی صورت گرفت، همین سوالات از رییس جمهوری که در مجلس مطرح است در همین زمینه است.
وی ادامه داد: موضوع دیگر این بود که بتوانیم زمینه مطالبات بانک ها را از دولت تقلیل دهیم در این راستا سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی را تسویه کردیم و حدود 30 هزار میلیارد تومان سرمایه بانکها را هم افزایش دادیم.
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات روسیه درباره خروج نیروهای نظامی از سوریه اظهار داشت: حضور مستشاری ایران در سوریه به خواست دولت قانونی این کشور بود و قبل از کشور دوست روسیه جمهوری اسلامی ایراتن این کمک را در راستای مبارزه با تروریسم و تروریست های داعش انجام داد.
وی ادامه داد: البته باید از روسیه که آنها هم برای مبارزه با تروریست ها آمدند و کمک کردند، تقدیر کنیم بر خلاف آمریکایی ها که شعار ضد تروریستی می دهند اما عملا آنها را کمک می کنند.
معاون رییس جمهوری گفت: چه حضور نظامی رسمی روسیه و چه حضور مستشاری ما در سوریه بنا به خواست دولت این کشور بوده است اگر دولت قانونی نیاز به کمک ما نداشته باشد ما به زور نمی خواهیم به کسی کمک کنیم اگر نخواهند فعالیتهای مستشاری را هم در سوریه قطع خواهیم کرد.

نوبخت تصریح کرد:هر وقت هم دولتی که از ما دعوت کرده است احساس کرد، نیازی ندارد تصمیم خود را می گیریم، این ارتباطی به تصمیمات کشورهای دیگر ندارد.
وی با تاکید بر این که ما مشکلی نداریم ، افزود: هر وقت این رفع درخواست از دولت قانونی سوریه نسبت به حضور مستشاری ایران انجام شود، آنجا را ترک می کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما