شناسهٔ خبر: 25690794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اثرات مخرب تعطیلی دولت بر اقتصاد آمریکا

ايسنا : در شرایطی که دولت آمریکا به دلیل به توافق نرسیدن نمایندگان سنای این کشور بر سر بودجه دولت تعطیل شد، بررسی آثار تعطیلی مشابه سال ۲۰۱۳ تا حدودی می‌تواند پیامدهای این واقعه را روشن کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فورچون، با وجود آن که نمایندگان کنگره، پنج شنبه شب با لایحه بودجه موقت دولت به مدت چهار هفته موافقت کرده بودند اما این لایحه به تایید نهایی در مجلس سنا نرسید تا بدین ترتیب، روند تعطیلی دولت این کشور آغاز شود.

در زمان تعطیلی دولت، کارمندان فدرال در قوای مجریه، مقننه و قضائیه به مرخصی بدون حقوق اجباری فرستاده می شوند و تنها کارکنان ضروری بر سر کار خود حاضر خواهند شد. برای مثال، مامورین امنیت اجتماعی از جمله افرادی هستند که انتظار می رود بر سر کار خود باقی بمانند.

تعطیلی دو هفته‌ای دولت آمریکا در اکتبر سال۲۰۱۳ در زمان ریاست جمهوری اوباما، آثار نسبتا ملایمی را بر روی اقتصاد آمریکا داشت. به دلیل کاهش مخارج کارکنانی که حقوق نگرفته بودند، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در  آن سه ماهه اندکی کاهش یافت.

 به علاوه به دلیل به مرخصی فرستاده شدن کارمندان بخش درآمد داخلی، ۴ میلیارد درآمد مالیاتی با تاخیر وصول شد و به گفته دفتر مدیریت و بودجه، تعطیلی دولت باعث تحمیل ۲ میلیارد دلار هزینه به مالیات دهندگان  به دلیل از دست رفتن بهره وری شد. پارک های ملی به تنهایی پس از آن که مجبور شدند به مدت ۱۶ روز باجه های بلیط فروشی خود را ببندند، ۵۰۰ میلیون دلار درآمد را از دست دادند.

تعطیلی دولت هم چنین شرکت های دارویی را به دلیل تاخیر در صدور تاییدیه سازمان غذا و دارو برای داروها و تجهیزات پزشکی متضرر کرد. سرمایه‌گذاران نیز دسترسی به برخی از اطلاعات اقتصادی لازم برای خرید سهام و تعیین قیمت کالا را از دست دادند. در زمان تعطیلی دولت، ادارات فدرال آماری از وضعیت اشتغال، شاخص مصرف کننده و سایر آمارها را منتشر نکردند.

پس از تعطیلی سال ۲۰۱۳، دولت آمریکا لایحه‌ای را برای پرداخت حقوق کارکنان در زمان از دست رفته تصویب کرد. در واقع، با مطابقت دادن آثار تعطیلی سال ۲۰۱۳ دولت اوباما با تعطیلی فعلی، انتظار می رود باز هم تاثیرات مشابهی روی دهد با این تفاوت که ممکن است آثار این تعطیلی بدتر از آن چیزی باشد که تخمین زده می‌شود.

 

نظر شما