شناسهٔ خبر: 25690763 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح ملی مبارزه با مواد مخدر نقشه راه تمام دستگاه های اجرایی است

تهران- ایرنا- رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرح ملی مبارزه با مواد مخدر نقشه راه برنامه 5 ساله تمام دستگاه های اجرایی کشور است و موجب ایجاد همفکری و تعامل خوب بین سازمان ها، وزارتخانه ها، سازمان های مردم نهاد، مجلس و حوزه قضایی با ستاد مبارزه با مواد مخدر می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، سعید صفاتیان افزود: بندهای «ث» ماده 80 و «ت» ماده 106 برنامه ششم توسعه وظایفی در حوزه مقابله با اعتیاد آمده و گروه های هدف و آسیب پذیری آن مشخص شده است که با یک برنامه ریزی و زمانبندی توسط دستگاه های اجرائی باید اقدامات و فعالیت هایی در حوزه های فرهنگی و پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از بهبودیافتگان انجام گیرد.
وی ادامه داد: براساس بند 57 برنامه ششم توسعه قرار است تا مبارزه همه جانبه با ‏موادمخدر و روانگردان‌ها در ‏‏چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی و مدیریت مصرف با هدف کاهش 25 درصدی اعتیاد تا ‏پایان برنامه انجام شود.
صفاتیان اظهار داشت: در ماده 29 قانون مبارزه با مواد مخدر نیز به طرح ملی مبارزه با مواد مخدر اشاره شده است، طرحی که ستاد از چند ماه گذشته آن را تنظیم کرده تا با همکاری 60 نهاد و سازمان فعال مرتبط آن را اجرایی کند.
وی یادآورشد: طرح ملی مبارزه با مواد مخدر اولین طرح ملی است که در کشور برنامه هایی را برای یک روند پنج ساله، به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده است و نکته اصلی این طرح، ایجاد همفکری و تعامل همه جانبه است.
صفاتیان اضافه کرد: برای تحقق بند 57 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و اهداف طرح ملی مبارزه با مواد مخدر به عناون نقشه راه مبارزه با مواد مخدر و روان گردان ها، نیاز به یکسری الزامات بود که در این طرح وارد شد.
این مقام مسئول در مجمع تشخیص مصلحت نظام به اقدامات نهادی برای اجرای طرح یاد شده اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین الزام این است که باید تکالیف قانونی و تعهدات ناشی از اسناد بالادستی برای دستگاه ها وجود داشته باشد و دستگاه ها با توجه به وظیفه ذاتی و تکلیف قانونی که در این حوزه دارند، مشارکت کنند.

**دستگاه ها، پاسخگویی لازم را به ستاد مبارزه با مواد مخدر ندارند
وی اضافه کرد: پاسخگو بودن در قبال ستاد مبارزه با مواد مخدر الزام نهادی دیگری است که شاید یکی از مشکلات فعلی این است که دستگاه ها، پاسخگویی لازم را به ستاد ندارند.
صفاتیان به الزام اصلاحات ساختاری اشاره کرد و گفت: اصلاحات ساختاری در راستای بند 11 سیاست های کلی نظام در حوزه مبارزه با مواد مخدر است و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در سال 1385 آن را ابلاغ کردند و بعد از آن نیز چابک سازی حوزه مواد مخدر از لحاظ ساختاری است و اینکه بتوانیم معضلات ساختاری کشور را به حداقل برسانیم.
وی الزام حقوقی را مهم ارزیابی کرد و افزود: موانع حقوقی و قانونی طرح یا شده با همکاری مجلس و مجمع باید رفع شود و در این طرح قید شده است که روند اصلاح قانون باید کوتاه تر باشد و در آن به مباحثی همچون ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر و بیمه اشاره دارد که برای کل کشور عملیاتی است.

**شاخص های کاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر
صفاتیان به شاخص های کاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر در طرح ملی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: کاهش تقاضای مواد مخدر در سه سطح مطرح است؛ کاهش نرخ بروز اعتیاد برای افراد سالم و برنامه پیشگیری از اعتیاد، کاهش نرخ شیوع اعتیاد برای مصرف کنندگان و متجاهرین به اعتیاد و همچنین درمان و ساماندهی معتادان خیابانی و افزایش نرخ مانایی اعتیاد که برای معتادان بهبودیافته و نحوه کمک به خانواده های آنان است.
وی با بیان اینکه کاهش عرضه مواد مخدر، پیش سازها و روان گردان ها سه شاخص عمده دارد، افزود: کاهش نرخ ورود مواد به کشور، کاهش نرخ دسترسی به مواد مخدر در سطح خرده فروشان مواد مخدر و کاهش نرخ ارتکاب جرایم مواد مخدر است.
این مقام مسئول در کشور تصریح کرد: اهداف کلی طرح ملی مبارزه با مواد مخدر به 7 سطح مختلف تقسیم بندی شده اند؛ که کاهش عرضه مواد مخدر و سخت تر کردن دسترسی به مواد از جمله این اهداف است و کارشناسان در اهداف کلی طرح، سال 1395 را با پایان برنامه سال 1400 مقایسه کرده اند و درصدهای کارشناسی و قابل قبول ارائه داده اند.
صفاتیان تصریح کرد: کاهش دسترسی به مواد، افزایش اثربخشی قانون، بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای، پیشگیری از اعتیاد، توسعه درمان، صیانت اجتماعی و ساختار از دیگر اهدافی هستند که در این مسیر دنبال می شوند.
وی گفت: برای همه دستگاه هایی که در سطح ملی چه در حوزه کاهش عرضه و چه در حوزه کاهش تقاضا فعالیت می کنند؛ در راستای سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر برنامه عملیاتی تعریف شده است.
صفاتیان اظهار داشت: در طرح یاد شده، مسیر تک تک دستگاه ها مشخص شده است و یکسری الزامات و تکالیفی برای آنان در سطح کلی آمده است.
وی درباره تامین منابع مالی یادآور شد: اعتیاد، مستقیم و غیر مستقیم ضربه سنگینی را بر کشور وارد می کند و باید عزم ملی در کشور ایجاد شود و وسعت اجرایی طرح ملی مبارزه با مواد مخدر نیز نیاز به همراهی دولت و مجلس برای افزایش بودجه دارد و شاید با بودجه 25 میلیاردی که از طریق دولت به ستاد داده می شود، نتوانیم برنامه های طرح را عملیاتی کنیم.
صفاتیان گفت: شفاف سازی و گزارش های مالی و عملیاتی طرح بسیار مهم است و برای هر دستگاه وظایف مشخصی تعریف شده است، اگر قرار است برنامه ای در حوزه پیشگیری انجام شود، دستگاه های اجرایی و گزارش مالی آن مشخص است.
وی خاطرنشان کرد: مجموع فرایند طرح ملی مبارزه با مواد مخدر گام مثبتی در راستای اجرای سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر و برنامه ششم توسعه است و امیدواریم با اجرایی شدن طرح ملی، بتوانیم طی یکی دو سال آتی شرایط بهتری را در حوزه درمان، پیشگیری، مقابله و اصلاح قانون در کشور داشته باشیم.
اجتمام**3229*1724*

نظر شما