شناسهٔ خبر: 25690341 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

«ملاحسنی» روحانی اسلحه به دست که بود؟

حجت الاسلام حسنی بعد از انقلاب فرزند خود رشید حسنی را به دلیل گرایش به سازمان کمونیستی چریک‌های فدائیان خلق تحویل دادگاه انقلاب داد و او اعدام شد

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /حجت الاسلام غلامرضا حسنی امام جمعه سابق ارومیه شامگاه دوشنبه گذشته در 91 سالگی، درگذشت. چهار روز بعد از درگذشت سید مهدی طباطبایی استاد اخلاق، یکی دیگر از روحانیون انقلابی دار فانی را وداع گفت؛ روحانی ای که سال 1306 در روستای بزرگ آباد ارومیه به دنیا آمد و چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن به چند دلیل، از جمله حمل دائم اسلحه همواره مورد توجه رسانه ها بود چنانکه در افواه روزنامه ها به «ملاحسنی» مشهور شده بود.

او در گفت و گویی درباره همراه داشتن اسلحه در تمامی اوقات تعریف کرد که پدرش را در سن 14 سالگی از دست داد و دو سال بعد به توصیه مادرش یک اسلحه ورندل تهیه می‌کند تا بتواند از خود و خانواده‌اش در برابر رخدادها دفاع کند و به این ترتیب از 18 سالگی همیشه اسلحه گرم همراه داشته است.

 امام جمعه سابق ارومیه نه تنها خود اسلحه به دست داشت؛بلکه در جریان مبارزه های انقلابی بالای منبر به مردم طرز استفاده از سلاح های گرم را یاد می داد. همین رفتار سبب می شود ارومیه هایی به او لقب ژنرال حسنی بدهند و همراه با او گروه مسلح مبارزین را تشکیل دهند که ماموریتش حمایت از مردمی بود که علیه رژیم شاه،راهپیمایی می کرد. تحرکات حزب دموکرات کردستان و کومله در شمال غرب ایران باعث می شود او بعد از انقلاب نیز همیشه اسلحه همراه داشته باشد.برخی روایت ها می گوید او دوبار مورد سوء قصد قرار گرفت و یک بار به واسطه اسلحه ای که با خود داشت،از ترور جان سلامت به در برد.

 دومین برگ زندگی امام جمعه سابق ارومیه که برای محافل سیاسی و رسانه ای جالب بود، اعدام فرزند  وی بعد از انقلاب بود؛آن هم بعد از آن که از سوی پدرش تحویل دادگاه انقلاب می شود؛ خود او در این باره می گوید که رشید به سازمان کمونیستی چریک‌های فدائیان خلق گرایش داشت .اگرچه او بعد از اعدام رشید  می‌گوید که «اصلاً از خبر اعدام فرزندم ناراحت نشدم؛ چون به وظیفه خود عمل کردم» اما بعدها از فوت پسرش به عنوان یک ضایعه سخت یاد می کند. به گزارش ایسنا امام جمعه ارومیه در کتاب خاطراتش نوشته که حکم فرزندش در نهایت «حبس ابد بود» و «متاسفانه قاضی پرونده همینطور فله‌ای حکم صادر کرده بود».

امام جمعه سابق ارومیه در دوران اصلاحات یکی از سوژه های مورد علاقه روزنامه های اصلاح طلب بود؛ او انتقادات تندی علیه رئیس و دولت اصلاحات مطرح می کرد و البته انتقادهای او بیشتر در قالب طنز در این رسانه ها منعکس می شد. در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، هنگامی که وی به ارومیه آمد، حسنی به پیشواز او نرفت تا این گونه اعتراضش را به رئیس دولت نشان بدهد. او یکی از حامیان محمود احمدی نژاد نیز بود تا حدی که از وی نشان درجه یک شجاعت را دریافت کرد؛ هر چند که بعد تر مانند دیگر حامیان احمدی نژاد به جرگه منتقدان او پیوست. او در سال 88 خطبه های تند و تیزی علیه معترضان به انتخابات داشت.

دی ماه سال 92 بود که وی به دلیل کسالت و بیماری با تریبون نماز جمعه خداحافظی کرد و کم کم از سیبل رسانه ها خارج شد تا این که شامگاه دوشنبه خبر رسید وی دار فانی را وداع گفته است.

بنا به گزارشی که ایسنا به نقل از بیت وی اعلام کرده، قرار است پیکر او امروز از ساعت 9:30 تشییع و در قطعه شهدا باغ رضوان ارومیه جنب یادواره شهید باکری این شهرستان به خاک سپرده شود.

 

 

 

نظر شما