شناسهٔ خبر: 25690294 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

اروپا مقابل تحریم‌های آمریکا ابزار‌های لازم را دارد

معمار تحریم‎های ضد ایرانی آمریکا معتقد است که ابزار‌های مختلفی برای اتحادیه اروپا وجود دارد که موجب تضعیف تحریم‌های آمریکا و در نتیجه اطمینان به کسب و کار می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر: خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از برجام و مشروط کردن حضور دوباره خود به تلاش اروپایی‌ها برای راضی کردن ایران به مذاکره در راستای اعمال تغییرات مورد نظر واشنگتن، موجی از آشفتگی دیپلماتیک به وجود آورده به‌ویژه آنکه با بازگشت دوبار تحریم‌ها، ۳ اقتصاد بزرگ اروپا شامل آلمان، انگلیس و فرانسه رویای دست‌یابی به بازار‌های ایران را از دست می‌دهند.

به همین دلیل ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون که به‌ترتیب نخست‌وزیر انگلیس، صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه هستند، ضمن ابراز تاسف و نگرانی از تصمیم ترامپ، از پایبندی خود به برجام سخن گفتند. کمیسیون اروپا نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حال برداشتن گام‌هایی برای حفظ منافع شرکت‌های اروپایی در ایران هستیم. اروپا به تداوم کامل و مؤثر اجرای برجام متعهد است.

در این راستا گفتگویی با «ریچارد نفیو» طراح تحریم‌های ایران در دولت اوباما و عضو تیم هسته‌ای آمریکا صورت گرفته است که در ادامه می‌آید.

نفیو فارغ‌التحصیل رشته مطالعات سیاست‌های امنیتی از دانشگاه «جرج واشنگتن» و عضو سابق تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران است و مدتی نیز به عنوان هماهنگ کننده ارشد سیاست تحریم‌های آمریکا در وزارت خارجه این کشور مشغول به کار شد.

نفیو همچنین مدتی با سمت مدیر بخش ایران در شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید مشغول به فعالیت بوده است. وی در حال حاضر محقق مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه «کلمبیا» نیویورک است.

ایالات متحدہ آمریکا برجام را نقض کرد، دلایل این نقض یک جانبه چه بود؟

من فکر می‌کنم که بخش‌های مختلف دولت آمریکا توضیحات و دلایل متفاوتی برای این موضوع دارند. در مورد ترامپ و تعدادی دیگر من فکر میکنم که وی صادقانه معتقد است که فشار بیشتر منجر به معامله بهتر در مذاکرات خواهد شد.

در مورد مشاور امنیت ملی آمریکا و سایرین نیز می‌توان گفت که وی معتقد به فشار بیشتر برای سرکوبی کامل و یا سرنگونی نظام ایران است. به هر حال واشنگتن در این برهه افزایش فشار به ایران را ضروری می‌داند.

پس از نقض برجام توسط ترامپ وظایف و مسئولیت‌های دیگر امضا کنندگان این پیمان چیست؟

وظایف و تعهدات آن‌ها هیچ تغییری نکرده است و همانطور که این طرفین اعلام کردند در حال یافتن راه‌های لازم در جهت عمل به تعهدات خود در قبال برجام هستند.

ایران در واکنش به رفتار خیانتکارانه ترامپ درباره تحریم‌های هسته‌ای اعلام کرد که بقای برجام بستگی بسیار زیادی به تضمین شرکت‌های اروپایی دارد. از آنجا که اهرم فشار اتحادیه اروپا به اندازه کافی قدرتمند نیست تا آمریکا را به عقب بازگرداند. آیا تضمین‌های دیگری برای ایران وجود دارد؟

در این مورد مسائل مختلفی نقش بازی می‌کنند از جمله دلایل بازگرداندن آمریکا به عقب. من فکر می‌کنم مهم‌ترین مسئله برای ایران و اتحادیه اروپا این است که آیا آن‌ها می‌توانند اطمینان کافی را فراهم کنند که ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های خاص برای تجارت با ایران تحمیل نخواهد کرد تا این شرکت‌ها را متقاعد کند تا با ایران همکاری داشته باشند. در واقع تمرکز اصلی تلاش‌های اتحادیه اروپا در حال حاضر بر این موضوع است.

آیا اتحادیه اروپا جرات سرمایه گذاری و یا تعامل اقتصادی با ایران، در شرایطی که تحریم‌های مربوط به هسته‌ای آمریکا به شرایط سابق بازگشته و شرکت‌های خارجی با مجازات آمریکا مواجه هستند را دارد؟

شاید، بستگی به تصمیم اتحادیه اروپا در شرایط فعلی دارد و آنچه که قصد دارد انجام دهد. ابزار‌های مختلفی برای اتحادیه اروپا وجود دارد که موجب تضعیف تحریم‌های ایالات متحده و در نتیجه اطمینان به کسب و کار می‌شود، اما آن‌ها نیاز به مواجهه با ایران دارند.

این که آیا اتحادیه اروپا می‌خواهد این کار را انجام دهد یا نه، همان چیزی است که ما به زودی خواهیم دید.

بازگشت به چه نوع از تحریم‌ها خط قرمز ایران است و منافع ملی ما را تهدید خواهد کرد؟

احتمالا تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را تضعیف می‌کنند و توانایی کاهش بیکاری و اقدامات اقتصادی مشابه را دارند، این در واقع مهم‌ترین پیامد برای دولت ایران خواهد بود. اما مسئله اصلی این است که مقامات ایرانی باید نسبت به مقامات سابق آمریکا بیشتر پاسخگو باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما