شناسهٔ خبر: 25689800 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با شبکه «المیادین»

جریان صدر: با ایران روابط پایداری داریم/ به تمایلات آمریکا تن نمی‌دهیم

رئیس دفتر سیاسی جریان صدر عراق با رد روابط محرمانه میان رهبر این جریان با ریاض تاکید کرد که ائتلاف سائرون به تمایلات آمریکا تن نمی‌دهد و روابطش با ایران پایدار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ضیاء الاسدی» رئیس دفتر سیاسی «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف «سائرون» عراق در مصاحبه‌ای تلویزیونی تاکید کرد که آقای صدر هیچ رابطه محرمانه‌ای با عربستان سعودی ندارد و ودیدارهای صورت گرفته نیز کاملا علنی بوده است.

وی در گفت‌وگو با برنامه «حوار الساعة» در شبکه «المیادین» لبنان درباره پست توئیتری «ثامر السبهان» سفیر سابق عربستان در عراق و وزیر مشاور کنونی سعودی‌ها در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس در حمایت از ائتلاف سائرون پس از پیروزی در انتخابات گفت: اقدام وزیر مشاور عربستان سعودی، شتابزده بود و نمی‌داند که هرگونه دخالت در امور عراق؛ پیامدهای بدی دارد.

رئیس دفتر سیاسی رهبر جریان صدر افزود: ائتلاف‌های ما برخی را شگفت زده کرد اما در واقع اصول فکری زیادی ما را در کنار یکدیگر جمع کرد. ائتلاف سائرون آرائی را کسب کرد که انتظارش را داشت و این مسئله به دلیل آن بود که ملت درک کردند که تغییری طی 4 سال حاصل نشد. در واقع مردم، فراکسیون‌های سیاسی را که در دولتهای پیشین حضور داشتند، تنبیه کردند.

وی تاکید کرد که مقتدی اجازه نخواهد داد که از عراق به عنوان سکوی حمله به کشورهای همسایه استفاده شود. جریان صدر و شرکایش به تمایلات آمریکا تن نخواهند داد و بین ما و ایران، روابط پایداری وجود دارد. ما به هیچ اراده خارجی تن نخواهیم داد، خواه آمریکایی باشد خواه غیر آن. حضور آمریکا در عراق، مردود و خارج از عرف دیپلماتیک است.

الاسدی درباره درخواست از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق و رئیس ائتلاف «النصر» برای خروج از حزب «الدعوة» گفت: این درخواست مقتدی صدر به پیش از انتخابات باز می‌گشت و اکنون، بعید می‌دانم که آقای صدر در دیدار اخیرش با آقای العبادی، چنین درخواستی را طرح کرده باشد. هیچ وتویی علیه شخصیت‌های سیاسی عراق یا ائتلاف الفتح و ...نداریم. ما برای ائتلاف با «دولة القانون» نیز درها را بازگذاشته‌ایم اما میان این ائتلاف و شخصیت‌های سیاسی حاضر در آن تفاوت وجود دارد.

وی افزود: هدف آقای صدر، رسیدن به قدرت نیست. هدف ائتلاف سائرون و سایر ائتلافهای همپیمان او، ساختن این کشور است نه رسیدن به قدرت.عراق فشارهای زیادی را تحمل کرده است که اشغالگری آمریکا، حمله داعش و ناکامی دولت‌های متوالی از جمله آنهاست.

رئیس دفتر سیاسی جریان صدر عراق درباره تماس با سایر طرف‌های سیاسی عراق گفت: ائتلاف سائرون با شخصیت‌های زیادی از اهل سنت در دو سطح سیاسی و اجتماعی دیدار کرده است و تماس‌های زیادی نیز از سوی طرف‌های سیاسی و دینی کردی، دریافت کرده است. 

وی تاکید کرد: هیچ ارتباطی میان گرایش سیاسی نخست‌وزیر و عملکردش در اداره کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/غ

نظر شما