شناسهٔ خبر: 25689548 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت:

فرهنگ قرآنی در خانواده‌ها نهادینه شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با بیان اینکه خانواده‌های ما باید قرآنی باشند، گفت: تشویق‌های ما باید بر مبنای قرآن مجید باشد و فرهنگ قرآنی در خانواده‌ها نهادینه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) روز دوشنبه در سومین مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، در ادامه شرح حدیث امام حسین (علیه‌السلام) که فرمودند: «کتاب خدا بر چهار چیز استوار است: عبارات، رمزها (اشاره‌ها)، لطایف و حقایق؛ عبارات قرآن برای توده مردم و اشاره و رموزات، از آنِ خواص و بندگانِ ویژه است، لطایف آن برای اولیا و حقایق آن برای پیامبران و انبیا است»، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دو میراث گرانبها یعنی کتاب خدا و عترت را نزد ما قرار دادند که از آنها به «ثقل اکبر» و «ثقل اصغر» یاد می‌شود زیرا حضرت فرمودند: « أَحَدُهُمَا أَکْبَرُ مِنَ الْآخَرِ؛ یکى از آن دو بزرگ تر از دیگرى است».

قرآن کریم، ثقل اکبر و اهل بیت (علیهم‌السلام)، ثقل کبیر هستند

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) اظهار داشت: قرآن کریم، ثقل اکبر و اهل بیت (علیهم‌السلام)، ثقل کبیر هستند و امام خمینی (ره) نیز در وصیت‌نامه سیاسی الهی خویش می‌فرمایند: «مقام والاى ثقل اكبر و ثقل كبير كه از هر چيز اكبر است جز ثقل اكبر كه اكبر مطلق است...» و اهل بیت (علیهم‌السلام) را ثقل کبیر و قرآن کریم را «ثقل اکبر» و «اکبر مطلق» معرفی می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با بیان اینکه حقیقت قرآن کریم قابل تنزل نیست، تصریح کرد: قرآن کریم ریسمانی است که از سوی آسمان به روی زمین کشیده شده و خداوند سبحان، آیات قرآن را تنزل داده تا قابل فهم و درک بشری شود.

وی افزود: خداوند متعال، زبان قرآن کریم را عربی قرار داد، زیرا فهم و درک بیشتری در این زبان نسبت به زبان‌های دیگر است تا همه انسان‌ها در آیات آن اندیشه کنند.

اعتبار احادیث و روایات ائمه معصومین (علیهم‌السلام) به مطابقت با آیات قرآن کریم است

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه اعتبار ثقل کبیر به ثقل اکبر است، گفت: اعتبار احادیث و روایات ائمه معصومین (علیهم‌السلام) به مطابقت با آیات قرآن کریم است، همانطور که امام معصوم (علیه‌السلام) فرمودند که ما خلاف آیات قرآن کریم سخن نمی گوییم و اگر خلاف قرآن باشد، اعتبار آن ساقط است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم تأکید کرد: ائمه هدی (علیهم‌السلام)، مفسران قرآن کریم و زیر سایه این کتاب آسمانی هستند و شب‌های قدر، قرآن بر سر می‌گذاشتند، همچنین حضرت أباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) شهید شدند تا قرآن کریم باقی بماند.

وی با بیان اینکه حقیقت و کنه قرآن کریم یا همان تأویل آیات نزد ائمه معصومین (علیهم‌السلام) است، به عقاید برخی اخباریون اشاره کرد که به تفسیر قرآن کریم انتقاد دارند و معتقدند که قرآن کریم تنها باید همراه و همنشین انسان باشد، حال آنکه ما نسبت به تفسیر قرآن مجید نهی نداریم.

مؤمن به واسطه قرآن کریم اوج می‌گیرد/ قرآن کریم سفره گسترده الهی بر روی زمین است

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) ادامه داد: در روایات آمده مؤمن کسی است که وقتی آیات قرآن را تلاوت می‌کند، می‌فهمد و بر ایمان او افزوده می‌شود و به واسطه قرآن کریم، اوج می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با بیان اینکه قرآن کریم سفره گسترده الهی بر روی زمین است، عنوان کرد: پيامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «اذا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمْ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالقُرآنِ؛ هر گاه فتنه‌ها همانند پاره هاى شب بر جامعه شما سايه افكند و در حلّ مشكلات راه به جايى نبرديد، بر شمابادكه به قرآن رجوع كنيد».

وی گفت: روز قیامت، قرآن کریم به عنوان زیباترین مخلوق مجسم می‌شود و عده را شفاعت می‌کند و از عده ای شکایت می‌کند که شفاعت قرآن کاملا مورد قبول و شکایت قرآن کریم تصدیق شده است.

منافقان، اندیشه‌ها و افکار خود را بر قرآن کریم تحمیل می‌کردند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: همچنین در روایات آمده زمانی که قرآن کریم را جلوتر از خود قرار دهید، شما را به بهشت رهنمون می‌کند و از پشت سر خود قرار دهید، به جهنم هدایت می‌شوید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با بیان اینکه منافقان، اندیشه‌ها و افکار خود را بر قرآن کریم تحمیل می‌کردند، اظهار داشت: جماعت فرقان، قرآن کریم را پشت سر می‌گذاشتند و با اندیشه‌های خود، قرآن کریم را تحریف می‌کردند که در آن زمان، شهید مطهری (ره) یک تنه در برابر آنان ایستادند.

فضای خانواده باید قرآنی شود

وی در ادامه با طرح این سؤال که چه کنیم تا قرآن کریم را به زندگی خود بیاوریم، تصریح کرد: فضای خانه باید قرآنی شود و مبنای تشویق والدین باید بر اساس قرآن کریم باشد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) با بیان اینکه خانواده‌های ما باید قرآنی باشند، گفت: هر گاه آیاتی بر پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نازل می‌شد، امام علی (علیه‌السلام) به خانه می‌آمدند و آیات را بر حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) قرائت می‌کردند، چندی بعد، امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) زودتر از آن حضرت از مسجد می‌آمدند و آیات نازل شده را برای مادر تلاوت می‌کردند؛ یعنی فضای خانه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و زندگی عادی آن حضرت بر مبنای قرآن کریم بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با تأکید بر اینکه فضای خانواده باید قرآنی شود، اظهار کرد: تشویق‌های ما باید بر اساس آشنایی با قرآن مجید باشد و فرهنگ قرآنی باید در خانواده‌ها نهادینه شود./۱۳۲۴/د۱۰۳/ی

 

نظر شما