شناسهٔ خبر: 25689333 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آمار جانباختگان قارچ‌ سمی افزایش یافت/ ۷ توصیه درباره مسمومیت با قارچ سمی

سخنگوی اورژانس کشور از افزایش آمار فوت شدگان بر اثر مصرف قارچ‌های سمی به ۱۵ نفر خبر داد. همچنین ۷ توصیه مهم در خصوص مسمومیت با استفاده از قارچ سمی تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در خصوص آخرین وضعیت مسمومان با قارچ در استان های کشور اظهار داشت: تا ساعت 18 عصر دوشنبه 31 اردیبهشت 1017 نفر به بیمارستان ها مراجعه کردند که از این تعداد 116 نفر در بیمارستان بستری و متأسفانه 15 نفر جان خود را از دست دادند.

وی گفت: استان کرمانشاه بیشترین آمار مسمومیت ها را به خود اختصاص داده است و هفت نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در این استان جان خود را از دست دادند.

خالدی افزود: از تعداد 15 فوتی 7 نفر مربوط به کرمانشاه،3 نفر لرستان، 3 نفر کردستان و 2 نفر مربوط به آذربایجان غربی هستند.

آمار زیر را به تفکیک استانها مشاهده می کنید:

آخرین وضعیت مسمومین با قارچ – تا ساعت 18 عصر – مورخ 31 اردیبهشت 97

کل کشور: مراجعین: 1017–  بستری: 116  –  ترخیص: 886  – فوتی: 15

فوتی ها:

کرمانشاه : 7  (4 فوتی در شیراز )

لرستان : 3  ( 1 فوتی در شیراز )

کردستان : 3

آذربایجان غربی : 2 ( 1 فوتی در شیراز )

نکات مهم در خصوص مسمومیت با قارچ خوراکی

به گزارش اورژانس کشور پیر حسین کولیوند - رئیس پدافند غیرعامل وزارت بهداشت در خصوص مسمومیت وسیع هموطنان با استفاده از قارچ خوراکی به نکات مهمی اشاره کرد.

کولیوند با اشاره به بارندگی های اخیر گفت: قارچ‎های بسیاری سر از خاک بیرون آورده اند که برخی از آنها سمی بوده و متاسفانه مصرف این قارچ ها باعث مسمومیت تعدادی از هموطنان در استان‎های مختلف کشور شده است که هموطنان گرامی باید به نکات زیر توجه کنند:

با توجه به فصل بهار و بارندگی‎های اخیر و رشد انواع قارچ‎ها در طبیعت و بروز مسمومیت در تعدادی از هموطنان در استان‎های مختلف در اثر مصرف قارچ‎های سمی، ستاد پدافند غیر عامل وزارت بهداشت توصیه می‎کند هشدارهای زیر را جدی بگیرید.

1-اگر سلامتی خود را دوست دارید نه تنها باید از خوردن قارچ‎های وحشی و نا آشنا خودداری کنند، بلکه به آنها دست هم نزنید زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست نیز در برخی گونه قارچ‎ها وجود دارد.

2-تشخیص سمی یا خوراکی بودن قارچ کار ساده‎ای نیست و تنها راه دقیق از طریق آزمایشگاه امکان‎پذیر است بنابراین به هیچ عنوان نباید آن را در زیر زبان آزمایش کنید.

3-تنها از قارچ‎هایی که در فروشگاه‎های معتبر و در بسته‎بندی‎های بهداشتی عرضه می‎شوند استفاده کنند.

4 –در صورت مصرف قارچ خودرو و یا قارچ‎هایی که از افراد متفرقه خریداری کرده‎اید و مشاهده علائمی شبیه مسمومیت مانند درد شکم، تهوع، استفراغ و سرگیجه ، سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

5-در صورت حضور در طبیعت مراقب کودکان و تماس آن‎ها با قارچ‎ها و گیاهان باشید.

6-بهداشت فردی را رعایت نموده و در صورت لمس قارچ، دست‎ها را با آب و صابون بشویید.

7- در صورت مشاهده علائم مسمومیت و وجود تهوع و استفراغ و اسهال، آب و مایعات فراوان مصرف نموده و سریعاً به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما