شناسهٔ خبر: 25689226 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

بازار داغ سواستفاده از طرح ترافیک پورسید آقایی

صاحب‌خبر -

درحالی‌که ادعا می شد یکی از مولفه های اصلی اجرای طرح ترافیک مبارزه با رانت و سواستفاده هاست، ولی گزارش هایی از به راه افتادن بازار فروش ترافیک وجود دارد.

به گزارش فارس، محسن پورسید آقایی؛ معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و بانی اصلی طرح جدید ترافیک در دفاع از این طرح عنوان کرده بود:« مردم مطمئن باشند که ما با تمام قوا از حقوق شهروندان دفاع خواهیم کرد. نه در اجرای موفق طرح ترافیک تعللی صورت خواهد گرفت و نه به کسی اجازه خواهیم داد در امور اجرایی دخالت کند یا بخواهد با توصیه و لابی برای خود تبلیغ و یا رانتی ایجاد کند.»

وی همچنین در چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در 6 اسفندماه سال گذشته در واکنش به انتقاداتی که نسبت به عدم تخصیص سهیمه مناسب به اقشار خاص از جمله خبرنگاران، بیماران خاص و معلولان به دفاع از طرح جدید پرداخته و عنوان کرده بود:« در بخش‌های مختلف از جمله طرح ترافیک وانت‌بارها، خبرنگاران و بیماران خاص در صورتی که سهم پرداختی آنها کاهش پیدا کند رانت ارائه این طرح‌ها بیشتر می‌شود چرا که ما نمی‌توانیم به تمامی این موارد خاص طرح بدهیم.»

پیش از این نیز پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  که این روزها خبر جابجایی وی به گوش می رسد، در بهمن ماه سال 96 یکی از دلایل شهرداری تهران مبنی بر تغییر شیوه ورود به طرح ترافیک را جلوگیری از رانت های ایجاد شده در این حوزه دانست.

ولی این ادعاها با اجرای طرح جدید ترافیک با تاخیر بیش از یک ماهه در 15 اردیبهشت همه ادعاها را نقش برآب کرد. در همان زمان آغاز اجرای طرح ترافیک، درحالیکه ادعا می شود که جلوگیری از رانت و معامله با طرح هدف اصلی بوده، سرپرست شهرداری تهران و یکی از نامزدهای شهرداری اعلام کرد که سهیمه خبرنگاران را افزایش خواهد داد و طرح های جدید با 50 درصد تخفیف به خبرنگارانی که طرح نگرفته اند توزیع خواهد شد. این اقدام در آستانه انتخاب شهردار در شورای شهر با شائبه معامله حسینی مکارم برای جلب نظر حمایتی رسانه ها تفسیر شد.

با این حال با وجود ادعای فراهم شدن زیرساخت های لازم برای اجرای طرح جدید ترافیک در میانه اردیبهشت ماه، محاسبه هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک به دلیل کامل نبودن زیر ساخت های لازم با اما و اگرهای زیادی روبه روست.

براساس این گزارش، اخباری وجود دارد که دوربین های ثبت ورود و خروج نصب شده بر مبادی طرح ترافیک با نرم افزار های محاسبه نرخ ها و تخفیف های هماهنگ نیستند. نرخ محاسبه تخفیف ها با توجه به سهیمه های تعلق گرفته به اقشار مختلف از جمله خبرنگاران و بیماران خاص و همچنین خودروهای با معاینه فنی برتر و معمولی متفاوت است اما به خاطر عدم تکمیل زیرساخت های طرح جدید ترافیک، در روزهای پس از اجرای طرح تمامی محاسبات با یک شیوه انجام می شود. این بدان معناست که تمامی خودروهای ورودی به طرح با یک فرمول محاسباتی هزینه ورود را پرداخت و از حساب شهروندی کاربران کسر می شود.

در کنار این، بازار فروش طرح جدید ترافیک نیز در حال داغ شدن است. شهروندان تهرانی در روزهای اخیر با آگهی های در فضای مجازی روبه رو می شوند که برخی با قیمت های چند ملیونی در حال فروش طرح ترافیک هستند. در یکی از این آگهی فروشنده با قیمت 5و نیم میلیون تومان سهمیه خود را به فروش می رساند و در آگهی فروش آورده:« سهیمه طرح ترافیک سالیانه موجود است و این مبلغ فقط امتیاز است و در روز 50 درصد تخفیف دارد.»

تماس و پیگیری خبرنگار ما با برخی از کسانی که آگهی فروش طرح ترافیک را منتشر کرده اند نشان می دهد که این افراد ادعای قانونی بودن روند فروش طرح ترافیک را دارند. یکی از کسانی که در این تماس طرح جدید ترافیک را به قیمت 8 میلیون تومان واگذار می کرد مدعی است که کارت شناوری که او به فروش می رساند برای سه خودرو می تواند استفاده شود. این فروشنده می گوید که قیمت ها از 8 تا 9 و نیم میلیون تومان در نوسان است و پس از خرید، نام کاربری و کلمه عبور در اختیار مشتری قرار می گیرد. وی قیمت ها پایین تر را تنها برای یک خودرو قابل استفاده می داند.

در همین زمینه یکی از آگهی ها طرح ترافیک را 5 ملیون 800 هزار تومان به فروش می رساند. این قیمت تنها برای یک خودرو است. وی می گوید به عنوان راننده آژانس مشتری در سایت ثبت نام می شود و از تخفیف 50 درصدی برخوردار می شود.

فروش و واگذاری طرح جدید ترافیک به بازار جدید کسب و کار در فضای مجازی تبدیل شده است و این در حالیست که ادعای جلوگیری از رانت و سواستفاده از طرح ترافیک جدید یکی از دلایل عمده تصویب و اجرای آن در شورای شهر و شهرداری تهران بود.

 

خرید و فروش کارت‌های شناور طرح ترافیک در بازار آزاد/ شهردار رسیدگی کند

عضو شورای شهر تهران گفت: اخیراً‌ مطرح شده است که کارت‌های شناور طرح ترافیک در بازار آزاد خرید و فروش می‌شوند و از شهردار درخواست می‌کنیم این موضوع را بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، ناهید خداکرمی در تذکرات پیش از دستور شصت و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در زمان جنگ کوپن سیگار می‌دادند و افرادی نیز که سیگاری نبودند هم این کوپن را دریافت می‌کردند و در بازار آزاد با قیمت بالاتر می‌فروختند. در حال حاضر نیز این رفتار به شیوه‌های مختلف توسط بعضی از افراد جامعه دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته طرح ترافیک تبدیل به یک رانت شده بود و کارت‌های شناور در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد.

عضو شورای شهر تهران افزود: در حال حاضر طرح ترافیک جدید اجرایی شده است تا جلوی رانت گرفته شود و شاهد بی‌اخلاقی در این حوزه نباشیم ولی متأسفانه اخیراً شنیده شده که کارت‌های شناور طرح ترافیک در حال خرید و فروش هستند و از شهردار می‌خواهیم این موضوع را هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار دهد تا دیگر شاهد چنین اقداماتی در سطح شهر نباشیم.

طرح ترافیک فعلی طرح پورسیدآقایی است، نه طرح ترافیک شهر تهران!
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گلایه‌های متعدد اصحاب رسانه در خصوص اجرای طرح ترافیک خبرنگاران در تهران گفت: طرح فعلی، طرح آقای پورسیدآقایی است و نه طرح ترافیک شهر تهران!

 محمد سلطانی‌فر -  معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: علیرغم برگزاری جلسات متعدد با حضور اصحاب رسانه، نمایندگان انجمن های صنفی و همچنین اعضای شورای شهر با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، همچنان برای اصحاب رسانه و رفع مشکل طرح ترافیک آنها به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

سلطانی‌فر با بیان اینکه این طرح در حوزه شکلی و اجرایی مشکلات خاص خود را دارد، تصریح کرد: این طرح علاوه بر اینکه برای شهروندان تهرانی دارای ابهامات جدی و مشکلات عدیده است؛ خبرنگاران، روزنامه نگاران و مدیران مسئول را نیز دچار سردرگمی و مشکلات روزافزون کرده است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رسیدگی به دغدغه‌های اصحاب رسانه و تسهیل امور مطبوعات و خبرنگاران، از جمله اصلی ترین وظایف وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی است، به تابناک گفت: سهمیه طرح ترافیک برای خبرنگاران، شاید کمترین کاری است که شهرداری تهران می‌باید در جریان اطلاع رسانی انجام دهد، اما امروز با وجود اجرای این طرح از نیمه اردیبهشت، شهروندان همچنان سوالات متعددی دارند و از کم و کیف موضوع طرح ترافیک، هزینه روزانه، مدلهای اجرایی برای افراد مختلف اطلاعات دقیق و جزئی ندارند؛ خبرنگاران نیز نتوانستند از این طرح استفاده کنند؛ برای همین هم معتقدم این طرح؛ طرح آقای پورسیدآقایی است نه طرح ترافیک شهر تهران.

سلطانی‌فر همچنین ضمن تبریک به افشانی - شهردار جدید تهران، ابراز امیدواری کرد که با توجه به قول مساعد اعضای شورای شهر تهران و عنایت شخص آقای افشانی به جامعه رسانه ای و خبرنگاران، دغدغه این روزهای اصحاب رسانه، با پیگیری جدی، هرچه زودتر حل شود و مسئولان شهرداری صدای خبرنگاران را بشنوند.

برچسب‌ها:

نظر شما