شناسهٔ خبر: 25686806 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی؛

ثبت 267 خودکشی منجر به مرگ در استان در سال 96/ در نوروز امسال 37 نفر در تصادفات رانندگی استان جانشان را از دست داده‌اند/صدور 304 مجوز سقط درمانی در سال گذشته

صمدی‌راد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در سال گذشته 267 مورد خودکشی منجر به فوت در استان ثبت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، بهرام صمدی‌راد در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص آمار تصادفات نوروزی اظهار داشت: از 25 اسفند 96 تا 15 فروردین 97 طبق آمار 37 نفر فوتی در استان وجود داشته که هشت نفر در تصادفات برون شهری، یک نفر درون شهری و شش نفر خارج استان فوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در بازه نوروز 95 این تعداد 46 مورد تصادف بوده که 30 نفر در تصادفات برون شهری، چهار نفر درون‌شهری، شش نفر خارج از استان و ده نفر خارج از حریم راه جانشان را از دست داده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی مجموع آمار تصادفات نوروز امسال را در مقایسه با سال گذشته همراه با افزایش 31 درصدی دانست و عنوان کرد: شهرستان‌های مرند و تبریز با سه فوتی درون‌شهری بیشتری آمار را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین باید اعلام کرد که 31 درصد فوتی‌ها در چهار روز آخر سال بر اثر تصادفات جانشان را از دست داده‌اند.

وی افزود: این آمار در بازه دهم تا سیزدهم فروردین 28 درصد و یکم تا چهار فروردین 26 درصد بوده که بیشترین آمار فوتی‌ها نیز در 28 اسفند با 7 نفر و سیزدهم فروردین با 5 نفر ثبت شده است. 

صمدی‌راد با اشاره به میانگین جانباختگان تصادفات نوروزی نیز تصریح کرد: از نظر سنی 14 نفر از این فوت‌شدگان در بازه بیست تا سی سال، هشت نفر در بازه 41 تا 50 سال و هفت نفر نیز زیر ده سال بوده‌اند، همچنین بالاترین آمار فوتی در بخش برون شهری در شهرستان‌های اهر، میانه، اسکو و تبریز به ثبت رسیده است.

وی توضیح داد: در سال 96 مجموع معاینات بالینی پزشکی قانونی استان 124 هزار و 967 مورد بوده که با حضور 130 پرسنل در سراسر استان و کمبود نزدیک به دویست نفر در این حوزه فعایت بسیار خوبی بوده است، از حیث معاینات بعد از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان در رتبه ششم و برحسب هر 100 هزار نفر جمعت در رتبه 22ام قرار داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه بالاترین آمار مراجعات به پزشکی قانونی استان را مربوط به منازعات دانست و گفت: 36 درصد مراجعات یعنی بالاترین آمار مربوط به منازعات، 17 درصد مصدومین حوادث ترافیکی، 17 درصد حوادث رانندگی، 16 درصد مربوط به مراجعات مکرر برای تعیین خسارت، 6درصد معاینه اختصاصی بانوان و ۳درصد معاینات روانپزشکی بوده است.

وی مجموع مراجعات نزاع را نسبت به سال گذشته با افزایش 4 درصدی خواند و تاکید کرد: در کل  35 هزار و 337 پرونده مراجعات نزاع وجود دارد که بعد از استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان رتبه چهارم و به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بعد از اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد رتبه سوم را دارا هستیم که از این منظر به ازاری هر 100 هزار نفر جمعیت 855 نفر به پزشکی قانونی در خصوص نزاع مراجعه کرده‌اند.

صمدی‌راد با بیان اینکه آمار مصدومین ترافیکی امسال 16 هزار و 364 نفر است، خاطرنشان ساخت: از حیث مصدومین تصادفات افزایش 6 درصدی را تجربه کرده‌ایم که از نظر کشوری در سال ۹۵ رتبه هفتم و به ازای جمعیت رتبه ۲۳ام را داشته‌ایم.

وی در خصوص آمار مصدومین حوادث کاری نیز توضیح داد: در سال 96 تعداد مصدومین حوادث کاری یک هزار و 332 نفر بود که نسبت به سال گذشته افزایش شش درصدی داشته و آذربایجان‌شرقی رتبه ششم کشوری و به ازای جمعیت رتبه هفدهم را داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان آمار متوفیان حوادث کار را 67 نفر خواند و ابراز کرد: بر این اساس میزان فوتی‌های حوادث کاری کاهش هفت درصدی را در سال 96 داشته که باید گفت از این منظر در سال۹۵ رتبه هفت کشوری و به نسبت جمعیت رتبه پانزدهم را داشته‌ایم.

وی با اشاره به نوع حوادث حین کار نیز تاکید کرد: 49 درصد این حوادث به دلیل سقوط از بلندی، 19 درصد به دلیل برخورد با جسم سخت، 9 درصد برق گرفتگی و 5 درصد نیز سوختگی بوده که از این افراد 36 درصد در بازه سنی 30 تا 39 سال، 28 درصد بالای پنجاه سال و سه درصد نیز زیر 18سال بوده است.

صمدی‌راد افزود: 48 درصد این فوت‌شدگان کارگران ساختمانی، 31 درصد کارگر غیر ساختمانی و مابقی نیز مربوط به کارمندان و باغبانان و... است. 

وی با بیان آمار مربوط به سقط جنین در مانی نیز تصریح کرد: در سال 96 برای سقط جنین درمانی 433 پرونده تشکیل شده که از این تعداد 304 مجوز سقط صادر گشته که افزایش 6.4 درصدی صدور مجوز وجود داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی خاطرنشان ساخت: البته این مجوز سقط درمانی تا قبل از چهار ماهگی و دمیده شدن روح در جنین صادر می‌شود و بعد از چهار ماه دیگر به هیچ وجه مجوز سقط داده نمی‌شود به همین دلیل پزشکان و خانواده‌ها در اسرع وقت غربالگری را انجام دهند. 

وی تاکید کرد: از نطر آمار سقط جنین در سال 95 از نظر فراوانی رتبه هفت کشوری و به ازای جمعیت زنان رتبه بیست و هفتم کشوری را داشته‌ایم که به دلیل افزایش جمعیت و آگاهی خانواده‌ها رشد بیشتری نسبت به سالهای گذشته داشته است.

صمدی‌راد تعداد فوتی‌های ارجاع شده به تالار تشریح را دو هزار و 628 نفر دانست و اظهار داشت: این آمار نسبت به سال 95 یک و هفت دهم درصد افزایش داشته که در سی درصد مواقع ارجاع لازم نبوده و به همین دلیل برای کاهش مراجعات طرح ملی دادپزشک در استان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: از این تعداد مراجعات 49 درصد فوتی‌‌ها مربوط به سوانح و 24 درصد مرگ طبیعی بوده که چون متولی صدور مجوز دفن وجود نداشته به پزشکی قانونی ارجاع شده است. 

این مقام مسئول در خصوص آمار متوفیان سوء مواد مخدر در استان نیز گفت: در سال 96 هشتاد و هشت نفر بر اثر سوء مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به سال ۹۵ سی‌ونه نفر کاهش داشته و از این حیث در رتبه ششم کشوری و به نسبت جمعیت در رتبه هفده قرار داریم.

وی تعداد مسمومین سال 96 را شصت‌وچهار نفر دانست و تصریح کرد: این آمار نسبت به سال 95 رشد سه درصدی داشته که در آن سال نیز از نفر فراوانی متوفیان رتبه پنج و از نظر جمعیت رتبه هشت کشوری را ثبت کرده‌ایم.

صمدی‌راد خاطرنشان ساخت: از این تعداد مسمومان 69 درصد با قرص برنج، 11 درصد دفع آفات نباتی، 12 درصد الکل و ترکیبات الکی و 8 درصد سایر سموم بوده که با توجه به بومی نبودن قرص برنج این آمار بسیار خطرناک می‌باشد و باید نسبت به فروش آن هشدار داد.

وی با اشاره به آمار غرق‌شدگان در استان نیز عنوان کرد: آذربایجان‌شرقی در این خصوص رتبه بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد و در سال 96 تعداد 25 نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خودشان را از دست داده‌اند که این آمار در سال 95 بیست و چهار مورد بوده است، همچنین در سیل آذرشهر نیز 17زن و 25 مرد جانشان را از دست دادند.

مدیر کل پزشک قانونی آذربایجان‌شرقی قاتل خاموش را عامل جان باختن 47 نفر در استان دانست و تصریح کرد: این آمار نسبت به سال 95 کاهش 19 درصدی داشته که در این سال رتبه سوم کشوری و هفتم کشوری به نسبت جمعیت را داشته‌ایم.

وی خاطرنشان ساخت: گاز مونوکسید کربن در منزل 49درصد، حمام 24 درصد، کیوسک نگهبانی 12 درصد، چادر هفت درصد، پارکینگ پنج درصد و مغازه سه درصد جان هم استانی‌ها را گرفته است.

صمدی‌راد همچنین تبریز، میانه، بستان آباد و مرند را به ترتیب درای بیشتر جانباختگان گازگرفتگی دانست.

وی همچنین در خصوص فوت‌شدگان ناشی از حوادث ترافیکی اذعان داشت: در سال گذشته میزان فوت‌ها 693 نفر ناشی از سوانح ترافیکی بوده که نسبت به سال 95، 2.5 درصد افزایش داشته است که از این منظر رتبه هشتم کشوری و از نظر جمعیت رتبه 28ام را داشته‌ایم.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: 193 نفر در حوزه درون شهری، 455 نفر برون شهری و 27 نفر نیز خارج از استان بوده‌اند که شهریور و تیر ماه بالاترین تلفات وجود داشته است و نکته جالب این است در تصادفات درون شهری تبریز به تنهایی بیش از کل شهرستان‌ها آمار داشته است.

وی در خصوص محل فوت افراد نیز گفت: 52 درصد این افراد در محل حادثه، 5 درصد در مسیر انتقال، 42 درصد در بیمارستان و 9 درصد در سایر مکان‌ها فوت کرده‌اند که از این تعداد 26 درصد رانندگان، 33 درصد سرنشینان، 22 درصد عابرین و 19 درصد موتورسواران بوده‌اند.

صمدی‌راد با اشاره به امکانات آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تصریح کرد: از نظر امکانات پیشرو در حوزه آزمایشگاهی و یکی از قطب‌های بانک ژنتیک هستیم که در سال گذشته هزار و صد نمونه به این بانک الحاق کرده‌ایم اما متاسفانه استقبال از کارت هویت ژنتیک زیاد نیست.

وی در پایان با بیان آمار خودکشی‌ها منجر به مرگ در سال گذشته خاطرنشان ساخت: در سال گذشته 267 مورد خودکشی منجر به مرگ در استان داشته‌ایم.

انتهای پیام/

نظر شما