شناسهٔ خبر: 25686802 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فوت ۱۵ نفر از هموطنان به علت مصرف قارچ سمی

سرپرست سازمان اورژانس کشور: تاکنون هزار و ۱۷ نفر از هموطنان به علت مصرف قارچ سمی مسموم شده و به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

صاحب‌خبر -

پیرحسین کولیوند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه تا کنون ۱۵ نفر از هموطنان به علت مصرف قارچ سمی جان خود را از دست داده اند، افزود: ۱۱۶ نفر از هزار و ۱۷ نفری که دچار مسمومیت شده اند بستری هستند که ۳۴ نفر از آن‌ها برای درمان به شیراز منتقل شدند که ۱۲ نفر بستری و بقیه مرخص شده اند.

وی گفت: تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی مشکل است و نمی‌شود زیر زبان و با جویدن، سمی یا خوراکی بودن آن را تشخیص داد، بنابراین هموطنان از مصرف قارچ فله‌ای یا قارچ‌هایی که در دشت‌ها و کوه‌ها می‌روید استفاده نکنند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2227116" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2134356/2227116?width=400&height=300"></script></div>

سرپرست سازمان اورژانس کشور تأکید کرد: مردم برای مصرف خود فقط از فروشگاه‌های معتبر که قارچ و بسته بندی آن مورد تأیید معاونت بهداشت و سازمان غذا و دارو است قارچ تهیه کنند.

وی افزود: اگر بعد از مصرف قارچ دچار علائم تهوع، استفراغ، دل درد، دل پیچه، سرگیجه، کاهش سطح هوشیاری و یا تشنج شدند، بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند، زیرا سرعت و زمان در درمان مسمومیت‌های قارچ بسیار اهمیت دارد.

کولیوند گفت: نوع سم قارچ طوری است که کبد را درگیر می‌کند و به سرعت کبد را از کار می‌اندازد که نیاز به پیوند کبد است به طوری که ۱۵ نفر از هموطنانمان به علت از بین رفتن کبد جان خود را از دست داده اند.

وی تأکید کرد: از هموطنان می‌خواهم چنانچه هر یک از این علائم را در خود دیدند بلافاصله و بدون فوت وقت با سامانه ۱۱۵ تماس بگیرند یا خودشان را به اولین مرکز درمانی برسانند تا کار‌های درمانی لازم انجام شود.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2227117" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2134356/2227117?width=400&height=300"></script></div>

سخنگوی وزارت بهداشت:
سمی بودن قارچ‌ها قابل تشخیص نیست
مدیر مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت:
مردم قارچ جنگلی و کوهستانی مصرف نکنند

نظر شما