شناسهٔ خبر: 25686082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

الرای الیوم اهداف شروط واشنگتن علیه تهران را تشریح کرد:

شروط 12 گانه آمریکا برای ایران جهت تامین منافع اسرائیل است/این شروط در 4 محور و با هدف پایان دادن به حمایت از فلسطین خلاصه می شود

این تحلیلگر عرب معتقد است شروط آمریکا برای ایران در خدمت تسلط اسرائیل بر تمام منطقه بوده و روشن است که پمپئو در سخنرانی خود به عنوان سخنگوی نتانیاهو و لیبرمن ایفای نقش کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب در روزنامه رای الیوم نوشت: شروط 12 گانه آمریکا به ایران برای خلاصی از تحریم های بی سابقه و تاریخی بیانگر تغییر استراتژی ایالات متحده در قبال ایران و عزم مقامات این کشور برای ساقط کردن نظام حاکم در ایران است مانند همان اقدامی که پیش از این در عراق و لیبی برای تغییر نظام حاکم در این کشورها انجام دادند.

 

عطوان معتقد است شروط آمریکا در 4 محور اساسی خلاصه می شود:

1- پایان برنامه های موشکی ایران و انهدام ذخایر موشکی این کشور

2- توقف حمایت ایران از تروریسیم که منظور از آن تامین مالی حزب الله در لبنان، جهاد اسلامی و حماس در فلسطین و حشد الشعبی در عراق است.

3- توقف دخالت ایران در درگیری های خاورمیانه که فلسطین در درجه اول بوده و لبنان، سوریه و عراق نیز در درجه دوم قرار دارند.

4- عقب نشینی کامل ایران از سوریه و پایان دادن به حضور نظامی خود در این کشور

 

این تحلیلگر عرب معتقد است شروط آمریکا برای ایران در خدمت تسلط اسرائیل بر تمام منطقه و به ویژه رفع تهدید ایران است و روشن است که پمپئو در این سخنرانی خود به عنوان سخنگوی نتانیاهو و لیبرمن ایفای نقش کرد.

 

پیام تهدیدات آمریکا برای ایران و همپیمانان آن این است که تحریم های تاریخی علیه ایران مانند تحریم هایی است که هم اکنون علیه کره شمالی در حال اجراست و پیش از این بر علیه کشور عراق اعمال شده بود چرا که دولت ترامپ دیگر نمی خواهد مانند اوباما مدارا کند زیرا وضعیت فعلی کره شمالی را نتیجه سیاست های دولت پیشین آمریکا می داند.

 

واکنش ایران به تهدیدات آمریکا مشخص نیست آیا این کشور به سرعت غنی سازی اورانیوم خود را از سر خواهد گرفت یا منتظر اتخاذ موضع از سوی همپیمانان خود در آسیا و اروپا باقی خواهد ماند؟

 

نمی توان به این سوال پاسخی فوری داد اما واضح است که سخنرانی پمپئو اعلان جنگ به ایران بوده و از تغییر اهداف دولت ترامپ برای تغییر نظام در ایران حکایت دارد.

 

نسیم هرج و مرج در حال وزیدن است که در آینده به طوفانی ویرانگر تبدیل خواهد شد که هم اکنون ترامپ، بولتون، متیس و پمپئو بر طبل آن می کوبند، آنها نژاد پرستانی هستند که از اسلام و مسلمین و عرب نفرت دارند و فراموش نکنیم که این روزها نتانیاهو حاکم اصلی بر کاخ سفید است.

 

انتهای پیام/ح.ع/

نظر شما