شناسهٔ خبر: 25686063 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با نویسنده کتاب «مسلمانان جدید»:

دوست دارم، کتابم را به کسانی که از اسلام هراس دارند هدیه کنم

سوزان کایزر درباره کتاب جدیدش «مسلمانان جدید» گفت: دوست دارم، کتابم را به کسانی که از اسلام هراس دارند، اهدا کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سوزان کایزر، روزنامه‌نگار آلمانی در سال‌های اخیر مقالات بسیاری درباره جهان عرب و خاورمیانه در روزنامه‌ها و مجلات مختلف آلمانی نوشته است. او در کتاب جدیدش «مسلمانان جدید» درباره زندگی زنان و مردان جوانی نوشته است که به اسلام گرایش پیدا کرده‌اند.

کایزر در این کتاب به مخاطبانش می‌گوید که مسلمانان جدید نمی‌خواهند از خشونت در جامعه استفاده کنند. بلکه، اسلام به آنها کمک می‌کند که زندگی خود را کنترل کنند و در تصمیمات زندگی استقلال داشته باشند. آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی سایت اسلامیک با این نویسنده است:

دوست دارید این کتاب را چه کسانی بخوانند؟

دوست دارم، کتابم را به کسانی که از اسلام هراس دارند، اهدا کنم، زیرا این افراد فقط مسلمانان را از طریق تصاویر رسانه‌ها می‌شناسند. این تصاویر تنها نشان‌دهنده ظلم به زنان، تروریسم دینی و تعصبات مسلمانان است. با این اوصاف، افرادی که به اسلام گرویده‌اند، معمولا دلایل قابل محکمی برای تصمیم خود دارند که هیچ ارتباطی با خشونت یا خصومت با جامعه ندارد؛ اما رسانه‌ها فقط داستان‌هایی درباره رادیکالیزه شدن آنان می‌گویند. اگر مردم کتاب من را بخوانند و درباره آن فکر کنند: در واقع، متوجه می‌شوند که مسلمانان جدید، افرادی عادی هستند، در این صورت من به هدفم می‌رسم.

فکر می‌کنید چرا موضوع کتاب شما با توجه به بحث‌های امروزی مهم است؟

به این دلیل که کتاب من تصویر درست‌تری از مسلمانان نشان می‌دهد، به شناخت مسلمانان به عنوان یک گروه متفاوت کمک می‌کند و مهم‌تر از همه نشان می‌دهد که آنها افراد عادی هستند. من در کتابم شیوه‌های مختلف زندگی، سرنوشت و راه و روش افرادی که به اسلام گرایش پیدا کرده‌اند را نشان می دهم. من نشان می‌دهم که زنان چگونه می‌توانند از طریق دین از خودشان حمایت کنند و مردان چگونه می‌آموزند که با احترام با افراد دیگر رفتار کنند. این کتاب با آنچه اغلب در بحث‌های عمومی درباره دین برای ما نقل می‌کنند، متفاوت است. در بحث‌های عمومی همیشه یکسری معادلات ساده و مشابه گفته می‌شود، عباراتی مانند پوشیدن روسری به معنای زن ستیزی است، دست ندادن مساوی با خصومت علیه جامعه است یا اسلام به معنای افراط‌گرایی است. اما این بحث‌ها به هیچ‌وجه ساده نیستند. بحث درباره دین، قطعا نیاز به یکسری ظرافت دارد تا کمتر دچار لغزش شود. برای مسلمانان مهم است که درباره موضوعات مربوط به آنان، بیشتر از آنچه امروزه وجود دارد، بحث شود و مهم‌تر از همه، آنها می‌خواهند شنیده شوند.

چرا نقل قول ولتر که روح انسان با خواندن کتاب خوب رشد می کند را درباره کتاب شما به‌کار می‌برند؟

کتاب من در مورد خودمختاری یا استقلال عمل است و نشان‌ می‌دهد که چگونه این‌کار، به زندگی شما معنا می‌دهد. این کتاب درباره افرادی است که مشکلات زیادی در زندگی داشته‌اند و از طریق تغییرات اساسی در زندگی خود موفق شده‌اند که مشکلات را حل کنند. هر فردی برای این تغییرات به شجاعت نیاز دارد. خواندن این کتاب باعث می‌شود، شما احساس خوبی داشته باشید. بنابراین موضوع این کتاب تنها درباره افرادی که مسلمان هستند یا گرایش به اسلام دارند، نیست. بلکه بیانگر زندگی افرادی است که نمی‌خواهند قربانی سرنوشت باشند و دوست دارند، خودشان تغییراتی در زندگی ایجاد کنند.

دلایل گرایش جوانان به اسلام چیست؟

پاسخ این سوال ساده نیست. هر فردی دلیل خودش را دارد. اما اگر این تغییرات را به عنوان یک پدیده اجتماعی در نظر بگیریم، می‌توانم بگویم که این تصمیم‌ تنها به منظور جستجو درباره مفهوم معنویت و استقلال عمل نیست، بلکه جزو انتخاب‌های اصلی زندگی است که همه افراد در زمان‌های مختلف با آن روبرو می‌شوند. ما به عنوان یک جامعه پلورالیسم، در وضعیت بسیار ویژه‌ای قرار داریم: باید روزانه تصمیمات بی‌شماری بگیریم و انتخاب‌های زیادی داریم. البته این انتخاب‌ها تنها به سوالاتی مانند اینکه نان را با پنیر یا سوسیس بخورم، محدود نمی‌شود، بلکه همه آنچه که مرا به عنوان یک انسان از سایر موجودات متمایز می‌کند، در برمی‌گیرد. اینکه می‌خواهم چه کسی باشم، چه ارزش‌هایی برای من مهم هستند، چه مواضع سیاسی دارم، دوستان من چه کسانی هستند، چگونه فرزندانم را تربیت می‌کنم و در آخر، اینکه چه لباسی بپوشم، جزو این سوالات هستند. در مقابل دیدگاه و ارزش‌های جهانی به من یک قطب‌نما می‌دهد و مرا محدود می‌کند. البته برای بسیاری، ارزش‌های نظام سرمایه‌داری و وعده‌های آن رضایت‌بخش است؛ آنها فرهنگ مصرف‌گرایی در نظام سرمایه‌داری را دوست دارند. دین اما آلترناتیوی برای مقابله با نئولیبرالیسم دارد. جوانان در این شرایط ممکن است به هر گروهی گرایش پیدا کنند، اما من فکر می‌کنم که در این میان، انتخاب آنها اسلام است. در واقع نماز‌های روزانه در اسلام باعث ایجاد ارتباط بیشتر میان مسلمانان می‌شود و حتی می‌تواند به سادگی باعث رشد و گسترش ایمان آنها شود.

چرا از مسیحیت به عنوان یک گزینه، کمتر صحبت می‌شود؟

ممکن است، وجود قوانین و اجتماعی قوی برای برخی، جذاب باشد، چرا که آنها حمایت و امنیت را در دنیای ناامن جستجو می‌کنند. اما در زندگی گروهی دیگر، دین قطعا نقش مهمی دارد، چرا که آنها را به سوی درکی واقعی و عمیق هدایت می‌کند. این گروه معمولا اسلام را انتخاب می‌کنند، زیرا مسلمانان زیادی در اطراف آنان هستند و به مسیحیت کمتر پرداخته می‌شود. البته شاید یکی از دلایلی که مسیحیت کمتر مورد توجه است، این باشد که در سنت مسیحی، کریسمس و عید پاک به عنوان جشنواره‌های مصرف‌گرایان دیده می‌شود. برای برخی نیز جدا شدن از مسیحیت، به معنای موضع‌گیری علیه والدین، علیه معلمان، علیه سیاست غربی در جهان و یا عمدتا در برابر مقامات است. اسلام در حال حاضر بیشتر از سایر ادیان افراد را ترغیب می‌کند، چرا که در نگاه عموم مردم متمایز است و از سوی دیگر مسلمانان تنها نیستند و در بسیاری از نقاط جهان، جامعه بزرگ اسلامی وجود دارد. همه اینها می‌تواند عامل گرایش جوانان به اسلام باشد. جوانان در کتاب "مسلمانان جدید" دلایل خود را برای این گرایش توضیح داده‌اند که بهترین راه برای درک این مسئله است.

انتهای پیام/

نظر شما