شناسهٔ خبر: 25685002 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

در ماه رمضان به فکر ترک "چای" نیفتید

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر مامک هاشمی‌حبیب‌آبادی  درباره کاهش تشنگی در ماه رمضان اظهار کرد: روزه‌داری و گرسنگی باعث افزایش صفرا در بدن می‌شوند و این امر پیامدهایی مانند عطش کوتاه‌مدت و لاغر شدن میان‌مدت و بلندمدت را درپی دارد و بدیهی است کسانی‌که بدن کم آب‌تری دارند همچون افراد لاغر و به ویژه لاغرهای گرم مزاج نسبت به این مشکلات حساس‌تر هستند و به همین جهت باید مراقبت بیشتری داشته باشند.
 
وی با تأکید بر اینکه پرخوری در سحر یکی از عوامل تشنگی در طول روز است، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن تشنگی استفاده از خوراکی‌هایی است که طبع خنک یا سردی دارند و به اصطلاح ضدصفرا بوده  وحرارت کبد را فرو می‌نشانند و شاید از بهترین آنها، شربت خاکشیر است که از قدیم هم در این ماه مبارک، مورد اقبال ایرانی‌ها بوده است به طوریکه اضافه کردن چند قطره آب لیموترش تازه یا آبلیمو، تأثیر شربت خاکشیر را افزایش می‌دهد و اضافه کردن کمی تخم‌شربتی یا تخم ریحان به این گونه شربت‌ها، به کاهش ضعف روزه‌داری هم کمک شایانی می‌کند.

هاشمی‌حبیب‌آبادی با اشاره به اینکه کسانی‌که طبع بسیار گرمی دارند، می‌توانند به هنگام سحر کمی آبغوره یا سرکه را با آب مخلوط کرده و میل کنند، یادآور شد: یک روش مناسب دیگر این است که عرق کاسنی و شاه‌تره را به نسبت مساوی مخلوط کرده و در یخچال گذاشته و در فاصله افطار تا سحر به جای آب خوردن مصرف شود که این کار، تشنگی طول روز را بسیار کم می‌کند.

وی تصریح کرد: کسانی‌که در طول روز بدنشان داغ شده و دچار عطش شدید می‌شوند، می‌توانند هر شب یک قاشق مرباخوری پودر تخم‌گشنیز را در نصف لیوان آبغوره بی‌نمک ریخته و آن را در یخچال گذاشته و سحر آن را صاف و آبغوره را کم کم میل کنند. چنانچه بین افطار تا سحر دو یا سه لیوان از شربت عسل و آبلیموی طبیعی مصرف شود، رطوبت کافی برای بدن تأمین شده و کمبود آب بدن و افزایش حرارت و غلبه تشنگی در اثر روزه‌داری پیش نخواهد آمد.

این پزشک طب‌سنتی در همکدان با اشاره به اینکه مصرف زیاد گوشت قرمز هم می‌تواند باعث افزایش صفرا و تشنگی شود، خاطرنشان کرد: البته افرادی که سابقه کم‌خونی، ضعف و یا افت فشارهای مکرر دارند از این قاعده مستثنی هستند.

وی با تأکید بر اینگه پرهیز از غذاهای سرخ کردنی و غذاهای بسیار چرب، شور، شیرین، تند و پرادویه هم فراموش نشود، اظهار کرد: حلیم، کله‌پاچه و ماهی از جمله غذاهایی هستند که تشنگی را زیاد می‌کنند. مصرف ادویه، فلفل و سیر را در غذاهای این ماه و به ویژه سحر کاهش یابد و چای، قهوه و کاکائو هم به علت خاصیت ادرارآوری خود می‌توانند تشنگی را بیفزایند همچنین اگر روزه‌دار خود را عادت دهد که حداقل در وعده سحر از غذاهای خام همچون آب عسل، مغزهای خام، میوه‌ها، خرما، زیتون، خشکبار و جوانه‌ها استفاده کند، بسیاری از مشکلات او مرتفع خواهد شد.

هاشمی‌حبیب‌آبادی با تأکید بر اینکه مصرف آب یخ گرچه در ابتدا و در ظاهر تشنگی را فرو می‌نشاند اما در نهایت باعث تشدید تشنگی می‌شود، گفت: بهتر است افراد از خوابیدن بلافاصله بعد از سحری، به ویژه اگر غذاهای با طبع گرم مصرف کرده‌اند، پرهیزکنند اما خواب قیلوله(قبل از اذان ظهر) رطوبت مناسبی برای بدن فراهم می‌کند و باعث افزایش نشاط در انجام اعمال عبادی نیز می‌شود بنابراین توصیه می‌کنیم از خواب بیش از حد در سایر زمان‌ها پرهیز کنید.

وی با اشاره به اینکه دوش گرفتن در طول روز باعث کاهش حرارت بدن می‌شود اما دقت کنید که برای این کار از آب ولرم استفاده شود چراکه آب سرد باعث تنگ شدن منافذ پوستی و احتباس گرما در بدن شده و باعث می‌شود عملا بدن داغ‌تر شود، اضافه کرد: کسانی‌که به هر علت دچار تشنگی شدید در این ماه می‌شوند، بهتر است بعد از نماز ظهر و عصر دوش گرفته و ساعتی را در مکانی خنک استراحت کنند و پس از برخاستن از خواب، خواهند دید که چندان اثری از آن تشنگی باقی نمی‌ماند گرچه این کار ممکن است ضعف ناشی از گرسنگی را افزایش دهد بنابراین توصیه می‌شود از دوش گرفتن با آب خیلی گرم پرهیز کنید چرا که باعث افزایش تشنگی و ضعف خواهد شد.

این متخصص طب‌سنتی با بیان اینکه استفاده از میوه‌های آبدار و خنک مثل هندوانه، خیار، هلو و آلبالو و و غذاهای لعاب‌دار مانند کدو، شیر و فرنی و سبزی‌هایی مثل کاهو و خرفه هم به کاهش تشنگی کمک می‌کند، یادآور شد: در صورتی‌که اهل چای هستید، چای کمرنگ مصرف کنید چر اکه چای باعث افزایش ادرار و کاهش مایعات بدن می‌شود البته در ماه مبارک به فکر ترک مصرف چای نیفتید چرا که دچار مشکلات ناشی از ترک می‌شوید بنابراین برای چنین کاری باید از چند ماه قبل و به صورت تدریجی اقدام کنید.

وی اضافه کرد: همچنین در صورتی‌که اهل دمنوش هستید، دمنوش‌های با طبع سرد و یا معتدل مصرف کنید و از مصرف دم‌نوش‌های گرم مانند دم‌نوش نعناع، بابونه و اسطوخودوس پرهیز کنید چرا که این عرقیات باعث افزایش حرارت بدن و به دنبال آن تشنگی می‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما