شناسهٔ خبر: 25684538 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با فراخواندن ۱۴ سفیر از کاراکاس کلید خورد؛

ونزوئلا و صف کشی دوباره شرق و غرب/ تشدید فشار برای تغییر نظام

با مشخص شدن نتایج انتخابات ونزوئلا، خصومت کشورهایی که با همسویی با آمریکا قصد تغییر نظام در کاراکاس را دارند شکل جدیدی به خود گرفته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-عبدالحمید بیاتی: اعلام پیروزی نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در انتخابات یکشنبه با واکنش عمدتا منفی بین المللی روبرو شده و ۱۴ کشور از جمله آرژانتین، برزیل و کانادا روز دوشنبه در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات ونزوئلا سفرای خود را از کاراکاس فراخواندند. آمریکا هم تحریم های جدیدی بر این کشور اعمال کرد و ترامپ خواستار پایان سرکوب در ونزوئلا شد.

در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، نیکلاس مادورو در رای گیری روز یکشنبه برای یک دوره شش ساله دیگر انتخاب شد و هنری فالکون، تنها نامزد جدی مخالفان که انتخابات را تحریم نکرده بود، نتیجه را نپذیرفت و وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرد که دولت ونزوئلا در سطح بین المللی منزوی تر خواهد شد، مگر آن که روند انتخابات آزاد، منصفانه و شفاف را احیا کند.

خصومت قبل از برگزاری انتخابات

در خصوص دشمنی کشورهای غربی با دولت ونزوئلا می توان گفت که حتی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، کانادا، اتحادیه اروپا، و بیش از ۱۰ کشور آمریکای لاتین اعلام کرده بودند که نتیجه را نمی پذیرند و اکنون علاوه بر کشورهای یاد شده مکزیک، کلمبیا، شیلی، پاناما و پرو هم روابط با ونزوئلا را کاهش داده اند.

با این حال روسیه، چین، کوبا، بولیوی و السالوادور این پیروزی را به مادورو تبریک گفته اند.

در همین رابطه پکن از همه طرف ها خواسته به انتخاب مردم ونزوئلا احترام بگذارند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هم ابراز امیدواری کرد که در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشورش موفق شود.

«الکسنادر یوشچنکو» معاون دومای روسیه  نیزاعلام کرده انتخابات ریاست جمهوری اخیر ونزوئلا نمایانگر پیروزی مردم ونزوئلا در برابر تلاش‌های آمریکا برای تغییر ساختار سیاسی این کشور آمریکای لاتین بود.

یوشچنکو در پیامی به مناسبت انتخابات ونزوئلا، اعلام کرد: مردم ونزوئلا بار دیگر در برابر سازمان سیا که در کشورشان فعالیت می‌کند، پیروز شده‌اند. ونزوئلایی‌ها، به‌رغم همه تبلیغاتی که آمریکایی‌ها برای تغییر رژیم در ونزوئلا انجام می‌دهند، راهی را که «هوگو چاوز» آغاز کرده است، حمایت می‌کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد «نیکولاس مادورو» در طول این مدت تحت فشار زیادی بوده است؛ تلاش‌های بسیاری برای سرنگونی دولت او انجام شد اما مردم ونزوئلا هر بار نشان دادند این قبیل اقدامات نمی‌تواند در برابر آن‌ها کارساز باشد.

واکنش لیما

گروه لیما متشکل از ۱۴ کشور قاره آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مشروعیت انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا را نمی‌پذیرد، نتیجه انتخابات را هم به رسمیت نمی‌شناسد و سطح روابط دیپلماتیک خود را نیز کاهش می‌دهد.

آرژانتین، برزیل، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، پرو، شیلی، گینه و سنت لوسیا اعضای گروه لیما هستند.

این گروه در بیانیه خود که روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت منتشر شد، گفته که «نگران وضعیت بحران انسانی» در ونزوئلا و مهاجرت‌های گسترده است و وعده داده که با همکاری نهادهای مالی بین‌المللی، به فساد مالی دولت ونزوئلا پایان داده و جلوی وام به دولت را بگیرند.

واکنش آمریکا

در واکنش به نتیجه انتخابات ونزوئلا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دوشنبه یک رشته تحریم های جدید علیه ونزوئلا وضع کرد.

دستورالعمل ترامپ خرید و فروش هرگونه اوراق قرضه دولت ونزوئلا را برای شهروندان یا شرکت های آمریکایی ممنوع اعلام کرده است. همچنین حضور آنها در هرگونه مبادله مالی مرتبط با فروش یا انتقال دارایی های دولت ونزوئلا غیرقانونی شده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه (۲۱ مه) وعده اقدامات قاطع اقتصادی و دیپلماتیک علیه ونزوئلا را داد و مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا، هم دوشنبه انتخابات ونزوئلا را ساختگی خواند و گفت واشنگتن در برابر تحولات جاری در ونزوئلا منفعل نخواهد ماند.

اما «ژرژ آریازا» وزیر خارجه ونزوئلا روز دوشنبه در اظهارات کوتاهی در کاخ ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد: تحریم های جدید آمریکا که توانایی ونزوئلا در نقد کردن دارایی ها و بدهی هایش در آمریکا را محدود می کند، تدابیری غیرقانونی است.

وی در ادامه افزود: این تحریم ها، اقداماتی جنون آمیز، بیرحمانه و در تناقض کامل با قوانین بین المللی است.

ونزوئلا پیش از این نیز با بحران اقتصادی و اجتماعی گسترده ای روبرو شده و کاراکاس این بحران را توطئه آمریکا و سایر قدرت های امپریالیستی دانسته است. دولت کاراکاس می‎گوید قصد آمریکا از طرح اتهامات بی‎اساس و اعمال تحریم‎های جدید علیه مقامات دولتی ونزوئلا، تخریب روند انتخاباتی این کشور است.

در فروردین ماه سال جاری واشنگتن در نشست کشورهای آمریکایی که در شهر «لیما» پایتخت پرو تشکیل شد، از رهبران منطقه آمریکای جنوبی خواسته بود تا قدم‌های محکم‌تری در راه منزوی کردن نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا بردارند.

در دهه گذشته روی کار آمدن حکومت های غرب ستیز در آمریکای لاتین موجب شده بود تا آمریکا حیات خلوت خود را از دست بدهد اما در سال های اخیر با تغییر رهبران در این کشورها و دسیسه های واشنگتن، اوضاع رفته رفته به نفع ایالات متحده در حال تغییر است و فشارهای آمریکا بر ونزوئلا و حمایت های واشنگتن از اعتراضات ضد دولتی در این کشور نیز با هدف همسو کردن کاراکاس با واشنگتن انجام می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما