شناسهٔ خبر: 25683843 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

فرزندان بهزیستی به همت یک زوج جوان و مؤسسه خیریه کارآفرینی زندگی مستقلی را تجربه می کنند

به فردا امید داریم

بها دادن، اعتماد کردن و انگیزه بخشیدن به جوان‌هایی که روزهای کودکی و نوجوانی‌شان را درانتظار رسیدن به آرامش خیال و پیروزی سپری کرده‌اند، کلیدی‌ترین راهکاری است که آینده‌ای روشن را برایشان خواهد ساخت.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /کودکان بی ‌سرپرست یا بدسرپرستی که بهترین راه برای تباه نشدن عمرشان، حضور در مراکز شبه خانواده بوده تا در شرایطی بهتر و به دور از تلاطم‌های خانواده آسیب دیده‌شان، به توانمندی‌های یک فرد مستقل مجهز شوند، با حمایت شدن از سوی سازمان بهزیستی آینده‌ای بهتر در انتظارشان خواهد بود، اما همین فرزندان بهزیستی با رسیدن به سن 18 سالگی از این مرکز ترخیص می‌شوند تا زندگی مستقل را تجربه کنند و به اهدافی که در ذهن دارند نزدیک شوند، اما از آنجا که این دوره سنی، از دوره‌های حساس زندگی هر فرد به حساب می‌آید، مورد حمایت قرار گرفتن از سوی برخی نهاد‌ها یا مراکز اجتماعی در بهبود وضعیت زندگی فرزندان بهزیستی بسیار مؤثر خواهد بود.

یکی از همین مراکز که به فرزندان بهزیستی خدمات متنوع ارائه می‌کند، چند سالی است که در حوالی میدان توحید تهران دایر شده است تا خدمات مددکاری، درمانی و آموزشی منتج به کسب و کار را در اختیار این قشر از جامعه قرار دهد، اگرچه که مهم‌ترین رویکرد این مجموعه، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوان‌های 18 تا 30 ساله ترخیص شده از سازمان بهزیستی است.
مهدیه فاضل‌زاده – از اعضای فعال این مؤسسه خیریه کارآفرینی - با اشاره به اینکه معمولاً مددجوهای بهزیستی در سن 18 سالگی محیطی را که در آن پرورش پیدا کرده‌اند، ترک می‌کنند، گفت: از آنجا که این مرحله سنی بسیار حساس است و جوان‌ها به مراقبت‌های اصولی‌تر احتیاج دارند مجموعه ما که فعالیت‌های غیر رسمی‌اش را از سال 1389 و فعالیت‌های رسمی‌اش را از سال 1394 و با مجوز از سوی سازمان بهزیستی آغاز کرده است سعی دارد این جوان‌ها را در گروه سنی 18 تا 30 سال شناسایی و تحت حمایت قرار دهد.
به این ترتیب در حال حاضر علاوه بر 168دختر و پسری که عضو این مجموعه خیریه هستند، با یکی از مجموعه‌های فعال در زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی نیز تفاهمنامه‌ای را امضا کرده‌ایم تا کودکان کاری را که تحت پوشش دارد، در زمان ترخیص، به مجموعه ما معرفی کند که به این ترتیب ضمن دریافت خدمات و حمایت‌های متنوع، بواسطه 60 رشته تخصصی که در مراکز معتبر آموزش می‌بینند صاحب مهارت و البته راحت‌تر وارد بازار کار شوند.
در مرحله بعد، گذراندن دوره کارورزی اهمیت پیدا می کند چراکه این جوان ها منطبق با رشته هایی که آموزش دیده اند، در محیط واقعی مشغول به کار می شوند البته حمایت مرکز از این جوان ها تا جایی ادامه پیدا می کند که حداقل 6 ماه از اشتغال و کسب درآمد پایدار آنها گذشته باشد تا نسبت به محیط شغلی آنها اطمینان حاصل شود. البته این به معنای قطع ارتباط مؤسسه با آنها نیست چراکه همچنان حمایت های پزشکی و روان‌شناسی را از سوی مجموعه دریافت می کنند.
فاضل‌زاده یادآور شد: در این مجموعه یک هدف مهم دنبال می‌شود که آن به سلامت طی شدن مسیر استقلال جوانانی است که به‌دلیل بی‌سرپرست یا بد سرپرست بودن، در مراکز شبه خانواده و تحت حمایت سازمان بهزیستی بوده‌اند، اما بدون شک به‌دلیل محدودیت‌های مالی که برای این مجموعه وجود دارد نمی‌توانیم فعالیت هایمان را در سطحی وسیع و به جوانان بیشتری از این کشور ارائه کنیم، با این حال جای خوشحالی دارد که چهار نفر از دریافت‌کنندگان رتبه پایین‌تر از 1000 کنکور سراسری سال گذشته و یکی از دانشجویان رشته پزشکی، از جوانان تحت حمایت این مجموعه بوده‌اند، یکی از جوان‌های مستعد‌مان در حال حاضر بازیکن لیگ دسته یک فوتبال است، در یکی از کارخانه‌های مواد غذایی، جوانی از همین مرکز مشغول به فعالیت است، دو خواهری که از سوی مجموعه حمایت شده بودند، پس از گذراندن دوره آموزشی وارد فضای کارآفرینی شده‌اند و با تولید کیف، کمربند و سایر محصولاتی  که با چرم تهیه می‌شوند به موفقیت دست پیدا کرده‌اند و امیدوار‌کننده‌تر آنکه حالا برای وسعت بخشیدن به فعالیت هایشان از اعضای همین مجموعه کمک گرفته‌اند. واقعیت این است که همین موفقیت‌ها باعث شده  مقوله «ازدواج»به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مددجوهای بهزیستی با افت و خیز کمتری مواجه باشد و تعداد زیادی از جوان‌های مجموعه همسر مناسب‌شان را انتخاب کرده و وارد زندگی مشترک شده‌اند.

بازیگران قصه‌های سخت
از دیگر موفقیت‌های مجموعه آن است که با همکاری یکی از برند‌های معتبر و معروف کشور، کارآفرینی درون‌خیریه‌ای ایجاد شده است و صفر تا صد کارهای مرتبط با دست سازه‌های بتونی این برند معتبر، توسط جوان‌های مورد حمایت همین مؤسسه کارآفرینی انجام می‌شود. دلیل ایجاد این همکاری موفقیت‌آمیز زوج جوانی هستند که به صورت اتفاقی با این جوان‌ها آشنا شدند و حالا همکاری با آنها به مهم‌ترین دغدغه‌شان بدل شده است.
یکتا جبلی کارشناس گرافیک از دانشگاه تهران که از چند سال گذشته به ساخت سازه‌های بتونی مشغول بود تا افراد هدایا  یا تبلیغات خود را در قالب سازه‌هایی خاص ارائه کنند، به واسطه یک دوست با جوانانی آشنا شد که کودکی و نوجوانی‌هایشان را در مراکز شبه‌خانواده و وابسته به سازمان بهزیستی گذرانده‌اند و باید باور شوند تا بتوانند توانمندی‌هایشان را نشان دهند.این بانوی جوان و همسرش سید مصطفی سید ابراهیمی که در یک دفترطراحی و گرافیک فعالیت می‌کردند مدتی است به جوان‌های تحت حمایت یک مؤسسه خیریه اعتماد کرده‌اند و با همکاری آنها سازه‌های بتونی خاص را وارد بازار کرده‌اند تا به این ترتیب نگاه جامعه را نسبت به هدایا و کالاهای تبلیغاتی تغییر دهند. یکتا می‌گوید: عمده فعالیت‌های من و همراهانم تولید محصولات دیزاین شده است چراکه این دغدغه تا مدتها با من همراه بوده که در بازار هدایای تبلیغاتی و خاص وجود ندارد و بالاخره در بهار یکی از سال‌های اخیر تصمیم گرفتم دست به کار شوم و گلدان‌های تزیینی و تبلیغاتی و دیوارکوب‌ها را با الگو گرفتن از معماری اصیل ایرانی طراحی کنم. این ایده برای مشتری‌هایم که رفته رفته به تعداد آنها افزوده می‌شد جذاب بود تا اینکه به دلیل مشغله زیاد، فرصت کافی برای تولید نداشتم و باید از نیروی کار فعال برای پاسخ دادن به تقاضای مشتری‌ها کمک می‌گرفتم. خوشبختانه به واسطه یکی از دوستانم با گروهی از مددجویان بالای 18 سال بهزیستی که توسط مؤسسه خیریه‌ای حمایت مالی می‌شدند و مهارت‌های مختلف می‌آموختند آشنا شدم و بدون آنکه به این موضوع به صورت جدی فکر کنم، پیشنهاد دادم تا این جوان‌ها به عنوان نیروی کار با من و همسرم همکاری کنند. جمله‌های صریح یکتا اینطور ادامه پیدا کرد: .دریافتم که فرزندان بهزیستی هم شبیه به خودمان هستند و بازیگران سخت‌ترین نقش قصه‌ای هستند که با خودشان به همراه دارند و به این باور رسیدم که بخشی از محصول توانمندی‌هایم به اقشار نیازمند حمایت اختصاص دارد و من به عنوان یک عضو از این اجتماع در قبال این افراد مسئولیت دارم.

موجی از انگیزه
خوشبختانه از آغاز این همکاری خاطره خوشی در ذهن دارم. یک برنامه‌ریزی بلند مدت را در نظر گرفتیم تا به واسطه آن برای شرکت‌ها و عموم مردم محصولاتی خاص طراحی کنیم. جوان‌هایی که برای همکاری در واحد تولید، دریافت سفارش و سایر بخش‌ها انتخاب شده بودند نیز از پیش دوره‌های فنی و حرفه‌ای را گذرانده بودند و با علاقه وارد این فضای کاری شدند به همین خاطر در به ثمر نشستن اهداف بسیار مصمم و پیگیر بوده و هستند.
البته در نظر داریم در زمینه محصولات غذایی هم فعالیت‌های مورد توجهی داشته باشیم چراکه تعدادی از اعضای این مجموعه، در زمینه آشپزی مهارت‌های خاصی دارند و می‌توانیم در کنار هم و با ترکیبی از توانمندی‌هایمان مواد غذایی را با ظاهری زیبا و در بسته‌بندی چشمنواز به مشتری‌ها ارائه کنیم. این جوان‌ها به دلیل گذشته‌ای که داشتند معمولاً گوشه گیر هستند اما مادامی که به درستی با آنها برخورد شود، زود به جمع خو می‌گیرند که نمونه این واقعیت را در نمایشگاه کتاب اخیر به خوبی شاهد بودم چراکه ارتباط این بچه‌ها با بازدیدکنندگان و توضیحات کامل و دوستانه‌ای که در مورد محصولاتمان به آنها می‌دادند گویای آن بود.

فرزندان بهزیستی به همت یک زوج جوان و مؤسسه خیریه کارآفرینی زندگی مستقلی را تجربه می کنند  به فردا امید داریم
فرزندان بهزیستی به همت یک زوج جوان و مؤسسه خیریه کارآفرینی زندگی مستقلی را تجربه می کنند  به فردا امید داریم
فرزندان بهزیستی به همت یک زوج جوان و مؤسسه خیریه کارآفرینی زندگی مستقلی را تجربه می کنند  به فردا امید داریم
فرزندان بهزیستی به همت یک زوج جوان و مؤسسه خیریه کارآفرینی زندگی مستقلی را تجربه می کنند  به فردا امید داریم

نظر شما