شناسهٔ خبر: 25682525 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تغذیه نامناسب دوران شیرخوارگی علت پوسیدگی دندان کودکان

متخصص دندان پزشکی کودکان گفت: تغذیه نامناسب دوران شیرخوارگی و مسواک نزدن کودکان، که بعضی افراد لزومی به انجام آن نمی‌بینند، باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران؛ دکتر ناهید عسکری زاده در آستانه برگزاری همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: هدف اصلی برگزاری همایش سلامت دهان، ارتقای سلامت دهان سطح جامعه و همچنین توجه دندان پزشکان به سلامت دهان مردم است.

عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: به زودی جلساتی را به طور مستقیم با مردم و با مراکز آموزش و پرورش خواهیم داشت که این آموزش‌ها در سطح جامعه فراگیر شود. رسیدن به این اهداف، زمانی زیادی می‌خواهد که امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی‌های درست و استفاده از کارشناسان خبره گام‌های مؤثری را در این زمینه برداریم.

عضو هیأت علمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: آمار پوسیدگی دندان در کودکان با توجه به آمار‌های اعلام شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بسیار بالا است. من نیز با توجه به تجربه‌ای که دارم به وفور شاهد پوسیدگی دندان در کودکان کم سن و سال حتی کودکان در سنین ۲ تا ۳ سالگی بوده ام.

عسکری زاده گفت: برای رفع این مسأله نیازمند یک اقدام همگانی و آموزش از همان سنین کودکی هستیم، حتی باید آموزش‌های سلامت دهان و دندان کودک را به مادران قبل از تولد نوزاد در مراکز درمانی آموزش داد.

متخصص دندان پزشکی کودکان افزود: طرح دهان شویه وارنیش فلوراید را از مدت‌ها قبل وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در مدارس شروع کرده اند، اما با این وجود پوسیدگی دندان کودکان و نوجوانان از دغدغه‌های مهم است. توزیع دهان شویه در مدارس به تنهایی کافی نیست و باید قبل از هرچیز گروه‌های هدف مان را بشناسیم.

وی گفت: آموزش‌هایی را باید به مادران باردار در خصوص بهداشت دهان نوزادشان داده شود، این آموزش‌ها اول از خود مادر شروع می‌شود، در واقع مادر باید در ابتدا مراقبت از خود را در دوران بارداری بیاموزد، زیرا دوران بارداری شرایط سختی است و درمان‌ها نیز به طبع سخت‌تر می‌شوند به همین علت افراد باید مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنند.

عسکری زاده افزود: اگر دهان مادر پر از میکروب‌های پوسیدگی زا باشد و به آن رسیدگی نشود این امکان وجود دارد که بعد از زایمان به نوزادش نیز انتقال یابد. در دوران بارداری با توجه به ترشح هورمون‌هایی که در بدن مادر اتفاق می‌افتد؛ مستعد بیماری‌های زیادی از جمله بیماری‌های لثه خواهد بود که با رعایت بهداشت می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: آموزش‌هایی نیز در خصوص تغذیه شیرخوارگی نوزاد وجود دارد. از زمان رویش دندان‌های کودک باید به بهداشت دهان و دندان کودک توجه ویژه داشت و مرتب دهان و دندان‌های نوزاد را شستشو دهند و همچنین تا قبل از یک سالگی نوزاد، برای چک‌آپ به دندانپزشک مراجعه کنند تا توصیه‌های لازم به آن‌ها داده شود.

وی افزود: بعد از یک سالگی باید شیر شبانه نوزاد را کمتر کرد و حتی‌الامکان از دادن شیرخشک به نوزاد پرهیز کرد و اگر این مسأله رعایت نشود در سنین ۲ تا ۳ سالگی با پوسیدگی‌های وسیع دندان‌های کودک مواجه می‌شویم و بعضی وقت‌ها در سن ۴ سالگی مجبور به کشیدن دندان‌های کودکان نیز خواهیم شد.

عسکری زاده گفت: برخلاف باور عوام، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر پوسیدگی دندان بر اثر قطره آهن وجود ندارد و فقط یک تغییر رنگ موقتی ایجاد می‌کند و در صورتی که مادر به طور مرتب به بهداشت دهان و دندان کودک رسیدگی کند، ظرف چند ماه می‌تواند تغییر رنگ دندان‌های کودک را نیز برطرف کند.

همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ۲۷ تا ۲۹ تیر در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما