شناسهٔ خبر: 25681774 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ماه رمضان امسال در سوریه چهره ای متفاوت دارد

دمشق - ایرنا - بحران سوریه در هفت سال گذشته سبب شد تا مردم این کشور بسیاری از آداب و رسوم ماه رمضان را برگزار نکنند، اما امسال که امنیت به بسیاری از مناطق این کشور بازگشته، شهرهای سوریه چهره ای متفاوت یافته اند .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ساکنان اهالی شهرهای 'دیرالزور'، 'حلب'، 'حمص'، 'حسکه' و 'درعا' و برخی از مناطق دمشق و استان 'ریف دمشق' امسال پس از رهایی یافتن از چنگ تروریست ها، با امنیت و آرامش به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند و بار دیگر از خدمات عمومی بهره مند شدند و بازارهایشان از انواع کالاهای مورد نیاز برای زندگی روزمره و مواد غذایی پر شد.
هم اکنون شهرهای 'الرقه' و 'ادلب' فقط در چنگ تروریست ها باقی مانده اند و ساکنان این دو شهر امیدوارند تا در سال آینده با بازگشت به آغوش میهن، ماه رمضانی همراه با امنیت و آرامش را تجربه کنند.
مواد غذایی و مصرفی در اکثر بازارهای سوریه تامین شده و قیمت کالاها تا اندازه ای کاهش یافته و ارزش 'لیره' سوریه نیز افزایش یافت و مردم امیدوارند، نخست وزیر به وعده خود مبنی بر بهبود حقوق و دستمزد کارکنان دولت نیز وفا کند.

** حال و هوای بازارهای سوریه در ماه رمضان
بازارها در سوریه در ماه مبارک رمضان رونق و جنب و جوش خاصی به خود می گیرند و مردم در آنها به خرید مایحتاج عمومی خود به منظور تهیه غذا برای سحر و افطار اقدام می کنند.
شب نشینی در میان خانواده های سوریه در طول سال پدیده رایجی است، اما این پدیده در ماه مبارک رمضان رواج بیشتری دارد. ادارات، موسسه ها و مراکز دولتی در سوریه در ماه مبارک رمضان با یک ساعت و نیم تاخیر کار خود را آغاز می کنند.
اما در بازارها اکثر مغازه ها ساعات اولیه روز بسته هستند و نزدیک ظهر صاحبان مغازه ها از راه رسیده کرکره مغازه هایشان را بالا می کشند و هر چه که به غروب نزدیک می شویم، بازارها شلوغ تر می شوند و رفت و آمد مردم نیز در آنها بیشتر می شود.

** روابط اجتماعی در ماه مبارک رمضان
محبت و دوستی در جامعه سوریه در ماه رمضان افزایش می یابد و تبادل عبارت های محبت آمیز در میان آنان اوج می گیرد. آنها همدیگر را به حضور بر سر سفره افطار نیز دعوت می کنند.
کمیته های خیریه در این ماه بسته های مواد غذایی شامل برنج، شکر ، روغن و حبوبات تهیه کرده و آنها را به دست خانواده های بی بضاعت و افراد مستمند می رسانند.
سوریه یکی از کشورهای معروف جهان در زمینه تهیه شیرینی محسوب می شود و خرید و فروش انواع شیرینی در این ماه رونق خاصی می گیرد.

** دهه آخر ماه مبارک رمضان
مساجد سوریه در ماه مبارک رمضان حال و هوای خاصی به خود می گیرند و شاهد حضور چشمگیر نمازگزاران روزه دار است.
در بیشتر مساجد پس از پایان یافتن نماز عشاء، درس های دینی برپا می شود و مساجد تقریبا 2 ساعت قبل از نماز صبح درهای خود را بر روی نمازگزاران برای اقامه نماز شب باز می کنند و پس از آن نمازگزارن برای خوردن سحری به خانه هایشان بازمی گردند.
پس از نماز ظهر و عصر علاوه بر سخنرانی، درس تفسیر، فقه و حدیث شکل می گیرد. البته برخی از نمازگزاران سحری را با خود به همراه آورده و تا اقامه اذان صبح در مسجد مشغول راز و نیاز و دعا و تلاوت قرآن می شوند.
شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در میان مردم سوریه به عنوان شب قدر شناخته شده و بسیاری از روزه داران در این شب تا بامدادان در مساجد معتکف شده و مراسم احیاء را برپا می دارند.

** عید فطر در سوریه
قبل از پایان یافتن ماه رمضان خرید و فروش در بازارهای سوریه رونق می گیرد و مردم برای خرید لباس عید و شیرینی های ویژه این ایام رهسپار بازار می شوند.
توپخانه ارتش سوریه یک روز مانده به عید فطر با شلیک چند گلوله پایان یافتن ماه رمضان و حلول عید سعید فطر را اعلام می کند.
بحران سوریه در 24 اسفند ماه سال 1389 شروع شد. این بحران ابتدا صنفی بود، ولی با ظهور و بروز گروه های تروریستی - تکفیری که از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، قطر و ترکیه حمایت و تجهیز شدند، این بحران به قائله ای خونبار تبدیل شد که تا کنون نیز ادامه دارد.
جنایات تروریست های تکفیری مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی تا کنون موجب کشته شدن بیش از نیم میلیون سوری شده و آوارگی بیش از 12 میلیون نفر دیگر را به همراه داشته است.
خاورم ** 1487 **1651

نظر شما