شناسهٔ خبر: 25681498 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست دانشجویی مطرح شد

تیم اقتصادی دولت از ابتدا با رفتار سلیقه‌ای کم‌کاری خود را نشان داد/ نیازمند نسخه عملیاتی اضطراری هستیم

نشست دانشجویی با محوریت «بررسی عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم» با حضور مسئولین سیاسی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ارومیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از ارومیه، عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم با حضور نمایندگان تشکل بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های ارومیه مورد بررسی قرار گرفت.
 
این نشست دانشجویی با یک سوال واحد شروع و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی یک به یک پاسخ دادند.

دانشجو: لطفا نظر خود را در مورد عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم بگویید
 
سینا مصطفی زاده، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: با بررسی ظرفیت‌های موجود در داخل کشور این واقعیت روشن است که زیرساخت‌های اقتصادی کشور توانایی خوبی برای شکوفایی و توسعه در کوتاه مدت و بلند مدت را داراست؛ اما با وجود چنین ظرفیت‌های مطلوبی، شاخص‌های اساسیِ اقتصادی با معضلات عدیده‌ای روبروست که روند تولیدی و اقتصادی درون زا را با زاویه ۱۸۰ درجه از مسیر نتیجه بخش منحرف کرده است.

سینا مصطفی زاده تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت از ابتدا با رفتار‌های سلیقه‌ای و اتخاذ تصمیمات مقطعی و جزئی، کم کارآمدی خود را در اداره سیستم اقتصادی کشور نشان داد که نتیجه ملموس و مشهود آن کوچکی سبد خانوار‌ها و پس رفت وضع معیشتی مردم بوده و بدیهی است که در این آشفتگی اقتصادی کشور تاوان عدم برنامه ریزی مدیران را مردم می‌پردازند.
تیم اقتصادی دولت از ابتدا با رفتار‌های سلیقه‌ای و اتخاذ تصمیمات مقطعی و جزئی، کم کارآمدی خود را در اداره سیستم اقتصادی کشور را نشان دادند
 
 


وی افزود: تعطیلی کارگاه‌های تولیدی خوش سابقه، انبار شدن تولیدات ملی، کاهش ظرفیت تولیدی مراکز صنعتی و ایستایی بازار مصرفی داخلی بیانگر رکودی است که دولت با تزریق سیاست‌های نه چندان متنی و بیشتر حاشیه‌ای موجب رشد آن می‌شود.

مصطفی زاده در ادامه بیان کرد: عدم اشرافیت و ارائه تحلیل کاربردی و واقع بینانه توسط مدیران عالی اقتصادی از شرایط حاکم بر کشور باعث ایجاد فضایی رکود زده و منفعل شده است که خود نیز رکودآفرین است.

این فعال دانشجویی تاکید داشت: اقتصاد کنونی کشور ورای تئوری‌های شکست خورده دولتی‌ها، نیازمند نسخه عملیاتی اضطراری برای گشایش اقتصادی در امور خرد و کلان است که این امر با انجام تغییرات هدفمند در شالوده نظام اقتصادی و وضع قوانین تثبیت کننده بر روی مولفه‌های تاثیر گذار و پایش دقیق شاخص‌های تولید و صنعت امکان پذیر است که تا کنون دولت شهامتی از خود برای رغبت به این اقدامات نشان نداده است.
 
(فرخی  بماند)  عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم مورد بررسی قرار گرفت
 
همچنین در این نشست محسن نبوی، مسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: در دوره تبلیغات انتخاباتی و در طی مناظرات، حفظ ثبات هر چند نسبی در حوزه‌ اقتصاد در دولت یازدهم به نقطه‌ مهمی بدل شده بود که رئیس جمهور و همچنین کاندیدای پوششی، جهانگیری به شدت روی آن مانور داده و آن را به عنوان نقطه‌ای درخشان در کارنامه‌ عملکردی خود ذکر می‌کردند که گویا تلاشی در در جهت سرپوش گذاری بر ایرادات اساسی سیستم اقتصادی دولت همچون افزایش لجام گسیخته‌ نقدینگی، رکود شدید در حوزه‌ اقتصاد غیرنفتی و عدم دسترسی به دلار‌های نفتی در اثر تحریم‌ها بوده است.

نبوی در ادامه افزود: اما در حالی که به مردم وعده حرکت به سمت ریشه کنی فقر مطلق داده شده بود، مشاهده می‌شود که از برگ برنده‌ اصلی دولت یعنی ثبات اقتصادی نیز خبری نیست و نوسانات شدید بازار ارز و کاهش تأسف بار ارزش ریال توامان با مشکل مزمن بیکاری امنیت اقتصادی شهروندان را با خطرات جدی مواجه ساخته است، به نظر می‌رسد باید عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم را حتی ضعیف‌تر از دولت یازدهم ارزیابی کرد.
اما در حالی که به مردم وعده حرکت به سمت ریشه کنی فقر مطلق داده شده بود مشاهده می‌شود که از برگ برنده‌ اصلی دولت یعنی ثبات اقتصادی نیز خبری نیست
 
 


در همین رابطه منصور بهجت، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ارومیه گفت: متاسفانه شرایط اقتصادی موجود در جامعه با آنچه که در زمان انتخابات وعده داده می شد، فاصله زیادی دارد.

منصوربهجت تصریح کرد: از وعده‌های صد روزه اصلاح اقتصاد تا قیمت ارز و سکه و در واقع یک خلا عظیم مدیریت جهادی و فعال در تیم اقتصادی دولت مشاهده می شود. آنچه که از عملکرد اقتصادی مشاهده کنیم، تقریبا فقط در شعار‌ها و گزارش‌هایی که چاره درد کشور نیستند، خلاصه می شود.
 
(فرخی  بماند)  عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم مورد بررسی قرار گرفت
 
مهدی منیعی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه گفت: با توجه به این که اولویت امروز کشور در شرایط موجود موضوع اقتصاد، تولید داخلی و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است، عملکردی که از مجموعه دولت انتظار می‌رفت و می‌رود بسیار بیشتر از اقدامات فعلی است، در این موضوع اقدامات خوبی انجام شده، اما کافی نیست و مشکل مردم و گله مندی آن‌ها رفع نشده و باقی است، متاسفانه در مقوله عدالت اقتصادی، تبعیض، توضیع عادلانه ثروت، مبارزه با اشرافیگری، جلوگیری از ایجاد ویژه خواری و رانت در دستگا ه های دولتی و همچنین ایجاد تحرک پویایی و شادابی در بدنه دولت، جای کار زیادی وجود دارد تا این موضوع که دغدغه مردم است نیز رفع شود.

مهدی منیعی تصریح کرد: برای رفع مشکلات کشور و رفع موانع تولید عملکرد مناسبی ارائه نشده؛ هنوز مشکلات نظام بانکی مالیاتی گمرکی حل نشده و موضوع قاچاق هم اقتصاد و تولید کشور را مورد ظلم قرار می‌دهد و انتظار و مطالبه که از دولت می‌رود، این است که سازکار حل این موضوعات درپیش گیرد و برنامه‌هایی در این راستا انجام دهد.
حمایت از تولید و رفع موانع پیش روی آن نیاز به توجه بیشتر دارد
 

 
مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه با اشاره به حمایت از کالای ایرانی افزود: حمایت از تولید و رفع موانع پیش روی آن نیاز به توجه بیشتر دارد، متاسفانه مشاهده می‌شود کارخانه و تولیدی‌های قدیمی و بزرگ نیز رو به تعطیلی نهاده اند انتظار می‌رود که این موضوع حل شود و مجموعه‌های تولیدی قدیمی نگهداری و احیا شوند، تا بتوان در کنار آن‌ها مجموعه‌های جدیدی نیز تاسیس شوند.
 
وی گفت: ورود جوانان برای نقش آفرینی و تحرک و پویایی کشور در زمینه‌های مختلف به خصوص موضوع اقتصادی محقق نمی‌شود و متاسفانه سازکار استفاده از آن‌ها و اهمیت دادن ومهم شمردن آن‌ها برقرار نیست، نیروی جوان و متخصص باید بیشتر به کار گرفته شوند و مطمئنا این مشکلات به دست آن‌ها قابل رفع است و ما مشکلی که راه حل آن در کشور وجود نداشته باشد را نداریم و این نیازمند یک مدیریت پر انرژی، جوان و جهادی است.
 
همچنین میثم شهریاری، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه گفت: آقای روحانی استراژی جالبی را در زمان انتخابات اتخاذ کرده بودند و آن ترساندن مردم از آمدن دولتی با رویکرد اقتصادی دولت‌های نهم و دهم بود و با این حربه می‌خواست نه تنها پاسخگوی عملکرد چهارساله‌ خود نباشد؛ بلکه این مطلب را نیز به مردم القا کند که به همین شرایط فعلی راضی باشند وگرنه بدتراز این‌ها خواهد شد.

وی افزود: هنوز حرف‌های دلگرم کننده و امیدبخش آقای روحانی و جهانگیری را در مناظرات تلویزیونی از یاد نبرده ایم. با شروع دولت دوازدهم دولت سعی کرد تیم اقتصادی خود را تغییر دهد و با تغییر وزیر صنعت و معدن و تجارت و ایجاد معاونت اقتصادی می‌خواست که در رویکرد اقتصادی دولت تغییر ایجاد کند؛ اما دیری نپایید که مشخص شد این تیم اقتصادی نیز نه تنها دردی را درمان نکرد؛ بلکه در بسیاری از موارد نیز بسیار ضعیف‌تر عمل کرد.

میرزایی، مسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه گفت: در دوره دولت یازدهم به جای اینکه رئیس جمهور به وعده هایی که داده بود عمل کند، بیشتر شعار داده است و با گذشت هر سال رئیس جمهوری می گوید امسال سال شکوفایی خواهد بود نمی‌دانم مردم تا چه حدی این شکوفایی را احساس می‌کنند.
 
با گذشت هر سال رئیس جمهوری می گوید امسال سال شکوفایی خواهد بود نمی‌دانم مردم تا چه حدی این شکوفایی را احساس می‌کنند.
 
 
 

مسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه تصریح کرد: هماهنگی در تیم اقتصادی در وضعیت بحرانی مهم‌ترین مسئله هر دولتی باید باشد، اما دلار ۷۰۰۰ تومانی، تورم، رکود و بیکاری گویای عملکرد تیم اقتصادی دولت است.

نظر شما