شناسهٔ خبر: 25681329 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یک کارشناس نشر:

مساجد درباره رعایت حقوق مولفان اطلاع رسانی کنند

خبرگزاری شبستان: سماوی با بیان اینکه نسبت به کپی کتاب ها و عدم رعایت حقوق ناشر و مولف منفعل نباشیم، گفت: باید از مساجد و ابزارهای نوین در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.

صاحب‌خبر -

مجید سماوی، کارشناس نشر در پاسخ به این سوال که مساجد چه نقشی می توانند در مورد رعایت حقوق مولفان و ناشران داشته باشند به خبرنگار شبستان گفت: بسیاری از مساجد ما سنتی است، سنت گرایی بیش از حد باعث دوری جوانان از مساجد می شود در صورتی که مساجد بزرگترین پایگاه معنوی و اجتماعی محسوب می شوند و باید بهترین بهره را از آنها برد.

 

سماوی اظهار داشت: در مورد نادرست بودن کپی کردن کتاب ها و رعایت حقوق مولف و ناشر می توان از طریق مساجد به عموم مردم آگاهی داد. علاوه بر این باید از تکنولوژی های روز و پیام رسان ها در این زمینه استفاده کرد. به جز محافل فرهنگی و مذهبی که می توانند بازخورد خوبی داشته باشند باید از ابزار روز نیز استفاده کرد و اطلاع رسانی کرد. بسیاری از افراد که به مسجد می آیند اعتقادات خاصی دارند و پایبند به اعتقادات هستند و آنچه از طریق مساجد به آنها توصیه شود را قطعا می پذیرند.

 

این کارشناس نشر اظهار داشت: عده ای از مردم نیز به دلیل مشغله فراوان و گرفتاری کمتر به مساجد رفت و آمد می کنند، می توانیم از طریق تکنولوژی های روز محافل دوستانه و پیام رسان های داخلی و خارجی در مورد رعایت حقوق ناشر و مولف و غیراخلاقی بودن کپی کاری کتاب اطلاع رسانی کنیم.

 

سماوی خاطرنشان کرد: مشابه این فرهنگ رسانی در زمینه فیلم و سینما انجام شد که به اعتقاد بنده و بسیاری از دوستان خیلی موفق بود. باید به مسئله رعایت حقوق مولفان و ناشران یک مقدار فعالانه نگاه کنیم. در این زمینه منفعل نباشیم که دیگران چه می کنند، نباید بنشینیم و ببینیم که دیگران چه می کنند و ما شاکی شویم که چرا فلان کار را انجام می دهند ما خودمان هم باید فعال باشیم، ناشران، مولفان و کسانی که به کتاب و کتابخوانی علاقه مند هستند باید برای ترویج فرهنگ رعایت حقوق مولف و ناشر تلاش کنند تا در این زمینه به نتیجه خوب و مطلوبی برسیم.

 

نظر شما