شناسهٔ خبر: 25680094 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان| آمار اهدای عضو در همدان رشد چشمگیری داشته است

R41405/P1486/S6,75/CT6

در طول سه سال گذشته آمار اهدای عضو در استان همدان رشد چشمگیری داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، اهدای عضو، اهدای زندگی به چشمان منتظر کودکان و بیمارانی است که برای ادامه زندگی و به دست آوردن فرصت حیات، چند سالی است در نوبت پیوند عضو هستند و این در شرایطی است که در سراسر کشور سالیانه چند هزار مغزی رخ می‌دهد که درصد زیادی از آن‌ها رضایت به اهدای عضو نمی‌دهند و متاسفانه پس از گذشت چند روز از تایید مرگ مغزی، بیمار فوت می‌کند و اعضای او که در زمان طلایی می‌توانست نجات بخش چندین بیمار باشد به خاک سپرده می‌شود.

رئیس هماهنگ کننده تیم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: در سال گذشته خانواده 24 بیمار مرگ مغزی در استان همدان رضایت به اهدای عضو دادند که 10 مورد از آن مربوط به همدانی‌های خارج از استان بوده که در استان‌های دیگر دچار حادثه شده‌اند.

مجید مجیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: با ترویج فرهنگ اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در جامعه می‌توانیم از به زیر خاک رفتن اعضای حیاتی برای بیماران نیازمند پیوند پیشگیری کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی مرگ مغزی برای یک بیمار تایید می‌شود یعنی هیچ گونه درمان و امید بازگشتی برای او وجود ندارد و بیمار ظرف چند ساعت تا چند روز، آن هم به کمک دستگاه تنفسی قادر به نفس کشیدن است.

رئیس هماهنگ کننده تیم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه در امر اهدای عضو دارای قانون هستیم و مسائل شرعی و فقهی برای آن وجود دارد، ابراز کرد: در طول چند روزی که اعضا سالم هستند امکان برداشت و پیوند اعضا به بیماران نیازمند وجود دارد.

حمیدی گفت: زندگی بخشیدن به بیماران نیازمند کار بزرگی است اما متاسفانه احساسات زودگذر و امید غیر منطقی که برای بهبود بیماران مرگ مغزی وجود دارد مانع رضایت خانواده این بیماران به اهدای عضو می‌شود.

آمار اهدای عضو در همدان رشد چشمگیری داشته است

رئیس هماهنگ کننده تیم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: در طول سه سال گذشته آمار اهدای عضو در استان همدان رشد چشمگیری داشته است به طوریکه از سال 83 تا کنون 120 بیمار مرگ مغزی اهدای عضو کردند که 70 مورد از آن مربوط به سه سال اخیر تا کنون بوده است.

حمیدی در خصوص تیم تاییدکننده مرگز مغزی،گفت: قانون تیمی را به عنوان تیم تایید کننده مشخص کرده که بر اساس این قانون، پنج پزشک معتمد با حکم وزیر برای انجام این کار مامور می‌شوند. این تیم متشکل از یک جراح مغز و اعصاب، فوق تخصص مغز و اعصاب، متخصص یا فوق تخصص داخلی، بیهوشی و یک نماینده از پزشکی قانونی است.

وی با بیان اینکه بررسی و تایید مرگ مغزی برای بیمار دارای موارد قانونی است، تصریح کرد:در حالتی مرگ مغزی برای یک بیمار تایید می‌شود که سطح هوشیاری بیمار سه باشد و هیچ‌گونه هوشیاری و عکس‌العملی به محیط بیرونی و تحریکات بدنی نداشته باشد، نوار مغزی که از بیمار گرفته می‌شود به صورت یک خط صاف است و هیچ‌گونه امواجی ندارد. این شرایط یعنی تمام سلول‌های مغز از بین رفته و به حالت مرگ درآمده است.

رئیس هماهنگ کننده تیم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: پیش از اینکه مرگ مغزی بیمار تایید شود، بیمار 6 مرتبه توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص ویزیت می‌شود و از او سونوگرافی و نوار مغز گرفته می‌شود.

حمیدی گفت: زمانی که تلاش پزشکان برای مداوا و زنده ماندن بیمار مرگ مغزی جواب نمی‌دهد و مرگ مغزی را برای او تایید می‌کنند، اگر شرایط اهدای عضو از جانب بیمار وجود داشته باشد نوبت به مرحله رضایت گیری از خانواده بیمار مرگ مغزی که سخت‌ترین مرحله است فرا می‌رسد.

عضو "کلیه" در بیماران مرگ مغزی در همدان پیوند داده می‌شود

وی با بیان اینکه پس از رضایت‌گیری از خانواده بیمار مرگ مغزی، برای جراحی و برداشت اعضا، بیمار را به سرعت به تهران منتقل می‌کنیم، ابراز کرد: از آن‌جا که پیوند کلیه توسط متخصصان همدانی در همدان انجام می‌شود بنابراین اگر گیرنده کلیه در استان موجود باشد، کلیه این بیمار برای پیوند به همدان بازگردانده می‌شود.

رئیس تیم هماهنگ کننده اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: تیم اهدای عضو هیچ ارتباط نزدیکی با اعضای پیوند ندارند. تایید کنندگان با پیشنهاد رئیس دانشگاه به وزیر معرفی شده و وزیر ابلاغ آن‌ها را می‌زند.

حمیدی تصریح کرد: از زمان ورود بیمار به بیمارستان، روند درمانی‌اش آغاز شده و ادامه پیدا می‌کند تاجایی که هوشیاری بیمار از 15 به 3 می‌رسد و صرفا با دستگاه قادر به تنفس است، در این حالت به تیم‌های پیوند اطلاع می‌دهند.

تکمیل کارت اهدای عضو بدون رضایت خانواده اعتباری ندارد

وی با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر اقدام به چاپ و توزیع کارت اهدای عضو به منظور افزایش فرهنگ اهدای عضو در میان مردم و ارگان‌های مختلف کرده ایم، ابراز کرد: اگر بیمار مرگ مغزی فرم اهدای عضو را تکمیل و امضا کرده باشد، تا زمانی که رضایت خانواده اش جلب نشود هیچ‌گونه پیوند و اهدای عضوی انجام نمی‌شود.

رئیس هماهنگ کننده تیم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه متاسفانه هزینه کفن و دفن بیماران مرگ مغزی رایگان نیست، گفت: از متولیان این امر که اوقاف و شهرداری است می‌خواهیم که هزینه کفن و دفن را برای این ایثارگران زندگی رایگان کنند.

حمیدی با بیان‌اینکه در راه رایزنی برای اختصاص قطعه‌ای برای ایثارگران اهدای عضو هستیم، تصریح کرد: خانواده این بیماران هیچ گونه وجهی از هیچ ارگان و یا گیرنده عضوی دریافت نمی‌کنند علت ایثارشان هم فقط رضایت خداوند است.

وی گفت: بر اساس قانون و به خاطر مشکلاتی که در گذشته پیش آمده، خانواده دهنده و گیرنده  اعضا هرگز یکدیگر را نمی‌شناسند و همدیگر را نمی‌بینند.

رئیس هماهنگ کننده تیم اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از برگزاری جشن نفس در سال گذشته یاد کرد و افزود: در این مراسم 90 خانواده اهداکننده اعضا حضور داشتند که از همه آن‌ها تجلیل شد و تندیس اولین جشن نفس به آن‌ها اهدا شد.

فاصله بین مرگ مغزی و مرگ واقعی چند ساعت تا چند روز است

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب همدان گفت: فاصله بین مرگ مغزی و مرگ واقعی چند ساعت تا چند روز است.

دکتر بابک آزادنیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: مرگ مغزی حالتی است که در آن مغز تمام کارایی ارادی خود را از دست داده و قسمتی از مغز که مسئول هوشیاری و بیدار نگاه داشتن، تکلم و انجام کارهای ارادی مغز است از کار می‌افتد.

وی افزود: مسمومیت‌های دارویی، سکته‌های پیشرفته قلبی، تروما و خونریزی‌های مغزی شایع‌ترین علل مرگ مغزی به شمار می‌آید.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب همدان تصریح کرد: زمانی می‌گوییم یک بیمار دچار مرگ شده که هیچ پاسخ حرکتی به محیط وجود ندارد، هیچ پاسخی به صدا ندارد و حتی پاسخ‌های چشمی نیز در او وجود ندارد، چشم ها به صورت غیر ارادی در حالت بسته و یا باز قرار دارند.

آزادنیا با بیان اینکه بیمار مرگ مغزی در پاسخ به تحریکات نای هیچ گونه سرفه، عطسه و یا حرکتی انجام نمی‌دهد و بیمار بدون دستگاه قادر به تنفس نیست، افزود: وقتی این بیماران سونوگرافی می شوند هیچ جریان خونی در مغزشان وجود ندارد و حتی ممکن است جریان خون برعکس باشد.

متخصص بیماری‌های مغز واعصاب تصریح کرد: مرگ مغزی، مرگ سلول‌های خاکستری مغز که مسئول انجام کارهای ارادی اند، است. کارکرد قلب نیز در این بیماران مربوط به قسمت خودکار مغز است.

وی افزود: بیمار مرگ مغزی در طول چند ساعت و نهایتا در طول چند روز به تدریج کارکرد کلیه، کبد، قلب و سایر اعضای خود را نیز از دست می‌دهد و به مرگ تمام اعضای بدن منتهی می‌شود.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب همدان اظهار داشت: برای تایید مرگ مغزی در بیمار از معاینات بالینی، استفاده از فشار اکسیژن دی اکسید داخل شریانی، نوار مغز، سونوگرافی وآنژیوگرافی مغز استفاده می‌شود.

آزادنیا افزود: از عروق مغز بیمار سونوگرافی گرفته می‌شود و تست‌های تنفسی انجام می شود. در این بیماران نوار مغزی به شکل یک خط صاف در می‌آید.

وی با بیان‌اینکه در هر استانی یک کمیته مرگ مغزی وجود دارد، ابراز کرد: باید حداقل 72 ساعت زمان بگذرد تا تشخیص مرگ مغزی داده شود. برخی بیماری ها مانند سندروم وضعیت نباتی با مرگ مغزی شباهت دارد اما تشخیص آن با پزشک متخصص است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب همدان گفت: مرگ مغزی حالتی است که مغز کاملا از بین رفته، هیچ گاه هم ترمیم نمیشود و هیچ جایگزینی هم برای آن وجود ندارد بنابراین وقتی بیماری دچار مرگ مغزی می‌شود بهترین زمان برای اهدای اعضای بیمار به بیماران نیازمند است.

آزادنیا افزود: معمولا مرگ مغزی در افراد بالای 60 سال به علت سکته‌های قلبی و در جوانان که فعال هستند بر اثر تروما و تصادف ایجاد می‌شود.

گزارش از فائزه محمدی

انتهای پیام/م

نظر شما