شناسهٔ خبر: 25678644 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نجفی به خانه ملت پاسخ داد:

تبعات سونامی بازنشستگی در آموزش و پرورش چیست؟/ امسال 48هزار و تا سال 1400 حدود 320 هزار معلم بازنشسته می‌شوند

معاون حقوقی و امور مجلس آموش و پرورش می‌گوید برای سال تحصیلی 98-97 حدود 48 هزار و تا سال 1400 حدود 320 هزار نفر معلم بازنشسته می‌شوند.

صاحب‌خبر -

یوسف نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، گفت: دانشگاه فرهنگیان 64 پردیس و 32 مرکز آموزش عالی در کشور دارد که 98 واحد دانشگاهی را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: ظرفیت سالانه این دانشگاه برای تربیت دانشجو حدود 75 هزار نفر است؛ درحالی که در حال حاضر تعداد دانشجویان موجود در این دانشگاه 30 هزار نفر است؛ با این حال در سال جاری دانشگاه فرهنگیان توانایی جذب 30 هزار دانشجو دارد.

نجفی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش برای جذب این 30 هزار دانشجو به همکاری سازمان‌های برنامه و بودجه و امور استخدامی کشور نیاز دارد تا بتواند این افراد را از طریق کنکور سراسری جذب کند.

براساس ماده 63 قانون برنامه ششم تنها کانال جذب معلم در آموزش وپرورش دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است

معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: در این ماده دولت مکلف شده است نیروی انسانی موردنیاز آموزش و پرورش تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تامین شود بنابراین اولویت آموزش و پرورش تامین معلم از طریق این دو دانشگاه است.

آموزش و پرورش به 78 هزار نیرو جدید نیاز دارد

وی با اشاره به نیاز ضروری آموزش و پرورش به معلم، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه در سال 98-97 با توجه به خروجی‌ها به حدود 78 هزار نیروی جدید نیاز دارد؛ 48 هزار نفر معلم امسال بازنشسته می‌شوند البته ازآنجا که 50 درصد نیروهای آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهد ممکن است تعدادی از این نیروها نیز به مرخصی زایمان رفته و نیاز آموزش و پرورش بیشتر شود.

11 هزار نفر امسال از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می‌شوند

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش در توضیح  راهکارهای آموزش و پرورش برای تامین کمبود نیروی موردنیاز، گفت: برخی از این نیاز از طریق سهم حق‌التدریسان شاغل و برخی دیگر از طریق خروجی‌های امسال دانشگاه فرهنگیان که حدود 11 هزار نفر تامین می‌شود.

وی ادامه داد: جذب 17 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی یکی دیگر از راهکارهاست؛ در مناطق محروم نیز می‌توان از طریق به کارگیری سرباز معلم و خرید خدمات آموزشی به ویژه در دوره‌های فنی و حرفه‌ای نیروی مورد نیاز را تامین کرد بنابراین برای سال تحصیلی 98-97 با پیش‌بینی‌های انجام شده مشکلی در تامین نیروی انسانی آموزش و پروش وجود ندارد.

سال 1400 حدود 320 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند

نجفی با بیان اینکه تا سال 1400 حدود 320 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد، تاکید کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده حدود 300 هزار نفر از این افراد مشتاق بازنشستگی هستند و از این وزارتخانه خارج می‌شوند بهترین راهکار برای تامین نیروی انسانی موردنیاز استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان است.

وی با بیان اینکه دانشجویانی که امروز جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شود پس از گذشت 4 سال می‌توانند در مدارس به کار گرفته شوند، اضافه کرد: برای تامین کمبود معلم در این مدت آموزش و پرورش ناچار است از راهکار کوتاه مدت استفاده کند.

22 هزار حق‌التدریس آزاد در آموزش و پرورش مشغول به کارند

معاون حقوقی و امور مجلس آموش و پرورش با اشاره به طرح تعیین تکلیف حق‌التدریسان و آموزشیاران، افزود: در صورتی که این طرح به قانون تبدیل شده و تصویب شود بخشی از نیاز آموزش و پرورش از این طریق تامین می‌شود؛ در صورتی که به قانون نیز تبدیل نشود حدود 22 هزار حق‌التدریس آزاد مشغول به کارند و در سال آینده نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

نجفی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان توانایی جذب 25 هزار دانشجو دارد چرا تا به امروز این دانشجویان جذب نشده‌اند، گفت: باید به دانشجویانی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود ردیف استخدامی داده شود؛ براساس برنامه پنجم توسعه باید سالانه 25 هزار نفر دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان شود در حالیکه سازمان امور استخدامی کشور در سال‌های گذشته این ردیف استخدامی را اختصاص نداده است.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در سال 91 تاسیس شد اما مجوزهای لازم برای جذب دانشجو به تعداد کافی در اختیار این دانشگاه قرار نگرفت سازمان امور استخدامی باید برای هر یک از دانشجویان ردیف استخدامی تخصیص می‌داد و در پی آن کمک هزینه‌هایی به دانشجویان داده می‌شد؛ برای جذب دانشجو با توجه به نیاز آموزش و پرورش و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید دستگاه‌های متولی همکاری‌های لازم را داشته باشند.

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش در پایان افزود: مقرر شده است کمیته متشکل از سازمان برنامه و بودجه، امور استخدامی، نمایندگان مجلس و وزارت آموزش پرورش تعداد نیروی انسانی موردنیاز را مشخص نمایند تا بتوان بخشی از تاثیرات سونامی بازنشستگی را رفع کرد./

پایان پیام

معاون حقوقی و امور مجلس معاون حقوقی و امور مجلس معاون حقوقی و امور مجلس

نظر شما