شناسهٔ خبر: 25677183 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

مرور اتفاقات مهمترین تورنمنت فوتبال جهان(19)

مخلوطی از ووووزلا، اُختاپوس و تیکی‌تاکا

صاحب‌خبر -

شهروند| نوزدهمین دوره جام‌جهانی فوتبال از 11 ژوئن ‌2010 (21 خردادماه ‌‌‌‌سال 1389) به میزبانی کشور آفریقای‌جنوبی و با حضور 32 تیم برگزار شد.
نخستین جام آفریقایی
آفریقای‌جنوبی که 4‌سال پیش از این هم کاندیدای جدی میزبانی جام‌جهانی بود و در رقابت با آلمان شکست خورد؛ درنهایت برای میزبانی جام‌جهانی 2010 توانست رضایت فیفا را جلب کند. این برای نخستین بار بود که یک کشور آفریقایی از بزرگترین رویداد فوتبالی جهان میزبانی می‌کرد. آفریقای‌جنوبی، اروگوئه، فرانسه، مکزیک، آرژانتین، کره‌جنوبی، یونان، نیجریه، آمریکا، انگلیس، اسلوونی، الجزایر، آلمان، غنا، استرالیا، صربستان، هلند، ژاپن، دانمارک، کامرون، پاراگوئه، نیوزیلند، اسلواکی، ایتالیا، برزیل، پرتغال، ساحل عاج، کره‌شمالی، شیلی، اسپانیا، هندوراس و سوییس 32 تیمی بودند که در این رقابت‌ها شرکت کردند.
رونمایی از «ووووزلا»

وقتی جام‌جهانی در قاره آفریقا برگزار می‌شد، همه منتظر مشاهده اتفاقات جدید در این قاره بودند. بدون‌شک یکی از اتفاقات جذاب در طول این جام، رونمایی از شیپوری به نام «ووووزلا» بود. «ووووزلا» که توسط آفریقایی‌ها در استادیوم‌ها استفاده و باعث برهم خوردن تمرکز بازیکنان حریف می‌شد، شیپوری بود که حدود یک متر طول داشت و البته به صدا درآوردن آن کار هر کسی نبود. خود آفریقایی‌ها صدای این شیپور را به صدای فیل تشبیه می‌کردند؛ اگرچه این شیپور منتقدان زیادی هم داشت. برخی معتقد بودند صدای «ووووزلا» ممکن است به شنوایی بازیکنان و مربیان آسیب برساند.
پیش‌بینی بازی‌ها با «اختاپوس»!

یکی دیگر از اتفاقات عجیب در طول برگزاری نوزدهمین دوره جام‌جهانی که توجه همه مردم جهان را به خود جلب کرد، پیش‌بینی مسابقات توسط یک «اختاپوس» به نام «پُل» بود. این اختاپوس که در آلمان نگهداری می‌شد، به شکلی عجیبی خیلی از بازی‌ها را درست پیش‌بینی کرد و ‌درصد اشتباه او روی صفر بود. کار این اختاپوس تا جایی پیش رفت که در جریان مسابقات جام‌جهانی 2010، بازار پیش‌بینی‌ها و شرط‌بندی‌ها بسیار گرم بود.
تهدیدهای بی‌اثر القاعده
القاعده در پیام‌های ویدیویی هشدار داده بود که جام‌جهانی را به حمام خون بدل می‌کند. احتمال خرابکاری در جام‌جهانی، بارها از سوی سران القاعده در عراق، افغانستان، پاکستان و عربستان تایید شده بود. در عین حال، ارتش‌های نیجریه و آفریقای‌جنوبی، پلیس بین‌الملل، نیروهای ناتو و سربازان داوطلب بارها بر امنیت کامل جام‌جهانی آفریقای جنوبی صحه گذاشتند.
نخستین قهرمانی ماتادورها با «تیکی تاکا»

اسپانیا که با قهرمانی در یورو 2008 فصل جدیدی را در تاریخ فوتبال خود آغاز کرده بود، یکی از مدعیان جدی جام‌جهانی 2010 محسوب می‌شد. تیم‌های هلند، اروگوئه، اسپانیا و آلمان، چهار تیمی بودند که پس از برگزاری بازی‌های مراحل گروهی، یک‌هشتم نهایی و یک‌چهارم نهایی به نیمه نهایی رسیدند. ماتادورها با تک گل کارلوس پویول از سد آلمان گذشتند و در دیگر بازی هم شاگردان برت فن مارویک در تیم هلند با نتیجه 3 بر 2 از سد اروگوئه عبور کردند. اسپانیایی‌ها که فوتبالی شبیه به تیم بارسلونا با سیستم معروف به تیکی‌تاکا حریفان خود را یکی پس از دیگری از پیش‌رو برمی‌داشتند، در فینال به سد محکم لاله‌های نارنجی برخورد کردند. 11 جولای 2010 هلند و اسپانیا در حضور حدود 85‌هزار تماشاگر ورزشگاه ساکرسیتی ژوهانسبورگ با قضاوت ‌هاوارد وب انگلیسی، فینال جام‌جهانی را برگزار کردند. تساوی 2 تیم در وقت‌های عادی باعث شد تا این مسابقه نخستین فینالی در تاریخ جام‌جهانی باشد که تکلیفش با گلزنی در وقت‌های اضافی مشخص می‌شود. آندرس اینیستا در دقیقه 116 پیام‌آور شادی برای مردم اسپانیا بود و با گل خود باعث شد ماتادورها نخستین بار جام‌جهانی را فتح کنند. توماس مولر (آلمان)، دیه‌گو فورلان (اروگوئه)، داوید ویا (اسپانیا) و وسلی اشنایدر از آلمان چهار بازیکنی بودند که با 5 گل زده مشترکا آقای گل این رقابت‌ها لقب گرفتند، اما جایزه کفش طلا به مولر رسید.

نظر شما