شناسهٔ خبر: 25676944 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

22 مرکز خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی تجهیز شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: 22 مرکز برای خرید تضمینی گندم کشاورزان استان در سال زراعی جاری پیش بینی و تجهیز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا مجید اسداللهی روز دوشنبه در نشست مشترک کارگروه آب کشاورزی و کمیته هماهنگی خرید گندم استان خراسان جنوبی به ریاست استاندار افزود: سال گذشته 21 هزار و 300 تن گندم تضمینی در این استان خریداری شد که نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یک پنجم مصرف گندم استان در داخل تولید می شود گفت: مازاد نیاز مصرف گندم خراسان جنوبی از استان های گلستان، فارس، خوزستان و خراسان شمالی تامین می شود.
وی با بیان اینکه در زمینه خرید تضمینی گندم و حمل و نقل آن به صورت اینترنتی دچار مشکل هستیم گفت: مراکز به گونه ای مکان یابی شده تا گندم کاران به سهولت بیشتر بتوانند محصول خود را تحویل دهند.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: با ظرفیتی که امسال برای خرید تضمینی گندم در استان فراهم شد به دنبال خرید بیشتر و با کیفیت تر این محصول از کشاورزان هستیم.
وی افزود: در خرید تضمینی گندم ضوابط و مقرراتی که دولت ابلاغ می کند ما را به حاشیه می کشاند و نسبت به برخی استان ها در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.
اسداللهی حمل و نقل محصول را یکی از این مشکلات اعلام کرد و گفت: در این زمینه که هزینه حمل و نقل از مزرعه تا مرکز خرید بر عهده کشاورز باشد یا غیره با مشکل مواجه شده ایم.
وی بیان کرد: امسال شاهد موافقت دولت برای پرداخت کرایه حمل مستقیم به کشاورز هستیم که این مهم از طرفی سبب صرفه جویی در هزینه ها و از طرفی مشوقی برای کشاورزان برای فروش محصول به صورت تضمینی خواهد بود.
وی با بیان اینکه سمت و سوی خرید تضمینی گندم به سوی گندم کیفی با کمترین افت مفید و غیر مفید است گفت: سال گذشته به ازای هر کیلوگرم گندم 1300 تومان بود که محاسبه هزینه حمل و نقل، به کشاورزان 1304 تومان پرداخت می شد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی عنوان کرد: براساس ضوابط ابلاغی و معاملات دولت، امسال آگهی مزایده برای قرارداد حمل و نقل انجام شد اما مراجعه نداشتیم، همچین امسال کیلومتر ثابت اما قیمت ها مختصری افزایش یافته است.
وی گفت: در پرداخت هایی که برای خرید تضمینی به کشاورزان انجام می شود باید تدبیری برای پرداخت هزینه های بخشی از مسافت و حمل و نقل گندم از مزرعه تا انبارهای مباشر در نظر گرفته شود.
وی افزود: به عنوان مثال از مزرعه شهرستان های بشرویه، نهبندان و طبس تا مراکز تحویل گندم 90 کیلومتر فاصله است که این مشکل سبب اعتراض های فراوان کشاورزان شده و در کمتر استانی این مشکل وجود دارد.
اسداللهی بیان کرد: در حال حاضر از مراکز تحویل گندم و انبارهای ملکی 40 درصد توسط دولت و 60 درصد فضای انبار توسط بخش خصوصی تامین شده و انبارهای ذخیره سازی گندم در استان کفایت می کند.
7557*3028

نظر شما