شناسهٔ خبر: 25676731 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دلایل خط خوردن غفوری و حسینی از زبان کی‌روش

باید برای نسل آینده فوتبال ایران برنامه داشته باشیم

صاحب‌خبر -

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان قبل از ترک کشورمان به قصد ترکیه گفت: شبانه به اردوی تیم ملی آمدند، اما تا من هستم دیگر تیم ملی پلی برای انتقال بازیکنان از استقلال به پرسپولیس نخواهد شد.
به گزارش وب سایت نود ،  اسامی بازیکنان تیم ملی ایران برای سفر به روسیه و حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ از سوی کارلوس کی‌روش معرفی شد و به دلیل غیبت برخی بازیکنان از جمله سید جلال حسینی و وریا غفوری در کم‌ترین زمان ممکن انتقادها اوج گرفت.
 کی‌روش قبل از سفر تیم ملی به ترکیه برای برگزاری بازی دوستانه در استانبول، در فرودگاه امام خمینی(ره) گفت و گویی انجام داد که در زیراظهارات وی را می خوانیم؛
آقای کی‌روش! لیست نهایی تیم ملی برای سفر به جام جهانی ۲۰۱۸ اعلام شد که همین لیست انتقادهای زیادی را به همراه داشت. نظرتان در این زمینه چیست؟
این انتقادها یک امر طبیعی است. واقعاً اعلام نهایی لیست تیم ملی و اینکه پس از اعلام هر لیستی انتقادها و نقدهایی به ما می‌شود از بدیهیات است. خود من هم حتی نسبت به اعلام این لیست انتقاد دارم اما کاری نمی‌شود کرد زیرا طبق قوانین و بنا بر مسائل لجستیکی و به لحاظ تعداد بازیکنانی که ما باید معرفی کنیم. فقط ۲۳ بازیکن می‌توانند در تیم ملی حضور داشته باشد و مطمئن باشید اگر قانون به من اجازه می‌داد که ۴۶ بازیکن را به تیم ملی دعوت کنم بدون شک این لیست تیم ملی دچار تغییرات می‌شد.
 در شرایط فعلی که اسامی تیم ملی اعلام شده خیلی‌ از منتقدین اعتقاد دارند که بازیکنانی مثل وریا غفوری و سید جلال حسینی که هم در لیگ ایران آماده هستند و هم تجربه بالایی دارند چرا در لیست شما نیستند؟
من اصولاً دوست ندارم که فقط در مورد یک یا دو بازیکن خاص صحبت کنم ولی به خاطر احترامی که برای سیدجلال حسینی و وریا غفوری قائل هستم، پس حالا در مورد آنها صحبت می‌کنم.
اصولاً چنین تصمیماتی مربوط می‌شود به تصمیم‌گیری نهایی مربیان. به عنوان مثال سیدحسین حسینی دروازه‌بان استقلال ۸۷۳ دقیقه گل نخورد، خب وقتی چنین رکوردی زده بود و کلین‌شیت‌های خودش را حفظ کرد، به یک‌باره با تصمیم سرمربی استقلال دیگر برای این تیم بازی نکرد که خود من هم شوکه شدم. همانطور که گفتم چنین مواردی به تصمیمات مربیان مربوط می‌شود، ولی بازیکنان دیگری هم هستند که چنین اتفاق‌هایی برایشان رخ می‌دهد. در مورد وریا غفوری هم باید بگویم که هیچ مربی‌ای به اندازه من وریا را نمی‌شناسد و بنده این اختیار را برای خودم قائل هستم که در مورد این بازیکن صحبت کنم چون قبل از اینکه وریا بخواهد به استقلال برود من این بازیکن را به تیم ملی دعوت کردم. در آن زمان وریا غفوری دفاع راست بسیار خوبی بود و بنده بیش از یک ماه پیش او را صدا کردم و به او گفتم: پسرم ما در تیم ملی نیازی به وینگر راست نداریم، تو باید در دفاع راست بازی کنی. چون بازیکنانی مثل علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فر و قلی‌زاده در وینگر راست هستند و من چنین نفراتی را در این پست دارم. من به وریا تأکید کردم که در تیم ملی به یک دفاع راست محکم نیاز دارم اما وقتی در تیم استقلال و با تصمیم وینفرد شفر او از پست دفاع راست به هافبک راست تبدیل می‌شود این دیگر به سرمربی این تیم برمی‌گردد. نمی‌دانم چگونه شفر از عدم دعوت وریا غفوری به تیم ملی سورپرایز شده است. وقتی در تیم خودش اعتقادی ندارد که در دفاع راست از وریا استفاده کند و پست او را تغییر می‌دهد چگونه سورپرایز می‌شود. این تغییرات در تیم استقلال انجام شد و با این جابجایی پست این تصمیم از جانب من گرفته شد. 
 سید جلال چطور؟
حالا در مورد یک بازیکن خاص که می‌خواهم به صورت ویژه در موردش صحبت کنم بازیکن من یعنی سیدجلال حسینی است. بیش از ۷ سال است؛ تأکید می‌کنم بیش از ۷ سال است از زمانی که من سرمربی تیم ملی ایران شده‌ام سیدجلال حسینی همیشه در تمامی اردوهای تیم ملی حضور داشت حتی یک اردو را هم سیدجلال از دست نداد، همیشه او را دعوت کردم، همین نشان می‌دهد که من چقدر این بازیکن را باور دارم. سیدجلال بازیکنی بود که همیشه تأثیرات زیادی در تیم ملی داشت، تأثیر این بازیکن را در روند موفقیت تیم ملی به عنوان یک بازیکن کلیدی چه در داخل زمین و چه بیرون زمین از لحاظ حرفه‌ای گری و از لحاظ اخلاق و از لحاظ کیفیت بازی از خودش نشان داده. در راستای منافع تیمی فقط با یک کلمه می‌توانم سید جلال را توصیف کنم؛ احترام. ما در ساختمان پک دیواری داریم که به نام ساختمان مفاخر نامگذاری شده، آن دیوار متعلق به ۶ بازیکن برتر تاریخ فوتبال ایران است، جلال یکی از آن ستون‌هایی است که در ساختمان پک و در تاریخ فوتبال ایران ثبت شده است ولی الان ما جام جهانی و در آینده جام ملت‌های آسیا را در پیش داریم.
باید در چنین وضعیتی فضایی بسازیم تا نفرات جوان‌تر به تیم ملی بیایند و در آینده کمک حال‌مان باشند. نفراتی مثل مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، خانزاده، روزبه چشمی و بازیکنان جوان دیگر، باید رو به جلو حرکت کنیم. با تمام احترام قلبی که برای سیدجلال حسینی قائل هستم مخصوصاً خودم ولی همین احترام را باید برای نسل آینده فوتبال ایران نیز داشته باشیم. آنهایی که در آن رشد می‌کنند باید چنین احترامی را برایشان قائل باشیم. ما نمی‌توانیم یک تیم ملی داشته باشید که فقط در حالت رکود باشد بلکه باید رو به جلو حرکت کنیم. یکبار دیگر تاکید می‌کنم که سیدجلال حسینی در لیست انتظارمان خواهد ماند و هر لحظه که احتیاج باشد او به تیم ملی ملحق خواهد شد. سیدجلال حسینی از جمله بازیکنانی بود که با الگوی اخلاقی و فنی که همیشه از خودش نشان داد باعث شد که من عاشق بازیکنان ایرانی شوم و یکی از دلایلی که باعث شد من ۷ سال در ایران بمانم همین سیدجلال حسینی بود. باز هم بر می‌گردیم به مطلب اولمان، بعضی‌ها 
در این زمینه موافقند و بعضی‌ها مخالف.

نظر شما