شناسهٔ خبر: 25676460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

ترامپ تحقیقات درباره ادعای جاسوسی از کمپین‌ انتخاباتی‌اش را خواستار شد
ایسنا| رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری از وزارت دادگستری کشورش خواست تا تحقیق کند که آیا کمپین ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ در دوران اوباما از سوی این نهاد یا اف‌بی‌آی مورد نفوذ یا جاسوسی قرار گرفته است یا خیر. ترامپ یکشنبه در پیامی توییتری نوشت: «بدین وسیله از وزارت دادگستری درخواست دارم این مسأله را بررسی کند که آیا اف‌بی‌آی یا وزارت دادگستری آمریکا با اهداف سیاسی به کمپین ترامپ نفوذ یا از آن جاسوسی کرده‌اند یا خیر و اگر چنین مساله‌ای بوده، آیا درخواست یا خواهشی از طرف دولت اوباما مطرح شده بود یا خیر. فردا هم رسما از وزارت دادگستری اقدام می‌کنم.» او به گزارش‌های نامشخصی اشاره کرد که دست‌کم یک عامل اف‌بی‌آی با اهداف سیاسی به کمپین او نفوذ کرده بود.

ائتلاف «سائرون» نسبت به مداخله هر کشوری در سیاست عراق هشدار داد
ایسنا| ائتلاف «سائرون»، پیروز انتخابات اخیر عراق بار دیگر نسبت به مداخله هر کشوری در سیاست عراق هشدار داد. صلاح العبیدی، سخنگوی ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدی صدر در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس نسبت به مداخله هر کشوری در سیاست عراق هشدار داد. وی گفت: «حاکمیت عراق اصل و پایه دولت جدید خواهد بود.» العبیدی اظهار داشت: «هیچ کشوری نباید از خواسته ملت عراق تجاوز کند و خود را در سیاست عراق دخالت بدهد.» ائتلاف سائرون که مورد حمایت مقتدی‌صدر است از سوی کمونیست‌ها و سکولارهای مستقل تشکیل شد و با شعار مبارزه با فساد در انتخابات بیشترین کرسی‌ها (۵۴ کرسی) را به دست آورد و اکنون صدر نقش اصلی را در تشکیل دولت آینده و تعیین نخست‌وزیر عراق دارد.

کلاس‌های درس اخلاق برای «بچه‌شیرهای خلافت»
ایسنا| کانتون خودگردان کردها و یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال شرق سوریه مرکزی را برای بازپروری «بچه شیرهای خلافت» به راه انداخته‌اند و کودکان داعشی وقت خود را در این مرکز به ورزش و حضور در کلاس‌های اخلاق، زبان، تاریخ و جغرافیا می‌گذرانند. کردها با حسن نیت نسبت به عشایر منطقه که پیش از این با داعش همکاری کرده بودند، این کودکان را برای حضور در این مرکز انتخاب کرده و فرصت دیگری به آنها داده‌اند. عبیر خالد، مدیر مرکز هوری گفت: «ما آنها را قربانی حساب می‌کنیم، آنها در این مرکز برنامه‌ روزانه فشرده‌ای دارند، ورزش می‌کنند به‌ویژه والیبال و غذای‌شان را خودشان می‌پزند و علاوه بر تاریخ، جغرافی و اخلاق دو زبان عربی و کردی را می‌آموزند. همچنین آنها در کارگاه‌هایی برای آموزش حرفه‌های مختلف ازجمله خیاطی و آرایشگری حضور می‌یابند.»

10 ماه پس از آزادی؛ هنوز از موصل جسد بیرون می‌کشند
ایسنا| 10 ماه پس از بیرون رانده شدن داعش از موصل و آزاد شدن این شهر بزرگ عراق، هنوز اجساد مردگان از میان آواره‌های این شهر بیرون کشیده می‌شوند. رابی ابراهیم، از مقام‌های نظامی عراق گفت: «در دوره اخیر 763 جسد از میان آوار و خرابه‌های موصل بیرون کشیده شده است. با وجود مشکلات، افراد بی‌وقفه کار می‌کنند. این عملیات تا زمانی که تمامی اجساد بیرون کشیده شوند، ادامه می‌یابد.» وی ادامه داد: «اجساد غیرنظامیانی که هویت‌شان مشخص شده، به خانواده‌های‌شان تحویل داده می‌شود و اجساد داعشی‌ها در گوری دسته‌جمعی در حومه غربی موصل دفن می‌شود.» در کنار برخی از اجساد شبه نظامیان داعشی هنوز کمربندهای انفجاری دیده می‌شود. نارنجک، بمب‌های دست‌ساز و سایر مواد منفجره باقی مانده از داعش تهدیدی جدی تلقی می‌شود.

رضایت آمریکایی‌ها از عملکرد اقتصادی ترامپ
ایسنا| نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، بیش از دو سوم آمریکایی‌ها از عملکرد دونالد ترامپ در ایجاد اقتصادی سالم و شکوفا در ایالات متحده آمریکا رضایت دارند. نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که یکشنبه منتشر شد، تفاوت میان نظرات حامیان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را بیش از پیش آشکار کرد. جمهوری‌خواهان عمدتا دیدگاه‌های مثبتی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا داشتند، درحالی‌که دموکرات‌ها و مستقل‌ها معتقدند که اقدامات او چندان هم تعریف‌آمیز نیست. براساس این نظرسنجی، ‌۳۵‌درصد آمریکایی‌ها معتقدند سیاست‌های ترامپ «سهم بسزایی» در رشد اقتصادی دارد. حدود ۳۳‌درصد می‌گویند سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا «تاحدی» در اقتصاد اثرگذار است و حدود یک‌سوم از پاسخ‌دهندگان هم معتقدند حضور ترامپ «نه چندان» یا «اصلا» نقشی در تقویت اقتصاد آمریکا نداشته است.

 

نظر شما