شناسهٔ خبر: 25676336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

آتش بس شکننده در بیروت

درگیری های شدید در حوالی اردوگاه های فلسطینی در بیروت با اعلام آتش بس که بوسیله سید حسین فضل الله از علمای شیعه لبنان ترتیب داده شد پس از 48 ساعت که موجب قتل حداقل 121 نفر و جراحت 650 نفر شد آرام گرفت.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 1 خرداد 1364

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: ملت ما مصمم است با مقاومت خود پوچی قدرت های مادی را ثابت کند.

 

  • آیت الله منتظری: علمای متعهد و مبارز افغانی باید تمام نیروهای مبارز این کشور را حول یک محور جمع کنند.

 

  • رژیم عراق حمله به مراکز صنعتی کشورمان را از سر گرفت.

 

  • درگیری های خونین بیروت با 771 کشته و مجروح  بین امل و فلسطینی ها پس از 48 ساعت با آتش بس متوقف شد.

 

تاکید رئیس جمهور بر تربیت نیروی انسانی متعهد

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیروز پیامی خطاب به شرکت کنندگان در هفدهمین نشست اتحادیه انجمن های اسلامی آمریکا و کاندادا صادر کرد.

در بخشی از پیام رئیس جمهور آمده است: انجمن ها امروز از همیشه لازم ترند سرمایه گذاری دشمنان قسم خورده اسلام برای انحراف، فساد و بی مایگی نسل جوان دانش پژوه تصادفی نیست. روز به روز نقش نیروی انسانی مومن و متعهد که بتواند انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را از وابستگی به غریبه هایی به نام متخصص نجات دهد بیشتر از پیش آشکار می شود.

آیت الله خامنه ای در این پیام تاکید کرده است: دنیای استکبار چه شرقی و چه غربی نمی خواهد حیات و رشد ملتی را تحمل کند که پرچم اسلام را که پرچم فلاح و صلاح ملت هاست دوباره برافراشته و به پاسداری از آن پرداخته است اما ملت ما مصمم است با مقاومت خود پوچی قدرت های مادی را ثابت کند.(1)

 

آیت الله منتظری: امروز محور بسیج ملت ها امام خمینی است

روحانیون و علمای مبارز افغانی به همراه نمایندگان گروه های مسلمان و مبارز افغانستان با آیت الله منتظری دیدار و گفت و گو کردند.

آیت الله منتظری در این دیدار گفت: امروز چشم امید ملت افغانستان به علمای متعهد و مبارز و طلاب مجاهد می باشد این وظیفه شرعی گروه های مسلمان و علمای مبارز است که به دور از هرگونه اختلاف گروهی و گرایش های مختلف سعی کنند تمام نیروهای مبارز افغانی اعم از شیعه و سنی را حول یک محور قوی دینی جمع کرده و آنها را در راه مبارزه با جبهه کفر و نجات کشور خود هدایت و تقویت کنند.

آیت الله منتظری تاکید کرد: امروز بهترین و قوی ترین محور دینی و الهی که می تواند ملت ها را بسیج نماید رهبری مقام معظم رهبر انقلاب حضرت امام خمینی مدظله العالی است که در پرتو آن تمام تفرقه ها و اختلاف کلمه ها به وحدت کلمه در راه حمایت از اسلام و قرآن مبدل خواهد شد.(2)

 

حملات هوایی عراق به مراکز صنعتی کشور

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد رژیم عراق بار دیگر حمله به مراکز صنعتی کشورمان را از سر گرفت بر اساس این گزارش ساعت 12 و 20 دقیقه دیروز 2 فروند هواپیمای متجاوز عراقی به آسمان شهر اهواز تجاوز کرده و یک مرکز صنعتی را در حومه این شهر مورد هدف قرار دادند.

پرتاب این راکت ها موجب آتش سوزی هایی در این مرکز شد که حریق ایجاد شده پس از مدتی توسط ماموران اطفاء و مهار شد. تاکنون گزارشی در مورد تلفات این حمله نرسیده است. از سوی دیگر دو ایستگاه نفتی در استان لرستان نیز دیروز هدف تهاجم هواپیماهای متجاوز عراق قرار گرفت در این حملات نیز خساراتی به این تاسیسات وارد شد.(3)

 

آتش بس شکننده در بیروت

اسوشیتدپرس نوشت درگیری های شدید در حوالی اردوگاه های فلسطینی در بیروت شب گذشته با اعلام آتش بس که بوسیله سید حسین فضل الله از علمای شیعه لبنان ترتیب داده شد پس از 48 ساعت که موجب قتل حداقل 121 نفر و جراحت 650 نفر شد آرام گرفت. امل بزرگترین گروه شبه نظامی شیعه لبنان می کوشد مانع از استقرار مجدد فلسطینی ها در پایگاه هایی شود که آنها در حمله اسرائیل به لبنان از دست دادند. امل می خواهد مانع از شروع مجدد حملات فلسطینی ها به بیت المقدس اشغالی از جنوب لبنان شود تا برای حمله مجدد صهیونیست ها به لبنان بهانه به دست آنها نیفتد. سوریه یاسر عرفات رئیس سازمان ساف را مسئول شروع درگیری ها می داند. آتش بس که صبح امروز برقرار شد روز گذشته در پی یک جلسه پنج ساعته بین رهبران امل و فلسطین که در خانه سید حسین فضل الله جمع شده بود ساعت 11 شب گذشته اعلام شد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز درگیری های اخیر را توطئه ای به منظور انحراف مبارزه با رژیم اشغالگر قدس دانست.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 1 خرداد 64، ص 3
2. جمهوری اسلامی، 1 خرداد 64، ص 12
3. اطلاعات، 1 خرداد 64، ص 2
4. کیهان، 1 خرداد 64، ص 1 و 20

انتهای متن/

نظر شما