شناسهٔ خبر: 25676140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

جواد لاریجانی: اکنون دیگر چیزی از برجام باقی نمانده است

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان امشب در برنامه جهان آرا گفت:موانعی مانع طرح موضوعی مسایل مربوط به برجام شده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان: محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان امشب در برنامه جهان آرا که از شبکه افق با موضوع برجام پخش شد، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته بودیم که چنانچه آمریکا از برجام خارج شود، برجام برای ما نیز تمام شده است، ولی چرا این کار را نکرده ایم، اظهار کرد: بحث برجام بحثی بسیار مهم و مربوط به منافع ملی ما است و واقعا حق آن این است که در یک فضای فراتر از جناح بندی‌های سیاسی مورد بحث قرار گیرد؛ منتهی موانعی وجود داشته که مانع از طرح موضوعی مسایل برجام چه در زمان مذاکره و چه اکنون شده است.

وی با بیان اینکه ما دولت را دولت خودمان و توفیق آن را توفیق خودمان می‌دانیم، افرود:، اما در یک چنین بحث مهمی باید مسایل را به شکل موضوعی مورد بحث قرار دهیم.

محمد جواد لاریجانی تصریح کرد: اولین مانع این است که جناب اقای روحانی از ابتدا موضوع برجام را به یک موضوع رقابت انتخاباتی تبدیل کرده و گفتند که اگر چرخ‌های سانتریفیوژ می‌چرخد باید چرخ اقتصاد هم بچرخد.

تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی ادامه داد: آن‌هایی هم که انتقاد کنند مودبانه‌ترین برچسبی که گرفتند دلواپس بوده که این مسایل نشان می‌دهد فضای بحث مانع است.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان تصریح کرد: مانع دیگر استناد مدام به نظرات مقام معظم رهبری بود تا بحث می‌شد عنوان می‌کردند که رهبر معظم انقلاب از اول تا انتها مسایل همه چیز را می‌دانند و همه با نظر ایشان است.

محمدجواد لاریجانی توضیح داد: آنچه که مقام معظم رهبری برای همه گفتند حکایت از موضع روشن ایشان راجع به اصل مذاکرات، عدم رضایت از نحوه پیشبرد و پیش بینی ناکامی‌ها بود که بار‌ها بیان کردند.

وی ادامه داد: از همه مهمتر اینکه عنوان می‌کنند که مقام معظم رهبری مخالف بحث موضوعی راجع این مسئله هستند در حالیکه اینگونه نیست.

معاون امور بین الملل رئیس قوه قضاییه کشورمان گفت: مانع از همه این‌ها بزرگتر یک نوع بحران استیصال است مثلا می‌گوییم چرا مسئله موشک‌ها را یک جا پا درست کرده اید که می‌گفتند از این بهتر نمی‌شود و وقتی عنوان می‌کردیم کمی صبر می‌کردید عنوان می‌کردند که مگر ندیدید اوضاع کشور قفل است! پس این سیگنال‌ها به طرف داده شده که بنده اسم آن را بحران استیصال می‌گذارم.

وی خاطرنشان کرد: این بحران از ابتدای انقلاب تاکنون سابقه دارد به عنوان مثال جنگ که شروع شد بنی صدر همین بحران استیصال را می‌گفت و مطرح می‌کرد که زمین بدهیم و زمان بخریم!

محمد جواد لاریجانی با بیام اینکه باید این موانع را از ذهن بیرون کنیم، تصریح کرد: در این صورت است که می‌توانیم به اصل قضیه ورود داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با تاکید بر اینکه مخالف مذاکره هسته‌ای نبوده و نیستم؛ اما منتقد برجام بوده و هستم، یادآور شد: این حالت رخوتی که اندیشمندان ما و اهل علم و دانشگاه‌های جناح‌های مختلف دارند خیلی بد است و نسل جوان ما می‌گوید این‌ها چه بلد هستند و چه گفتند و چرا انقدر حرف‌های آن‌ها نامیزان است.

وی بیان داشت: آقای ترامپ معتقد است که ایران در اثر فشار‌های اقتصادی زانو زد و همین برجام را پذیرفت، ما اگر چیز‌های دیگری از ایران می‌خواهیم راه آن همان فشار‌های اقتصادی است پس باید فشار‌های بیشتری به ایران وارد کنیم.
محمدجواد لاریجانی گفت: ترامپ خواسته‌های خود را نیز در چهار دسته تنظیم کرده است و وزیر خارجه آن‌ها نیز حدود دوازده باید را مطرح کرده و ناشی هم بوده است و به نظرم همان ترامپ کاسبکار با خالی بندی اش باز بهتر دسته بندی کرده است.

تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی بیان داشت: او گفته است دسته اول مربوط به امور هسته‌ای است و باید دندان هسته‌ای را از ته بکشیم و ایران نباید دیگر حق غنی سازی داشته باشد. یکی دیگر راجع به موشک‌ها است و بر اساس آن نه تنها ما نباید خودمان موشک‌هایی با برد‌های کامل بسازیم حتی صنعتش را نیز نباید به کسی یاد بدهیم.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان گفت: بعدی مسئله منطقه است که چرا ما در منطقه از محور مقاومت دفاع می‌کنیم و بعد هم مسایل داخلی ایران است که ما باید میدان را برای کسانی که سکولار و ضد نظام هستند، باز کنیم تا آن‌ها بتوانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: ترامپ در یک عبارتی خیلی کاسبکارانه گفته است که من با شما شرط می‌بندم که چند ماه دیگر ایران زانو می‌زند که این تفکر آن‌ها است و مطرح کرده که اروپاییان با این مقاصد ما همراه هستند، ولی در نحوه پیشبرد اختلاف نظر داریم.

محمدجواد لاریجانی با اشاره موضع گیری رییس جمهور پس از صحبت‌های ترامپ، گفت: وقتی ترامپ صحبت کرد رییس جمهور عزیز ما بلافاصله موضع گیری کرد که این در دنیا اولا نشانه یک دستپاچگی بود و ما نباید آن را آنقدر مهم بدانیم و باید با فرصت و عبارت حساب شده صحبت کنیم.

وی گفت: مثلا آقای رئیس جمهور گفت که این قرارداد بین ایران و پنج کشور دیگر باقی است این درصورتی است که وقتی که کشور آمریکا از برجام خارج شده است یعنی حداقل ده صفحه از توافق برجام پریده، چون حدود شش هفت بند از توافق درباره آمریکا بوده است.

وی اظهار کرد: این بدین معنی است که این توافق دیگر برجام نیست بلکه اصلا چیز دیگری است.

دبیر ستاد حقوق بشر کشور عنوان کرد: اشکال دیگری که وجود دارد این است که ما تعهدات خود را مهر زدیم چرا باید این کار را می‌کردیم، چون این توافق مانند دو کفه ترازو است چرا ما اکنون تعهدات خود را به چهار میخ می‌کشیم.

وی خاطر نشان کرد: لازم نیست که ما بگوییم از برجام خارج شدیم، اما بهتر آن است که دیگر تعهدات مربوط به برجام را تعلیق کنیم و بگوییم فعلا ما تعهدات خود را به صورت تعلیق در می‌آوریم، چون خود توافق هم مورد اشکال واقع شده است. این کار طبیعتا بسیار باب میل است، چون اروپایی‌ها تعهدات ما را در کف گرفته اند و بیشتر از آن را اکنون از ما می‌خواهند بنابر این نباید اجازه دهیم که توقع آن‌ها بیشتر از این بالاتر رود بنابر این‌ها از مشکلات موضع گیری‌های ما بوده است.

لاریجانی اظهار کرد: چرا به اروپایی‌ها می‌گوییم که باید تضمین بدهید؛ این جوک است، چون مرکل در یک جایی به صورت توهین آمیز گفته است که آن‌ها در توهم به سر می‌برند. چون ترامپ وقتی می‌گوید من می‌خواهم تحریم‌های اصلی و تحریم‌های ثانویه و زنجیره‌ای را اعمال کنم آن زمان مشخص می‌شود که منافع بسیاری از ما را هدف گرفته اند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشور تصریح کرد: این تحریم‌ها و فشار‌ها فراتر از سه کشور اروپایی خواهد بود به عنوان مثال دولت آمریکا به یک کمپانی در برزیل می‌گوید که اگر می‌خواهی با آمریکا مراوده داشته باشی نباید با ایران همکاری کنی طبیعتا آن شرکت هم به دنبال منافع خود است و به سمت آمریکا می‌رود یا مثلا درباره هند هم به همین گونه است.

وی افزود: در این چنین شرایطی اروپا چه کاری می‌تواند بکند؟ اروپا یک زمان نمی‌خواهد و یک زمان هم اصلا نمی‌تواند کاری کند.

لاریجانی در خصوص تحریم‌های در نظر گرفته شده برای ایران هم گفت: ترامپ گفته است که ما تمام تحریم‌های ایران را بر می‌گردانیم و حتی تحریم‌های شدیدتری اعمال می‌کنیم البته قبلی‌ها گفته بودند تحریم‌های فلج کننده و این فرد می‌گوید تحریم‌هایی که برای اولین بار و سخت است برای یک کشور اعمال می‌شود البته، چون ترامپ و دار و دسته اش را همه می‌شناسند و به خالی بندی معروف است این حرف‌های او برای ما بی اهمیت است.

تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی گفت: دولت ترامپ معتقد است که ایران به خاطر فشار‌های اقتصادی از داخل به هم می‌ریزد و مجبور می‌شود پای میز مذاکره بیاید و آن وقت است که ما با ایران پشت یک میز می‌نشینیم و یک معاهده که دیگر آویزان نباشد با ایران می‌بندیم. این تفکراتی است که مجموعه ترامپ و اطرافیان او نسبت به ایران دارند.

نظر شما