شناسهٔ خبر: 25676091 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

گزارش ایکنا از بخش تبلیغ و هنر؛

جای خالی نمادهای قرآنی در بخش هنری نمایشگاه بین‌المللی قرآن

گروه هنر ــ مدیر بخش تبلیغ و هنر در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: سال گذشته نزدیک به 10 نماد قرآنی در بخش هنری داشتیم که بازدیدکننده را به تفکر وا می‌داشت، اما امسال جای این نمادهای قرآنی خالیست.

صاحب‌خبر -

رد نشود///جای خالی نمادهای قرآنی در بخش هنر نمایشگاه بین‌المللی قرآن

 

به گزارش خبرنگار ایکنا، بخش تبلیغ و هنر یکی از بخش‌های چندگانه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به شمار می‌رود. این بخش در ورودی شبستان مصلی قرار دارد. کمی جلوتر که می‌رویم، تابلوی بخش هنر بالای دکوراسیون آن قرار گرفته است. وارد بخش که می‌شویم، هنرمندانی در حال هنرنمایی هستند. عده‌ای به کار خوشنویسی مشغول‌اند و عده‌ای دیگر به کار نقاشی. آن طرف‌تر هم خانم‌ها بخش صنایع دستی را انجام می‌دهند.

نگاهی گذرا که به این بخش می‌اندازم، کار چندان جذابی در این بخش دیده نمی‌شود، اما صحبت‌های مدیر بخش تبلیغ و هنر حکایت از چیز دیگری دارد. اصغر امیرنیا، مدیر بخش تبلیغ و هنر بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به این بخش اظهار کرد: براساس سیاست‌های جدید نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، این بخش شامل چهار کمیته است که می‌توان به کمیته‌هایی همچون کودک و نوجوان، بانوان و خانواده، محافل و مجالس، هنر اشاره کرد و البته از امروز طرح تعویض قرآن هم به دیگر کمیته‌ها افزوده شد.

وی افزود: در بخش مربوط به هنر سه موضوع را پیگیری می‌کنیم که می‌توان به موضوعاتی همچون هنرهای تجسمی، کارهای موزه‌ای، نمایش و سینما اشاره کرد. خوشبختانه علی رغم پیش‌بینی‌هایی که کرده‌ایم، حدود دویست تا دویست و پنجاه اثر از هنرمندان نامی کشور در زمینه هنرهای تجسمی، در معرض دید عموم قرار دهیم، اما این رقم افزایش یافت و هم‌اکنون توانستیم سیصد و پنجاه اثر را براساس طراحی‌هایی که برنامه‌ریزی کرده بودیم، در این بخش به نمایش بگذاریم.

مدیر بخش تبلیغ و هنر بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تصریح کرد: امسال هنرمندان اعتماد خوبی به ما داشتند و در بخش هنرهای تجسمی، صنایع دستی، معرق، منبت و مشبک آثار مناسبی را در معرض نمایش عموم قرار داده‌ایم. همچنین در این بخش از آستان قدس و دانش‌پژوهان بنیاد شهید و امور ایثارگران دعوت به همکاری کرده‌ایم.

جای خالی نمادهای قرآنی در بخش هنری نمایشگاه بین‌المللی قرآن

کمی آن طرف‌تر هنرمندان مشغول به فعالیت هنری هستند و بازدیدکنندگان اطراف هنرمندان را گرفته‌اند و سوالاتی درباره هنرشان جویا می‌شوند. براساس گفته‌های مدیر بخش تبلیغ و هنر نمایشگاه، قرار بود روزانه هفت نفر فعالیت‌های این‌چنینی را داشته باشند، اما این رقم افزایش یافته و روزانه هفده نفر به صورت حضوری فعالیت هنری را مقابل دیدگان بازدیدکنندگان دارند. هنرمندان در بخش خوشنویسی، خطاطی و نقاشی فعالیت می‌کنند.

از بخش‌های دیگر هنر، نمایش است که هر شب هفت اجرا به همراه دارد و در مجموع یکصد و پنج اجرا برگزار خواهد شد. همچنین در این بخش از نقالان معتبر دعوت شده است تا روزانه در این بخش به  اجرا بپردازند.

از دیگر بخش‌های این مجموعه برگزاری یک نشست با حضور سینماگران حوزه دینی و قرآنی همچون مجید مجیدی و احمدرضا درویش است. همچنین هر شب در سالن سینمایی که در بخش رسانه‌های نمایشگاه واقع شده فیلم‌ کوتاه، مستند، داستانی، انیمیشن و نماهنگ پخش می‌شود.

همچنین در کمیته کودک بخش هنر روزانه حداقل شصت مربی فعالیت می‌کنند که فعالیت‌شان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری است. همچنین در این بخش شاهد موضوعاتی همچون اهل بیت(ع)، نماز، صندوقچه اسرار و بانوی بهشت در فضایی حدود دو هزار متر هستیم و البته در این بخش 32 غرفه حضور دارند که در میان این غرفه‌ها بنیاد حضرت مهدی(عج) و حافظان وحی به چشم می‌خورد. همچنین شبکه دو سیما در مجموع روزهای نمایشگاه 15 برنامه به صورت زنده و تولیدی ویژه کودک و نوجوان تهیه و پخش خواهد کرد.

جای خالی نمادهای قرآنی در بخش هنری نمایشگاه بین‌المللی قرآن

امیرنیا با اشاره به کمیته محافل و مجالس گفت: با هماهنگی دست‌اندرکاران نمایشگاه روزانه تلاوت‌هایی را برای بزرگسالان و خردسالان برگزار می‌کند. همچنین روزانه شاهد سخنرانی از یکی از بزرگان همچون استاد بهرام‌‌پور هستیم و البته در کنار این مباحث، بحث ابتهال، گروه‌های همخوانی و البته اذان هم انجام می‌شود.
کمیته خانواده و بانوان از دیگر کمیته‌های بخش هنر و تبلیغ نمایشگاه قرآن به شمار می‌رود که در این بخش مباحثی همچون ازدواج، بارداری سالم مورد توجه قرار گرفته است و البته از دیگر بخش‌های جالب این کمیته اختصاص فضایی امن برای مادران شیرده است تا بتوانند در این فضا استراحت کنند و برای شیردهی مشکلی نداشته باشند. همچنین در این کمیته کارگاه‌های آموزشی برای تربیت فرزند برگزار می‌شود.

از دیگر بخش‌های جذاب این کمیته برگزاری مسابقات و جشنواره ایده‌هاست تا هر کسی که ایده خوبی دارد، با ارائه ایده مناسب، جایزه‌اش را دریافت می‌کند.

همچنین تعویض قرآن یکی دیگر از کمیته‌های هنر به شمار می‌رود. این مهم در قسمت درب 49 انجام می‌شود.

امیرنیا با اشاره به موضوع تعویض قرآن در بخش هنر گفت: امسال با توجه به محدودیت اعتباری که داشتیم، برای فعال شدن بحث نشر، این قسمت را از امروز به بخش هنر افزودیم تا هم از سوی بازدیدکنندگان خریدی صورت بگیرد و هم اینکه قرآن‌های مستعمل تعویض شود. ما این قرآن‌ها را خمیر می‌کنیم و بعدها برای جلد قرآن از آن بهره‌مند می‌شویم. همچنین از مردم درخواست می‌کنیم اگر نذر قرآنی دارند، این بستر برای‌شان فراهم است تا نذرشان را ادا کنند.

وی با اشاره به نوآوری‌های امسال بخش هنر نمایشگاه قرآن گفت: امسال آثار برگزیده جشنواره آیات و دیگر جشنواره‌هایی که در طول سال برگزار شده‌اند، در این بخش در معرض نمایش عموم قرار گرفته شده است. همچنین امسال هنرمندان ما براساس موضوعی که ارائه می‌شود، هنرشان را خلق می‌کنند. این آثار براساس شعار نمایشگاه تولید می‌شود.

یکی از نقاط ضعفی که در این دوره از بخش هنر نمایشگاه به چشم می‌خورد، نبودن المان‌ها و نمادهای قرآنی است. امیرنیا با اشاره به این موضوع گفت: سال گذشته نزدیک به 10 نماد قرآنی در بخش هنر قرار داده شده بود که هر یک از این نمادها بازدیدکنندگان را به تفکر وا می‌داشت که این اثر بر اساس کدام روایت و آیه قرآنی تولید شده است.

وی با اشاره به دیگر نقاط ضعف بخش هنر گفت: در بخش هنر، جای رمضان‌های شهرستانی‌ها خالیست؛ چراکه اقوام مختلف ایران در ماه رمضان رسم و رسوماتی دارند و ما می‌توانیم در این بخش آنها را برای بازدیدکنندگان معرفی کنیم، البته این بخش را سال آینده قطعا در این بخش اجرایی خواهیم کرد.

امیرنیا اظهار کرد: یکی از دلایلی که شاهد چنین ضعف‌هایی هستیم، این است که زمان اندکی داشتیم و تغییرات مدیریتی صورت گرفت. امیدواریم سال آینده با توجه به وسعت زمانی که داریم، از قبل نمادهای قرآنی را سفارش دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همزمان با این نمایشگاه در 16 استان و 163 شهرستان، نمایشگاه قرآن در حال برگزاری است.

بخش هنر یکی از بخش‌هایی بوده که مورد استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفته است و امیدواریم سال آینده شاهد نمادهای قرآنی و معرفی رمضان‌های اقوام ایران در بخش هنر بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن باشیم.

گزارش از زینب رازدشت

انتهای پیام

نظر شما