شناسهٔ خبر: 25675107 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

یک درگیری عجیب در دانشگاه‌ آزاد!

روزنامه جوان

فيلم ضرب و شتم مأمور حفاظت فيزيكي يكي از واحدهاي دانشگاه آزاد تهران به تازگي در فضاي مجازي منتشر شد

صاحب‌خبر -

گوشه اتاق حفاظت يک نفر روي زمين افتاده است و درگيري نامفهومي ديده مي‌شود. چند نفر از دانشجويان و کارمندان دانشگاه به سرعت وارد اتاق مي‌شوند تا افراد درگير را از هم جدا کنند. يکي از مأموران حفاظت فيزيکي دانشجويي به ظاهر مجرم را که لباسش هم از تنش درآمده و عصبانيت در چهره‌اش موج مي‌زند، به زور به گوشه ديگري از اتاق مي‌برد تا دعوا پايان يابد اما ديگر مأمور عصباني کوتاه بيا نيست و دوباره به سمت آن دانشجو حمله‌ور مي‌شود تا دعوا را از سر بگيرد.
فيلم اين حادثه به سرعت در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود. کانال بسيج دانشجويي اين واحد دانشگاهي در مصاحبه‌اي با يکي از معاونان دانشگاه بيان مي‌کند: «دانشجوي مذكور اقدام به کشيدن سيگار در محيط داخل دانشگاه کرده است که يکي از اعضاي حفاظت فيزيکي در پي تذکر به اين دانشجو برآمده است. بعد از تذکر، دانشجو با بي‌اعتنايي به تذکر حفاظت فيزيکي در مقابل درخواست ارائه کارت دانشجويي ممانعت کرده و با حمله به عضو حفاظت فيزيکي در اتاقک انتظامات اين مأمور حفاظت فيزيکي را مورد ضرب و شتم قرار داده است که با دخالت يکي ديگر از نيرو‌هاي حفاظت فيزيکي جلوي ضرب و شتم او گرفته و از اتاق به بيرون هدايت مي‌شود. اين دانشجوي رشته مهندسي شهرسازي بعد از اين اتفاق به حراست کل فراخوانده مي‌شود و با ابراز پشيماني نسبت به اين اتفاق تعهد کتبي را به حراست ارائه مي‌كند.»
ولايتي وارد موضوع مي‌شود
در ادامه اين ماجرا رياست هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي، علي‌اکبر ولايتي دستور پيگيري ماجرا را مي‌دهد: «شاهد تصاوير نگران‌کننده و تأسفباري که در فضاي مجازي منتشر شده‌است، بوديم. عنوان مي‌گردد که درگيري بين تعدادي از پرسنل حراست دانشگاه آزاد اسلامي با يکي از دانشجويان آن دانشگاه است. محتواي تصاوير بسيار تکان‌دهنده و دور از ذهن مي‌باشد؛ لذا رياست محترم دانشگاه و مسئولان بازرسي موظف هستند به سرعت به موضوع رسيدگي كنند و نتيجه را به اينجانب گزارش دهند.»
رئيس مرکز حراست دانشگاه آزاد هم درباره اين درگيري فيزيکي توضيحاتي را به رسانه‌ها ارائه مي‌کند.
ابوالفضل شمس در اين رابطه مي‌گويد: «روز چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ بعد از ظهر مقابل دانشکده فني دانشگاه آزاد سه دانشجو در حال سيگار کشيدن بودند و يک کارمند نيز از آنها به حراست شکايت مي‌کند تا مأمور حراست به آنها تذکر دهد.»
رئيس مرکز حراست دانشگاه آزاد تأکيد کرد: «در پي اين درخواست يکي از مأموران دانشجويان را دعوت مي‌کند تا براي ارائه توضيحات به داخل حراست دانشگاه بروند و از آنها تقاضاي کارت دانشجويي مي‌کند.»
شمس ادامه داد:« در اين زمان يکي از دانشجويان که در فيلم لباسي بر تن ندارد، جمله بسيار نامناسبي را به مأمور انتظامات دانشگاه مي‌گويد و به او حمله مي‌کند و ضرب و شتم آغاز مي‌شود، به نحوي که مأمور حراست از پشت ميز خود به پايين مي‌افتد و دانشجو نيز مأمور را کتک مي‌زند.»
وي در ادامه برخورد محتويات منتشر شده در فيلم را کذب مي‌خواند و بيان مي‌کند مأموران حراست براي دفاع از خود درگير شده‌اند.
اصل ماجرا چه بود؟
اما ماجرا در بين دانشجويان جور ديگري نقل مي‌شود، علي در گروه مي‌گويد:« من آنجا بودم، آن دانشجو اصلاً حمله نکرد. مأمور حفاظت بلند شد و يک چک خيلي محکم زد توي گوش آن پسر، جوري که از صدايش شيشه‌ها لرزيد!»
علي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجو گفت:« من فقط لحظه درگيري رسيدم و از قبل و بعد ماجرا بي‌اطلاعم. بنابراين نمي‌دانم درگيري از کجا شروع شد و علت آن چه بود.»
عده‌اي ديگر از دانشجويان بر اين باورند که برخورد بد مأموران حفاظت اين واحد آنقدر رايج است که در اين حادثه نيز احتمالاً شروع درگيري از جانب آنان بوده است. برخي دانشجويان از لحن نامناسب و توهين‌آميز بعضي از کارمندان حراست موقع چک کردن کارت دانشجويي آنان ناراضي بودند. بعضي ديگر از دانشجويان از برخورد نامناسب و بي‌احترامي‌هاي کارکنان حفاظت فيزيکي در پارکينگ اين دانشگاه رنجيده خاطر شده‌اند.
رفتار متناسب با شأن دانشجويان
به نظر مي‌رسد اصل ماجرا از زبان مسئولان صحيح است و درگيري از درخواست مأمور حفاظت فيزيکي جهت ديدن کارت دانشجويي يا چيزي شبيه به اين آغاز شده است اما بايد ديد رفتار اين مأمور حفاظت چقدر متناسب با شأن دانشجويان و رفتار حرفه‌اي مورد انتظار از يک نيروي نگهباني بوده است؟
فارغ از سناريوهاي مختلف که حتي مدعي برنامه‌ريزي شده بودن اين ماجرا هستند و در جاي خود محل تأمل است اما آنچه در فيلم مشهود است رفتار غيرحرفه‌اي برخي از نيروهاي حراست است؛ مسئله هرچند معدودی که مسئولان دانشگاه آزاد بايد هرچه سريع‌تر چاره‌اي براي آن بينديشند.

نظر شما