شناسهٔ خبر: 25674325 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

سهم کم قهرمان در تيم ملي

تداوم فلسفه کي‌روشي

صاحب‌خبر -

پس از خط خوردن نام سيدجلال حسيني، يکي از بهترين مدافعان فوتبال ايران و ستون خط دفاعي تيم کي روش در چند سال گذشته که باعث تعجب بسياري از اهالي فوتبال شد، سرخپوشان فقط دو بازيکن ديگر در جمع بازيکنان اعزامي به جام جهاني 2018 روسيه دارند.

پرسپوليس در سه فصل اخير بدون شک بهترين تيم در ليگ برتر ايران بوده و نمايش‌هاي بسيار خيره کننده‌اي داشته است. بسياري سطح کيفي و فني پرسپوليس در اين دو سه سال را کاملاً فراتر از ساير تيم‌هاي حاضر در رقابت‌هاي ليگ و فوتبال ايران توصيف مي‌کردند؛ به طوري که شاگردان برانکو در ليگ برتر هفدهم هم با ادامه روند رو به رشد خود توانستند از عنوان قهرماني خود دفاع کنند. يکي از عوامل اصلي قهرماني پرسپوليس در ليگ برتر شانزدهم و همچنين دفاع از عنوان قهرماني در ليگ برتر هفدهم، خط دفاعي بسيار مستحکم و منسجم اين بود. در فهرست 35 نفره کارلوس کي‌روش هم نام دو بازيکن از خط دفاعي پرسپوليس به چشم مي‌خورد؛ محمد انصاري و سيدجلال حسيني. اما با اعلام فهرست 24 نفره تيم ملي، خبري از نام اين دو مدافع در بين بازيکنان اعزامي به جام جهاني روسيه نبود. کارلوس کي‌روش از قهرمان فوتبال ايران، يعني پرسپوليس، تنها وحيد اميري و عليرضا بيرانوند را در فهرست نهايي خود حفظ کرد.

اما اين اتفاق چندان هم عجيب نيست و با نگاه به گذشته، متوجه مي شويم که اين رويکرد سرمربي پرتغالي تيم ملي تازگي ندارد. در دوره قبلي جام جهاني در برزيل، در سال منتهي به اين رقابت‌ها، فولاد خوزستان به عنوان قهرماني ليگ برتر دست يافت. اما در فهرست نهايي کارلوس کي‌روش تنها يک بازيکن، يعني بختيار رحماني، از تيم قهرمان آن فصل به تيم ملي دعوت شد و کاپيتان فولاد خوزستان در جام جهاني 2014 برزيل اصلاً فرصت بازي پيدا نکرد.در ادوار گذشته حضور ايران در جام‌هاي جهاني (پيش از حضور کي روش در رأس کادر فني تيم ملي ايران)، براي حضور در اين رقابتها توجه بيشتري به بازيکنان تيم قهرمان در فصل منتهي به جام جهاني مي‌شد. پيش از شروع رقابت‌هاي جام جهاني 1978 آرژانتين، تيم پاس تهران قهرمان جام تخت جمشيد شد و از اين تيم حسين فرکي، حسين کازراني، بهتاش فريبا و محمد صادقي در بين نفرات اعزامي به جام جهاني حضور داشتند که سه نفر از اين بازيکنان جز نفرات اصلي ترکيب ايران در هر سه بازي تيم کشورمان در جام جهاني آرژانتين بودند.

در جام جهاني 1998، تيم ملي کشورمان شش بازيکن از تيم قهرمان فصل يعني پرسپوليس را به همراه داشت. نيما نکيسا، احمدرضا عابدزاده، افشين پيرواني، مهرداد ميناوند، رضا شاهرودي، نعيم سعداوي نمايندگان سرخپوشان پايتخت در تيم اعزامي به فرانسه بودند که از بين آنها رضا شاهرودي به علت مصدوميت در آستانه بازي‌ها، جام جهاني را از دست داد. در هر سه بازي دو پست هافبک چپ و دروازه‌باني به طور کامل در اختيار پرسپوليسي‌هاي تيم ملي بود، و البته از نعيم سعداوي و افشين پيرواني هم در اين بازي‌ها استفاده شد.

در جام جهاني 2006، برانکو ايوانکوويچ سرمربي وقت تيم ملي چهار بازيکن را از استقلال قهرمان فصل به تيم ملي دعوت کرد و با تيمش به آلمان برد. مجتبي جباري هم سرنوشتي مثل رضا شاهرودي در جام جهاني 1998 داشت و در آستانه بازي‌ها مصدوم شد و جام جهاني را از دست داد اما سه بازيکن ديگر در جمع ملي پوشان حضور داشتند. گفتني است پيش از اين بازي‌ها، آرش برهاني که فصل را با پيراهن پاس به پايان رسانده بود، به استقلال پيوست و در جمع نفرات تيم ملي در جام جهاني حضور داشت و به ميدان هم رفت.

البته اين گونه تصميم گيري‌هاي کي‌روش فقط به تيم ملي ايران محدود نمي‌شود. کي روش در انتخاب نفرات فهرست نهايي تيم ملي پرتغال براي جام جهاني 2010، تنها دو بازيکن از تيم قهرمان فصل يعني بنفيکا را به جام جهاني برد، در حالي که بازيکنان بيشتري را از تيم‌هاي دوم و سوم آن فصل يعني پورتو و اسپورتينگ ليسبون به تيم ملي دعوت کرد. البته او تنها از فابيو کونترائو، يکي از دو بازيکن عضو باشگاه بنفيکا، در جام جهاني استفاده کرد.

نظر شما