شناسهٔ خبر: 25673177 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

با حضور رئیس صداو سیما، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی از نمایندگان مجلس و ...

نشست هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی برگزار شد

نشست هم اندیشی حمایت از کالای ایرانی با حضور وزیر صنعت، رئیس سازمان صدا و سیما، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، سورنا ستاری معاون فناوری رئیس جمهور، برخی از نمایندگان مجلس ، نیره سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد، برخی از فعالان عرصه تولید و صنعت کشور و برخی از اساتید دانشگاه در محل سالن همایش های سازمان صدا وسیما برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ عبدالعلی علی‌عسکری رئیس صدا وسیما در این نشست با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی امر ساده ای نیست، امری راهبردی و پر اهمیت است عنوان کرد: تولیدات هر کشور ثمره و حاصل زحمات و تلاش های علمی و فنی زیبایی شناسی یک ملت است.

علی عسکری در ادامه گفت: هر ملتی که بتواند کالای خوب تولید کند در عرصه بین المللی جایگاه خوبی به دست می آورد، اما اگر در این زمینه ضعیف عمل کند بازار خود را به دست بیگانگان خواهد داد و به تدریج تن به سلطه می دهد.
رئیس رسانه ملی تأکید کرد: ایران با داشتن نیروهای برجسته، شرکت های دانش بنیان و ... توان تولید بالایی دارد. کشور ما همواره مزیتی به نام نفت داشته است. نفت خیز بودن ایران هم مزیت بوده و هم آسیب زا بوده است.

وی افزود: همواره فروش نفت باعث شده است کالای مصرفی به کشور وارد شود. هر وقت فروش نفت ما خوب بوده است سیل کالای خارجی وارد کشور شده است. ما در پارادوکس نفت و تولید داخلی قرار داریم. نیاز است تا نخبگان با برنامه ریزی درست برای درآمدهای ارزی به جای کالا دانش فنی، دانش تولید و کالاهای تولید کننده ثروت وارد کنیم.

عبدالعلی علی عسکری پیشنهاد داد اگر به سمت حمایت از تولید پیش می رویم شاخصی تعریف کنیم و مدام این شاخص رصد شود و سهم کالای تولید داخل و کالای خارجی را بسنجیم.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت های خوب کشور گردشگری است، این ظرفیت اشتغال زا است، گردشگری سلامت با توجه به ظرفیت کشور یکی از مواردی است که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد. کشور ما ظرفیت های علمی و فنی بسیاری دارد و میتوانیم خودمان را تأمین کنیم.

رئیس رسانه ملی در پایان گفت: تحریم های آمریکا بی اثر است، این تحریم ها نه تنها اثر نمی گذارد بلکه می تواند فرصت باشد. رسانه ملی توسعه محور و پیشرفت مدار است و در راستای حمایت از تولید در خدمت ملت ایران است.

حجت الاسلام مصباحی مقدم، اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست گفت: حمایت از کالای ایرانی در چهار محور باید پیگیری شود، اول سهم تولید کننگان ایرانی است که باید کیفیت محصولات را ارتقا دهند. تولید کنندگان هم باید از روش های شناخته شده در تولید و اقدام به برند سازی برای این موضوع باید استفاده کنند.

مصباحی مقدم محور دو این موضوع را دولت دانست و ادامه داد: دولت باید ازطریق تسهیل فضای کسب و کار و خدمات دستگاه های دولتی به تولیدکنندگان، مانند جمع کردن همه امضا کنندگان دولتی برای صدور مجوزها زیر یک سقف، جلوگیری از ورود کالاهای مشابه خارجی و کمک گرفتن از دانشگاه های دولتی برای تحقیق و پژوهش برای کمک به تولیدکننده داخلی، کاهش سود تسهیلات تولیدکنندگان، کاهش بار مالیاتی که بر دوش تولید کنندگان است و تسهیل صادرات کالاهای ایرانی برای حمایت از کالای ایرانی قدم بردارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: سومین محور حمایت از کالای ایرانی مردم هستند که باید الگوی مصرف خود را تغییر دهند و به کالای داخلی روی بیاورند. چهارمین محور هم رسانه ها به خصوص رسانه ملی است که از طریق فرهنگ سازی باید مردم را به این تغییر الگوی مصرف ترغیب کنند.

نظر شما