شناسهٔ خبر: 25673076 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مروری بر چند شب برنامه‌های رمضانی

مروری بر برنامه‌های تلویزیونی در هفته اول رمضان

- همشهری آنلاین: تلویزیون در شب‌های رمضان سریال‌ها و برنامه‌های مختلفی پخش می‌کند که با گذشت چند روز هنوز این برنامه‌ها نتوانسته‌اند گیرایی چندانی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، در هفته اول ماه رمضان می‌توان نگاهی به برنامه‌های تلویزیون در ماهی که به بهار قرآن معروف است، داشت.

تاکنون چند قسمت از سریال ها و ویژه برنامه‌های مطرح تلویزیون روی آنتن رفته اند اما هنوز نه ویژه برنامه‌ها و نه سریال‌ها نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید مخاطب را درگیر کنند و بحث این روزهای خانواده‌ها را به خود اختصاص نداده‌اند.

شبکه یک این شب‌ها سریال «سر دلبران» را به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی پخش می‌کند. داستان این سریال با حضور یک روحانی در یزد آغاز می‌شود و در این چند قسمت داستان حول محور این روحانی پیش رفته است.

«سر دلبران» در قسمت‌های نخست به چالشی می‌پردازد که ابتدا فکر می‌کنید قرار است نکته جدیدی را در تلویزیون ببینید. در قسمت دوم روحانی داستان وارد منزل بیماری می‌شود و زمانیکه بیرون می‌آید او شفا می‌گیرد و از آن پس مردم فکر می‌کنند این روحانی می‌تواند شفا دهد اما در قسمت سوم همان فرد شفا یافته می‌میرد و در پایان داستان هم روحانی جوان به طور ناخواسته به دزدی یک ماشین کلاسیک گران قیمت کمک می‌کند و داستان در قسمت های ابتدایی بیشتر از اینکه بخواهد چالش‌های جدیدی را تعریف کند سراغ دردسرها و بدشانسی‌هایی یک روحانی رفته است. ضمن اینکه این اتفاقات کمی اغراق شده و سطحی رخ می‌دهد و مخاطب کمتر می تواند شخصیت‌های قصه را بپذیرد.

نقش این روحانی را برزو ارجمند بازی می‌کند که همزمان در قسمت‌های ابتدایی سریال رمضانی دیگری در شبکه دو با نام «بچه مهندس» نیز حضور دارد. حضور همزمان وی در دو سریال رمضانی که نقش‌هایش در خلقیات و روحیات تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند باعث شده مخاطبان نه تنها از دیدن این نقش گیج بلکه با یک حضور تکراری نیز مواجه شوند.

برزو ارجمند حدود چند سال است که در تلویزیون حضور نداشته اما از بخت بد یا از نبود سیاستگذاری‌های درست سازمان این شب‌ها با دو سریال در تلویزیون دیده می‌شود.

شبکه دو این شب‌ها سریال «بچه مهندس» ساخته علی غفاری را پخش می‌کند؛ اثری که پیش از این قرار بود از شبکه پنج پخش شود و به یک باره جایگزین سریال «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی شد. 

همانطور که پیش از این گفته شد یکی از نقش‌های اصلی در قسمت‌های ابتدایی این سریال برزو ارجمند بود که نقش رزمنده‌ای را داشت که به جبهه می‌رود و یک روز خبر شهادتش می‌رسد و ادامه داستان در قسمت‌های بعدی بدون حضور وی رقم می‌خورد.

سریال «بچه مهندس» در چند فاز و در چند دهه متوالی روایت می‌شود اما دکور، طراحی صحنه و لباس و فضاها کمک چندانی به شناخت مخاطب برای تشخیص این فضاها و سال‌هایی که می‌گذرند، نمی‌کند. مخاطب تنها از طریق روایت‌های صدیقه با بازی ساناز سعیدی به وقوع برخی اتفاقات پی می‌برد و اگر این روایت‌ها نباشد از طریق قصه و فضاسازی نمی‌فهمد که چه سال‌هایی از روایت قصه گذشته است.

«بچه مهندس» درباره کودکی است که در یک پرورشگاه با نام خانه خورشید بزرگ شده است و نگاهی به فرزندان یتیم دارد اما در چند قسمت اول، فیلمنامه این سریال روایت گنگ و پراکنده ای داشته است.

همچنین سریال «رهایم نکن» این شب ها از شبکه سه پخش می شود که حاج رسول با بازی امین تارخ را به عنوان شخصیت اصلی داستان قرار داده است و حول او داستان‌های دیگری هم برای دیگر شخصیت‌های داستان رخ می‌دهد.

محمدمهدی عسگرپور در سریال قبلی خود «نفس گرم» داستان را از زاویه یک زن روایت می‌کرد و او را مورد آزمایش قرار می‌داد ولی این بار در سریال جدیدش حاج رسول محور داستان است و تا قسمت سوم بیشتر ابعادی از ویژگی‌های مثبت و منفی شخصیت او را می‌بینیم و هنوز داستان اصلی برای مخاطب طرح نشده است.

در کنار این سریال‌ها برنامه های مختلفی هم در شبکه های سیما روی آنتن می‌روند که دو برنامه شاخص مثل «ماه عسل» و «خندوانه» نسبت به بقیه پرمخاطب‌تر است.

«ماه عسل» در این سه قسمت که روی آنتن شبکه سه رفت هنوز نتوانسته اتفاق نویی را رقم بزند. اولین سوژه «ماه عسل» امسال مادری بود که سال گذشته در برنامه «هزار داستان» در شبکه نسیم حضور یافت. قصه دوم برنامه نیز از مستند «فصل هرس» به کارگردانی لقمان خالدی گرفته شده بود که البته این بار در برنامه «ماه عسل» از خالدی یاد شد. «ماه عسل» شب گذشته ۳۰ اردیبهشت نیز سراغ قصه ای از یک خانواده معتاد رفت تا دوباره به مصائب خانواده ای پرداخته باشد که از اعتیاد نجات یافته است و به این ترتیب می‌توان گفت این برنامه تاکنون چالش جدیدی را رقم نزده و مهمان جریان سازی را دعوت نکرده است.

تنها چالشی که این برنامه در روز اول ایجاد کرد صحبتی بود که احسان علیخانی درباره فیلترشکن‌ها و رواج آن در دست کودکان مطرح کرد؛ حرفی که برای او مشکلاتی را هم ایجاد کرد و در قسمت بعد در واکنشی به یک سخن مهمان برنامه عنوان کرد که دیگر نمی‌خواهد در این باره (تلگرام) حرف بزند.

برنامه «خندوانه» نیز در ایام ماه رمضان در سه شب پایانی روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. این برنامه که دوباره با دعوت از مهمانان کارش را آغاز کرده است در دومین قسمت میزبان علیرضا شجاع نوری بازیگر سینما بود و با او به گپ و گفت پرداخت. مهمان سومین قسمت از برنامه دختران فوتسالیست بودند که به تازگی برای کشور افتخارآفرینی کردند و انتخاب به موقعی برای تلویزیون بود.

یک ویژگی جالب توجه در صداوسیما این است که با توجه به برنامه‌های شبکه‌های مختلف می‌توان پی برد که چقدر بعضی از اتفاقات در سازمان براساس سلیقه‌های شخصی اعمال می‌شوند و قانون و مرز مشخصی درباره آنها وجود ندارد. مثلا لوگوی باشگاه رم که در شبکه سه سانسور می‌شود در برنامه «خندوانه» با آن شوخی می‌شود و شما به عنوان مخاطب از این سیاست یک بام و دو هوای صداوسیما به تناقض می‌رسید.

نکته دیگر تیتراژهای برنامه های رمضانی سال ۹۷ است؛ تیتراژهایی که بیشتر آنها در تصاحب خوانندگان جوان کشور است که اگرچه هنوز موج شنیدن موسیقی آنها در میان عوام جامعه پر تب و تاب است اما با حضور آنها در سازمان و خواندن و اجرای تیتراژ مهمترین برنامه‌های ماه رمضان، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به تریبونی برای اعتبار بخشیدن و ترویج سبک موسیقایی آنها به مخاطب تبدیل می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما