شناسهٔ خبر: 25673005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

بطحایی در نشست فراکسیون قرآن مجلس خبر داد؛

تشکیل کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش برای تغییر نحوه آموزش قرآن در مدارس/ خروجی قرآنی دانش آموزان مورد تائید نیست

وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کارگروهی به منظور ترسیم نقشه راه آموزش‌های قرآنی در مدارس خبر داد و گفت: تصمیمات این کارگروه از سال تحصیلی 97-98 در حوزه قرآن در مدارس کشور اجرایی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید محمد بطحایی امروز (دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه) در نشست مشترک با فراکسیون قرآن و عترت مجلس درباره وضعیت نامناسب قرآنی دانش آموزان، گفت: امروز با مسئله‌ای مواجه هستیم که نمی‌دانیم اندازه و بزرگی آن مسئله چقدر است ولی همه به این نکته اذعان داریم که خروجی قرآنی دانش آموزان ما در جامعه به هیچ وجه مورد تائید نیست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی به اقدامات و عملکرد حوزه های مسئول در آموزش و پرورش در حوزه قرآن و عترت می نگریم، مشاهده می کنیم که اقدامات بسیار خوبی برای ارتقاء وضعیت قرآن و عترت در آموزش و پرورش صورت گرفته ولی خروجی ها به هیچ وجه مدنظر ما نیست.

وی افزود: برای اشاعه فرهنگ قرآنی در کشور دبیرخانه توسعه آموزش عمومی قرآن در وزارت  آموزش و پرورش قرار گرفته است تا این وزارتخانه بتواند کار راهبری را به صورت منسجم در سنین دانش آموزی مدیریت کند.

بطحایی افزود: با وجود همه تلاشهای همکاران من در وزارت آموزش و پرورش اما سطح کیفی کسب مهارت‌های قرآنی به ویژه در حوزه روخوانی و روانخوانی از وضعیت قابل قبولی برخوردار نیست و باید برای این مهم چاره اندیشی شود.

وی یادآور شد: براساس آمار ارزیابی تحصیلی دانش آموزان، فقط 2 درصد از دانش آموزان کل کشور به هدف های مدنظر آموزش های قرآنی نرسیده اند و مابقی به کسب هدف های درسی در حوزه قرآن رسیده اند که این آمار تنها آمار سنجش وضعیت قرآنی دانش آموزان به شمار می‌آید.

بطحایی با تاکید بر اینکه مسئله روخوانی و روان خوانی قرآن در کشورهای مسلمان بسیار جدی گرفته می شود، افزود: ما نیز براساس آموزه های دینی خود وظیفه داریم برای این مسئله برنامه ریزی و تدبیری عملیاتی بیندیشیم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت آموزش قرآن در مدارس خبر داد و گفت: وظیفه این کارگروه این است که نقشه راهی برای بهبود وضعیت دانش آموزان است تا راهی مشخص برای اینکه وضعیت امروز ما چیست و به چه هدفی می‌خواهیم برسیم، ترسیم کند.

وی افزود: اولین نشست این کارگروه نیز به ریاست وزیر آموزش و پرورش و با حضور نمایندگانی از فراکسیون قرآن و عترت مجلس تا پایان همین هفته برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین لازم است گواهینامه شایستگی برای معلمان قرآن در نظر گرفته شود تا ما از معلمان حاذق در کلاس‌های درس استفاده کنیم تا دغدغه‌ها در این خصوص نیز برطرف شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: اواخر یا پس از پایان ماه مبارک رمضان نیز نشستی با فراکسیون قرآن و عترت مجلس برگزار خواهیم کرد، نقشه راه تدوین شده در کارگروه مذکور را به فراکسیون ارائه می دهیم تا اگر نیاز است تصحیح یا اضافاتی در آن اعمال شود و تابستان که زمان مناسبی برای برنامه ریزی و اعمال نظرات کارشناسی است این نظرات در قالب کتب درسی گنجانده شود و سال تحصیلی 97-98 رویکرد جدیدی در حوزه قرآن و عترت در آموزش و پرورش کلید بخورد./

پایان پیام

خبرگزاری خانه ملت

نظر شما