شناسهٔ خبر: 25672741 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اولویت نخست خرید تضمینی در خراسان جنوبی با گندم است

به گزارش ایرنا هاشم ولی پور مطلق روز دوشنبه در نشست مشترک کارگروه آب کشاورزی و کمیته هماهنگی خرید گندم استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد،

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا هاشم ولی پور مطلق روز دوشنبه در نشست مشترک کارگروه آب کشاورزی و کمیته هماهنگی خرید گندم استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد، افزود: به دنبال خرید حداکثری گندم به صورت تضمینی از کشاورزان هستیم و این در حالیست که در خرید محصولاتی از جمله پنبه، نگاه وزارت جهاد کشاورزی حمایتی است.
وی با تاکید بر اینکه خرید گندم براساس ثبت اطلاعات پهنه های استان انجام می شود اظهار کرد: خرید تضمینی گندم از یکم فروردین در استان آغاز شد و تا 30 آذرماه ادامه خواهد داشت.
وی میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال جاری را بیش از 21 هزار تن پیش بینی کرد و گفت: مانند سال گذشته به ازای هر کیلوگرم گندم 1300 تومان به کشاورز پرداخت خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: امسال 21 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت محصول گندم اختصاص دارد.
وی از کاهش پنج درصدی سطح زیر کشت محصول گندم در استان نسبت به پارسال خبر داد و گفت: با توجه به کاهش سطح زیر کشت اما پیش بینی می شود میزان تولید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل روند افزایشی داشته باشد.
ولی پور مطلق بیشترین سطح زیرکشت گندم استان را متعلق به شهرستان قاینات دانست و عنوان کرد: در حال حاضر 9 هزار و 116 بهره بردار گندم در استان فعالیت می کنند.
وی میزان تولید محصول گندم استان در سال جاری را 65 هزار تن پیش بینی کرد و گفت: امسال 12 هزار و 100 تن کود برای مصرف اراضی کشاورزی بین کشاورزان و بهره برداران استان توزیع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: امسال حدود 700 تن بذور اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفت همچنین اقدامات خوبی از جمله تجهیز 22 مرکز تحویل گندم در استان انجام شد.
وی درباره پرداخت وجه خرید تضمینی گندم به کشاورزان یادآور شد: سال گذشته پرداخت ها در 2 مرحله انجام شد اما تا حدودی نارضایتی کشاورزان را در پی داشت.
وی خواستار افزایش قیمت خرید تضمینی گندم شد و افزود: قیمت خرید تضمینی گندم امسال نسبت به پارسال افزایش ندارد این در حالیست که شاهد افزایش سایر محصولات بخش کشاورزی هستیم.
ولی پور مطلق گفت: همچنین لیست مسافت ها و کرایه حمل و نقل سال گذشته مبنا قرار گرفته و تغییر نداشته است و مراکز تحویل گندم با شعاع 30 کیلومتر اطراف مزرعه در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: در برخی شهرستان ها فاصله طولانی حمل و نقل گندم از مزرعه تا انبار یا مراکز تحویل بر عهده کشاورز است که اگر در این زمینه بازنگری نشود تاثیر منفی بر کشت گندم استان خواهد گذاشت.

**کشاورز اطلاعات دقیق از خرید گندم ندارد
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران نیز در این نشست گفت: اطلاعات به صورت دقیق و شفاف در ارتباط با چگونگی خرید، پرداخت وجه و .. در اختیار کشاورز قرار نمی گیرد.
سینا سرحدی افزود: در بحث افت محصول گندم چون امسال خرید خارج از شبکه خیلی جدی است درخواست داریم همراهی و همکاری بیشتری انجام شود.
وی پرداخت وجه خرید تضمینی به کشاورز را زمان بر دانست و گفت: آنچه در اعبتارت دیده شده جدی نبوده است این در حالیست که کشاورزان به بانک ها بدهی دارند و این مشکل به زندگی آنها فشار وارد می کند.
وی تاکید کرد: کشاورزان و ما با رعایت قانون مشکلی نداریم اما اگر جدی تر از قانون باشد به کشاورزان آسیب جبران ناپذیری وارد خواهد شد.
این تولید کننده گفت: تا زمانی که قیمت خرید تضمینی گندم برای کشاورز توجیه نداشته باشد نمی توان از وی انتظار همکاری داشت لذا انتظار می رود مصوب هایی در این زمینه در نظر گرفته شود.
7557*3028
انتهای پیام

نظر شما