شناسهٔ خبر: 25671176 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

وزیر خارجه آلمان: توقف برجام مقدمه آینده‌ای نامطمئن است/ سایر طرف‌ها به توافق هسته‌ای پایبند هستند

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه آلمان گفت که رها کردن برجام به معنای ورود به یک آینده کاملا نامطمئنی است که در آن مساله سلاح اتمی در ایران عامل نگرانی است.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه وله، روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت: اقدامات اروپا برای حفظ برجام کافی نیست و تاکید کرد با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای انتظار افکار عمومی ایرانی‌ها نسبت به اتحادیه اروپا بالا رفته است و حمایت سیاسی اروپایی‌ها از توافق هسته‌ای کافی نیست و این اتحادیه باید اقدامی برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در ایران داشته باشد.

این رسانه با انتشار اظهارات ظریف که پس از جلسه مشترک با «میگوئل آریاس» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در تهران مطرح شد به خروج شرکت بزرگ نفتی توتال از بازار ایران اشاره کرد.

بر اساس این گزارش شرکت نفتی دیگر فرانسه، شرکت انجی هم گفته باید کارهای مهندسی را در ایران قبل از ماه نوامبر و زمانی که تحریم‌های آمریکا اعمال می‌شود، متوقف کند.

بر اساس این گزارش «هیکو ماس» وزیر خارجه آلمان که برای شرکت در نشست گروه ۲۰ در بوینس آیرس به سر می‌برد گفته که همه امضاکنندگان(به جز آمریکا) به برجام به این توافق پایبندند.

وی گفت که رها کردن برجام به معنای ورود به یک آینده کاملا نامطمئنی است که در آن مساله سلاح اتمی در ایران عامل نگرانی است.

هیکو ماس تاکید کرده که این مساله فقط درباره ایران نیست بلکه درباره منافع امنیتی اصلی خود ما یعنی آلمان و همچنین اروپایی‌هاست.

دویچه وله در این گزارش نوشت: « با این حال پیشبرد توافق در بوینس آیرس در حالی که بازیگران کلیدی از جمله سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و از همه مهمتر مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در آن حضور ندارند، کار سختی است.»

بر اساس این یادداشت پومپئو قرار است امروز (دوشنبه) سخنرانی در واشنگتن درباره امید این کشور به رسیدن به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران داشته باشد.

بر اساس این گزارش روز گذشته گزارشی در روزنامه «ولت آم سونتاگ» آلمان منتشر شده بود که از برگزاری یک نشست در وین برای بحث درباره چگونگی حفظ برجام خبر داده بود. در این گزارش گفته شده بود که یک توافق بالقوه که شباهت زیادی به برجام داشته باشد ولی موضوع موشکی ایران وحمایت ایران کشور از گروه‌های مسلح در خاورمیانه را شامل شود، می‌تواند مد نظر کشورهای اروپایی باشد.

بر اساس گزارش رویترز یک مقام آگاه که نامش برده نشده این خبر را تکذیب کرده و گفته طرف‌های اروپایی و امضاکنندگان برجام قرار است درباره پیشنهاد کمک مالی به ایران در ازای برخی اجماع‌ها با هم گفت‌وگو کنند.

بر اساس گفته این مقام اتحادیه اروپا، نشست جمعه آتی در وین قرار است درباره مشکلات و جزییات اجرای توافق هسته‌ای باشد. این دیدار هیچ معضل دیگری را شامل نخواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما